Agfa-Gevaert Group

Agfa-Gevaert maakt resultaten eerste kwartaal bekend


* Stijging recurrente EBIT met 7,4 procent bij een bescheiden omzetgroei (exclusief wisselkoerseffecten)
* Verkoop-, algemene en administratieve kosten 7,3 procent lager
* Nettowinst meer dan verdubbeld tot 41 miljoen euro

Press release Mortsel (België) May 3, 2007, 8:00

Agfa-Gevaert maakte vandaag de resultaten van het eerste kwartaal bekend. De groepsomzet bereikte 786 miljoen euro, een verhoging van 0,4 procent (exclusief wisselkoerseffecten) tegenover het eerste kwartaal van 2006. De recurrente EBIT van de Groep groeide met 7,4 procent tot 58 miljoen euro (of 7,4 procent van de omzet), doordat positieve mixeffecten en een afname van de kosten het effect van de hogere zilver- en aluminiumkosten meer dan compenseerden. De nettowinst van de Groep werd meer dan verdubbeld van 20 miljoen euro tot 41 miljoen euro. De omschakeling van analoge naar digitale en IT-systemen versnelde zowel in Graphics als in HealthCare. In Graphics leidde dit tot solide marges voor het drukvoorbereidingssegment. In HealthCare werd een sterke verkoop geboekt voor computerradiografie en IT-oplossingen, wat resulteerde in groeiende marktaandelen. Specialty Products rapporteerde opnieuw zeer stevige marges.

Agfa Groep - eerste kwartaal

in miljoen euro Kw.1 2006 Kw.1 2007 evolutie %
Omzet 810 786 -3,0%
Brutowinst 316 302 -4,4%
Recurrente EBITDA (*) 93 94 1,1%
% van de omzet 11,5% 12,0%
Recurrente EBIT (*) 54 58 7,4%
% van de omzet 6,7% 7,4%
Bedrijfsresultaat 43 50 16,3%
Nettoresultaat 20 41 105,0%
Nettobedrijfskasstroom 67 23
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.

De omzet bedroeg 786 miljoen euro, een stijging van 0,4 procent zonder de impact van de wisselkoersschommelingen (een daling van 3,0 procent inclusief wisselkoerseffecten).

De grondstoffen bleven zwaar wegen op de resultaten. De zilver- en aluminiumkosten waren respectievelijk 21 miljoen euro en 20 miljoen euro hoger dan in het eerste kwartaal van 2006. Omdat de positieve effecten van de veranderingen in de productmix en van de verbeterde prijszetting en productie- en service-efficiënties de evolutie van de grondstofkosten gedeeltelijk compenseerden, bereikte de brutowinst van de Groep 38,4 procent van de omzet, of 302 miljoen euro.

De maatregelen van de Groep om de jaarlijkse kosten tegen 2008 met 250 miljoen euro te verminderen, beginnen de eerste resultaten op te leveren. De verkoop-, algemene en administratieve kosten (exclusief niet-recurrente resultaten) daalden van 207 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006 tot 192 miljoen euro. In totaal bedroegen deze kosten 24,4 procent van de omzet, tegenover 25,6 procent vorig jaar.

De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bleven stabiel op 47 miljoen euro. De meeste aandacht ging uit naar industriële inkjetdruk in Graphics en IT en software in HealthCare.

In het eerste kwartaal van 2007 werd een eenmalig voordeel van 3,5 miljoen euro opgenomen in het niet-toegewezen segment voor veranderingen in het medische plan voor gepensioneerden in Frankrijk. De recurrente EBIT van de Groep (de som van Graphics, HealthCare, Specialty Products en het niet-toegewezen segment) groeide met 7,4 procent van 54 miljoen euro tot 58 miljoen euro.

De reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten bedroegen 8 miljoen euro, tegenover 11 miljoen euro in 2006.

Het niet-operationeel resultaat kwam uit op 0 miljoen euro. Het werd beïnvloed door de kapitaalopbrengst van 16 miljoen euro in verband met de verkoop van het aandeel van de Groep in Indaver, een onderneming gespecialiseerd in afvalbeheer. De nettowinst werd meer dan verdubbeld van 20 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2006 tot 41 miljoen euro.

Balans en kasstroom


- Eind maart 2007 bedroegen de totale activa 3.840 miljoen euro, tegenover 3.832 miljoen euro eind 2006
- Uitgedrukt in dagen kwamen de voorraden eind maart 2007 uit op 121, tegenover 109 dagen in dezelfde periode van 2006. De handelsvorderingen uitgedrukt in dagen stegen van 93 eind maart 2006 tot 100. De handelsschulden bleven stabiel op 56 dagen.
- De netto financiële schuld steeg met 11 miljoen euro over het kwartaal tot 715 miljoen euro eind maart en werd beïnvloed door de betaling van de laatste schijf van 38 miljoen euro van de earnout-regeling in verband met de overname van GWI.
- De nettobedrijfskasstroom bedroeg in het eerste kwartaal 23 miljoen euro.

Agfa Graphics - eerste kwartaal

in miljoen euro Kw.1 2006 Kw.1 2007 evolutie %
Omzet 424 390 -8,0%
Recurrente EBITDA (*) 38,1 35,0 -8,1%
% van de omzet 9,0% 9,0%
Recurrente EBIT (*) 20,1 18,0 -10,5%
% van de omzet 4,7% 4,6%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.

De omzet van Graphics bedroeg 390 miljoen euro, een daling van 4,6 procent zonder wisselkoerseffecten. De omzet werd vooral beïnvloed door de stopzetting van bepaalde onrendabele handelsactiviteiten voor analoge verbruiksgoederen. Het meer rendabele segment van de digitale drukvoorbereiding bleef sterk groeien. Bovendien installeerde Graphics tijdens het kwartaal zijn tweede ultrasnelle inkjetpers van het :M-Press-type, terwijl het orderboek voor inkjetapparatuur bleef groeien.

De recurrente EBITDA-marge bedroeg 9,0 procent van de omzet en de recurrente EBIT-marge bleef nagenoeg stabiel op 4,6 procent van de omzet. De verbeterde productie-efficiënties, de beduidend lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten, de prijsverhogingen en positieve mixeffecten droegen bij tot de rendabiliteit, terwijl de aanzienlijk hogere grondstofkosten en de verliezen in verband met het opstarten van de inkjetbusiness bleven wegen op de resultaten. Zonder industriële inkjet bedroeg de recurrente EBIT van het drukvoorbereidings-segment meer dan 7 procent van de omzet.

In het begin van het jaar kondigde Agfa Graphics de 3.000ste installatie aan van zijn :IntellSyst-technologie voor systeemdiagnose op afstand. :IntellSyst detecteert mogelijke problemen in drukvoorbereidingsapparaten bij klanten en stuurt dan automatisch een waarschuwing naar een team van Agfa-technici, zodat zij onmiddellijk kunnen optreden om onderbrekingen in het productieproces te vermijden.

In Japan sloot Agfa Graphics belangrijke contracten met twee gereputeerde drukkerijen. Zowel Daicolo als Nishikawa Group installeerden verscheidene :Avalon CtP-systemen en softwaresystemen voor de automatisering van de drukvoorbereiding. Beide ondernemingen zullen bovendien Agfa's chemicaliënvrije :Azura-drukplaten gebruiken. Minder dan 15 maanden na de introductie van de :Azura-plaat in Japan, was ze er al bij meer dan 40 drukkers in gebruik.

V-TAB, de grootste krantengroep in Zweden, tekende een contract voor 4 :Advantage CtP-machines en 7 :Arkitex NewsdriveX-systemen voor de automatisering van de workflow. Nog in Europa zette Imprimerie Centrale, een toonaangevende Luxemburgse drukkerij, een nieuwe stap in de digitalisering van de drukvoorbereiding en het drukproces met Agfa Graphics' software.

Op het vlak van inkjet nam Advantage Sign Supply (Michigan, V.S.), een verdeler van grootformaatprinters, Agfa Graphics' :Anapurna-printer op in zijn aanbod voor klanten aan de Oostkust en in het Midwesten van de Verenigde Staten. Voorts breidde Agfa Graphics zijn aanbod industriële inkjetprinters verder uit. De :Dotrix Transcolor voegt hoogwaardige kleurendruk toe aan het ultrasnel printen van bestanden in databases. Dat maakt het tot de ideale machine voor de productie van transactionele documenten (zoals facturen) en van direct mailings.

Op het einde van het kwartaal meldde Agfa Graphics de verkoop van Xitron aan Vanguard Graphics International. Agfa verwierf de onderneming eind 2001 als onderdeel van de overname van Autologic. Xitron ontwikkelt Raster Imaging Processors (RIP's) en software.

Agfa HealthCare - eerste kwartaal

in miljoen euro Kw.1 2006 Kw.1 2007 evolutie %
Omzet 324 334 3,1%
Recurrente EBITDA (*) 45,0 45,0 0,0%
% van de omzet 13,9% 13,5%
Recurrente EBIT (*) 25,0 27,0 8,0%
% van de omzet 7,7% 8,1%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.

Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet met 6,4 procent (3,1 procent inclusief wisselkoerseffecten) tegenover het eerste kwartaal van 2006. De groei werd met name gedreven door CR (computerradiografie)/Modaliteiten en door de IT-oplossingen, vooral IT voor radiologie (Radiology Information Systems / Picture Archiving and Communication Systems).

De recurrente EBITDA-marge bedroeg 13,5 procent van de omzet en de recurrente EBIT steeg met 8,0 procent tot 27,0 miljoen euro of 8,1 procent van de omzet. De hogere zilverkosten en de kosten voor de internationalisering van ORBIS werden gecompenseerd door kostenbesparingen en door het groeiende aandeel van de erg rendabele diensten. De ORBIS ziekenhuis- en klinische informatiesystemen (HIS/CIS) werden in het eerste kwartaal van 2007 geïntroduceerd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De volledige oplossingen, of een aantal kernmodules ervan, zijn nu beschikbaar in 10 landen.

In februari werd HYDMedia overgenomen, de Duitse aanbieder van technologie voor documentbeheer in ziekenhuizen. Agfa HealthCare zal HYDMedia's oplossingen aanbieden als autonome toepassing of als onderdeel van Agfa's ORBIS-systemen.

Agfa HealthCare breidde zijn gamma IT-systemen voor radiologie uit met nieuwe oplossingen, waaronder de IMPAX Clinical Module, die werd ontworpen om gegevens van verschillende bronnen voor de radioloog te verzamelen en te structureren en OrthoGon, een softwaretool die de uitvoering van complexe orthopedische metingen vereenvoudigt. Op vakbeurzen werden ook vernieuwende oplossingen in ontwikkeling getoond. IMPAX Registration & Fusion, bijvoorbeeld, is ontworpen om vergelijkingen mogelijk te maken tussen zowel beelden afkomstig van dezelfde modaliteit als beelden van verschillende modaliteiten. IMPAX Virtual Colonoscopy biedt de mogelijkheid om op een niet-invasieve manier de dikke darm in beeld te brengen, waardoor het een ideaal alternatief biedt voor conventionele endoscopie.

In de V.S. tekende Agfa HealthCare een nieuwe overeenkomst met de toonaangevende dienstengroep Novation. Het kan hierdoor voor een termijn van drie jaar IT-oplossingen voor radiologie en cardiologie aanbieden aan de leden van deze organisatie.

In januari werd de eerste fase van het grootste ziekenhuis-IT-project in Duitsland voltooid, waardoor Agfa's ORBIS nu in gebruik is in de negen zorgcentra van de Vivantes groep in de Berlijnse regio. Het Universitaire Ziekenhuis van Schleswig-Holstein, een van de drie grootste in zijn soort in Duitsland, gaf Agfa HealthCare opdracht om ORBIS te installeren, compleet met geïntegreerd Radiology IT-systeem. Agfa HealthCare boekte ook stevige vooruitgang met de verdere internationalisering van de ORBIS-systemen.

Agfa Specialty Products - eerste kwartaal

in miljoen euro Kw.1 2006 Kw.1 2007 evolutie %
Omzet 62 62 0,0%
Recurrente EBITDA (*) 13,4 12,4 -7,5%
% van de omzet 21,6% 20,0%
Recurrente EBIT (*) 12,4 11,4 8,0%
% van de omzet 20,0% 18,4%
(*) voor reorganisatiekosten en niet-recurrente resultaten.

Exclusief wisselkoerseffecten steeg Specialty Products' omzet voor het eerste kwartaal met 3,1 procent (status-quo inclusief wisselkoerseffecten) tot 62 miljoen euro. Vooral voor Film for Non-Destructive Testing en voor Specialty Foils en Components werden sterke prestaties genoteerd. De recurrente EBITDA-marge kwam uit op 20 procent van de omzet. Onder invloed van de hoge zilverkosten, daalde de recurrente EBIT licht van 12,4 miljoen euro (of 20,0 procent van de omzet) in het eerste kwartaal van 2006 tot 11,4 miljoen euro. Dit komt neer op een marge van 18,4 procent van de omzet.

Vooruitzichten

Graphics voorziet voor de komende maanden een verdere groei van het segment van de digitale drukvoorbereiding en een zich doorzettende daling van de analoge business. De erg hoge grondstofkosten zullen opnieuw een aanzienlijke impact hebben op de resultaten van de businessgroep. Voor industriële inkjet verwacht Graphics een omzetgroei en de geleidelijke eliminatie van de opstartverliezen in de loop van de tweede helft van het jaar. HealthCare voorziet dat de positieve evolutie van zowel de omzet als de rendabiliteit in de volgende kwartalen blijft voortduren. Het orderboek voor IT blijft goed gevuld en de introductie van de ondernemingsbrede IT-oplossingen in bijkomende landen verloopt volgens plan. Samen met de groei in CR/Modaliteiten zal dit de marktgebonden terugval van de film-en printverkoop ook in de toekomst meer dan compenseren. Specialty Products ziet een verdere versterking van zijn positie in de traditionele filmmarkten. De businessgroep concentreert zich voor de traditionele producten op kostenverlaging en kwaliteitsverbetering, terwijl tegelijkertijd gewerkt wordt aan vernieuwende producten en materialen om de toekomstige groei verzekeren.

"Ondanks de aanzienlijk hogere grondstofkosten konden we onze rendabiliteit verbeteren. Dit weerspiegelt duidelijk de positieve impact van onze strategieën en van onze besparingsmaatregelen en we hebben er vertrouwen in dat de effecten van deze factoren zullen toenemen in de loop van het jaar. Anderzijds verwachten we ook dat de hoge grondstofkosten en de nadelige wisselkoerseffecten in de komende maanden op onze resultaten blijven wegen. We boeken ook vooruitgang met de procedure om de Groep op te splitsen in drie onafhankelijke, beursgenoteerde ondernemingen. We zitten op schema om het proces tegen het einde van het jaar af te ronden," zei Marc Olivié, Agfa's President en CEO. Einde bericht

Download hier het volledige persbericht en de financiële overzichtstabellen (49 KB).

Voor meer financiële informatie, consulteer onze Investor Relations webpagina's.

Katia Waegemans
Director Corporate Communication
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 7124
fax:+32 (0) 3 444 4485
katia.waegemans@agfa.com

Johan Jacobs
Corporate Press Relations Manager
Septestraat 27
2640 Mortsel - Belgium
tel:+32 (0) 3 444 8015
fax:+32 (0) 3 444 5005
johan.jacobs@agfa.com