RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2007
BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal 2007
Actuele Actuele Constante
wissel- wissel- wissel-
koersen koersen koersen
Voortgezette bedrijfsactiviteiten:
Omzet 9 528 0% 5%
Bedrijfswinst 1 302 (8)% (3)%
Winst vóór belastingen 1 332 2% 5%
Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1 052 5% 9%
Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten 1 074 1% 5%
Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (in euro's) 0,34 6% 9%
Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten (in euro's) 0,35 2% 5%
HOOFDPUNTEN
Financiële hoofdpunten
· Groei van de onderliggende verkopen van 5,7%, vooral door gestegen volumes.
· Brutowinstmarge van 13,7%, met een verbetering van 0,4 procentpunt vóór verwerking van herstructurering,
desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen.
· Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten omhoog met 6%, met goede resultaten van joint ventures en
geassocieerde maatschappijen, afgenomen financieringslasten en een lager effectief belastingtarief.
· Wisselkoersveranderingen hadden een negatief effect op de omzet van 5% en op de winst per aandeel van 3%.
Operationele hoofdpunten
· Groei van de verkopen over een brede linie in de regio's en categorieën.
· Verbeterde margeontwikkeling, gestimuleerd door huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
· Verbetering in Europa zet door met een groei van de onderliggende verkopen van 3,6%.
· Sterke innovaties in het eerste kwartaal, waarbij omvangrijkere introducties zorgden voor groei bij persoonlijke
verzorging en in opkomende markten.
· Goede voortgang met de implementatie van One Unilever en verbeteringsprogramma's in de toeleveringsketen.
TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE
We zijn het jaar 2007 goed begonnen, met groei van de verkopen over een brede linie in de regio's en
categorieën en een verbeterde margeontwikkeling die werd gestimuleerd door huishoudelijke en persoonlijke
verzorging.
De verkopen hebben geprofiteerd van een sterk innovatieprogramma, vooral bij persoonlijke verzorging, met
diverse belangrijke introducties in het kwartaal. Onze Europese activiteiten deden het goed, geholpen door een
sterke start in ijs, de timing van prijsverhogingen in enkele belangrijke markten en in vergelijking met een minder
goed kwartaal vorig jaar. De groei van de verkopen ging gepaard met een onderliggende verbetering van de
brutowinstmarge.
Deze resultaten bouwen voort op de vooruitgang die we hebben geboekt in 2006 en zijn een verder bewijs van
de omvang en diepgang van ons veranderingsprogramma. Onze groeistrategie richt de middelen op duidelijke
prioriteiten en zorgt voor omvangrijkere en betere innovaties, snellere introductie van producten in meer landen
en effectievere marketingmixen. Nieuwe werkwijzen verbeteren onze mogelijkheden om deze innovaties te
benutten en onze klanten efficiënter te bedienen.
Vooruitkijkend zien we stijgende kosten van agrarische grondstoffen die voor een forse tegenwind zullen zorgen,
waardoor mogelijk aanvullende prijsverhogingen nodig zullen zijn. Desalniettemin ben ik vol vertrouwen dat de
combinatie van organische groei in de aangegeven 3-5% bandbreedte en een verbeterde efficiëntie ons een
goede uitgangspositie verschaft om onze margedoelstellingen voor 2007 te behalen.
Ons bedrijf is op grote schaal ingrijpend veranderd en dit wordt nu zichtbaar in onze resultaten. Desalniettemin
blijven we alert op mogelijkheden om onze portfolio sneller te transformeren door acquisities en desinvesteringen
en om onze margeverbetering sneller naar een hoger niveau te brengen.
Patrick Cescau, Group Chief Executive
3 mei 2007
INLICHTINGEN
Media: Media Relations Team Beleggers: Investor Relations Team
NL +31 10 217 4844 UK +44 20 7822 6830
tanno.massar@unilever.com investor.relations@unilever.com
press-office.rotterdam@unilever.com US +1 201 894 2615
UK +44 20 7822 6805 investor.relations-NewYork@unilever.com
tim.johns@unilever.com
Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op:
www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp
---
RESULTATEN UNILEVER EERSTE KWARTAAL 2007
In de volgende toelichting geven we `groei van de verkopen' weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en
desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen en acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de
begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Daarnaast
gebruiken we de veranderingen in de `beschikbare vrije kasstroom' en het `rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te
meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders
aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS of algemeen aanvaarde
grondslagen voor de financiële verslaggeving in de Verenigde Staten (US GAAP) en zijn ook niet bedoeld als substituut voor binnen deze
grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, winst en kasstroom. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op
www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.
1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET EERSTE KWARTAAL
De onderliggende verkopen stegen met 5,7%, vooral door volumes en met 0,8% door prijsverhogingen.
Europa begon het jaar goed met een groei van 3,6%, geholpen door hoge ijsverkopen vooruitlopend op het
nieuwe ijsseizoen en in vergelijking met een minder goed kwartaal een jaar geleden. De groei in Noord- en
Zuid-Amerika bedroeg 3,2%. In de Verenigde Staten waren de verkopen 3,7% hoger en in Latijns-Amerika
lieten de meeste landen goede prestaties zien. Hier viel Mexico echter iets terug in vergelijking met een sterk
kwartaal vorig jaar en in Brazilië zorgde lokale concurrentie voor stagnatie van de groei. Azië Afrika groeide met
11,8%, geholpen door een sterk innovatieprogramma in persoonlijke verzorging.
Al onze categorieën groeiden in het kwartaal, vooral persoonlijke verzorging dat met 8,4% steeg. Ook
wasmiddelen, huishoudelijke reiniging, culinaire producten en thee leverden een opmerkelijke bijdrage.
De productiviteit is aanzienlijk verbeterd als gevolg van onze besparingsprogramma`s, met name de overgang
naar een One Unilever-organisatie in elk land wereldwijd, en het voordeel van gestegen volumes. Deze
voordelen hebben de aanhoudend sterke stijging van de grondstofkosten ruimschoots gecompenseerd, vooral
in Voedingsmiddelen.
De investeringen in reclame en promoties liggen op hetzelfde niveau en zijn onverminderd gericht op onze
groeiprioriteiten.
2. FINANCIËLE TOELICHTING
2.1 Omzet
De groei van de onderliggende verkopen met 5,7% werd volledig tenietgedaan door nadelige wisselkoers-
schommelingen van 4,5% en nettodesinvesteringen van 1,0%. Als gevolg daarvan is de omzet vrijwel gelijk aan
die van vorig jaar.
2.2 Bedrijfswinst
De bedrijfswinst was 8% lager dan het eerste kwartaal vorig jaar, met een brutowinstmarge van 13,7% die
1,1 procentpunt lager is. In de cijfers van vorig jaar zijn aanzienlijke winsten met betrekking tot desinvesteringen
opgenomen; in de cijfers van dit jaar zijn meer lasten voor herstructurering en minder winsten met betrekking tot
desinvesteringen opgenomen. Vóór verwerking van deze posten was de brutowinstmarge 0,4 procentpunt
hoger.
Investeringen in reclame en promoties waren in lijn met vorig jaar.
---
Onze besparingsprogramma's leveren in een onverminderd hoog tempo voordelen op. In combinatie met
positieve prijsacties, verbetering van het assortiment en het voordeel van gestegen volumes werden de
kostenstijgingen in het kwartaal hierdoor ruimschoots gecompenseerd.
2.3 Financieringslasten en belastingen
De kosten met betrekking tot de financiering van nettoleningen waren 19% lager dan vorig jaar dankzij een
lager niveau van de nettoschuld. Tegen het eind van het kwartaal bedroeg deze 7,7 miljard.
De bate met betrekking tot de financiering van pensioenen is gestegen van 8 miljoen naar 34 miljoen als
gevolg van een betere dekkingsgraad van onze regelingen en hogere verwachte beleggingsrendementen.
De belastinglast was lager dan vorig jaar als gevolg van een betere landenmix. We verwachten nog steeds een
effectief belastingpercentage voor het jaar van ongeveer 24%, met een bijzonder laag tarief in het tweede
kwartaal als gevolg van de gunstige afronding van belastingcontroles, en hogere tarieven in de tweede helft van
het jaar.
2.4 Joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa
De nettowinst uit joint ventures is gestegen van 18 miljoen naar 27 miljoen, vooral door goede groei van de
joint venture tussen Lipton en Pepsi op het gebied van ijsthee. Deze winst omvat nu ook ons aandeel in de
volledige resultaten van Portugal, waar ons bedrijf is geherstructureerd tot één vennootschap waarin we
gezamenlijk zeggenschap hebben.
Het aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen bedroeg 48 miljoen, voornamelijk door
verhoging van het aandelenkapitaal door een van onze deelnemingen in `venture capital'-fondsen.
De winst van 25 miljoen uit investeringen in overige vaste activa omvat een eenmalige bate in Indonesië.
2.5 Nettowinst en winst per aandeel
De nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 5%, terwijl de winst per aandeel op dezelfde basis
omhoog ging met 6%.
De resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten hebben vooral betrekking op de resultaten van de
diepvriesactiviteiten (die in het vierde kwartaal van 2006 zijn verkocht). Daarnaast omvat het eerste kwartaal in
beide jaren resultaatafhankelijke bijdragen uit de verkoop van UCI in 2005.
2.6 Inkoop van eigen aandelen
Op 12 maart 2007 zijn we gestart met het voor 2007 geplande inkoopprogramma voor eigen aandelen ten
bedrage van 1,5 miljard. Eind april hadden we aandelen ingekocht voor een bedrag van 265 miljoen.
2.7 Kasstromen
De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 0,1 miljard lager dan vorig jaar, voornamelijk door hogere
uitgaven voor herstructureringen. Uitgaven met betrekking tot investeringen in vaste activa lagen op hetzelfde
niveau als in het eerste kwartaal van 2006.
Geldmiddelen en kasequivalenten zijn gestegen van 0,7 miljard aan het begin van het jaar tot 1,2 miljard
aan het eind van het kwartaal, terwijl leningen zijn gestegen met een soortgelijk bedrag.
2.8 Balans
We hebben beoordeeld welk effect marktbewegingen hebben op de waarde van de activa en op de
verplichtingen van onze grootste pensioenregelingen en verwerken dit nu, overeenkomstig algemeen gebruik,
ieder kwartaal in de balans. Er was een verbetering van 0,8 miljard in het kwartaal.
Stijgingen in het werkkapitaal volgen de normale seizoenspatronen, waarbij een gedeelte van de stijging van de
voorraden wordt veroorzaakt door ijs.
De veranderingen in latente belastingen zijn grotendeels het gevolg van mutaties met betrekking tot
pensioenregelingen.
2.9 Pensioenen
De totale pensioenverplichting, gesaldeerd met de pensioenactiva en vóór belastingen, is verder afgenomen
van 3,1 miljard aan het begin van het jaar tot 2,3 miljard aan het eind van het eerste kwartaal. Dit is het
gevolg van hogere rentetarieven. Over het geheel genomen is er nu in totaal een overschot van 1,0 miljard bij
regelingen die zijn ondergebracht bij fondsen, en een licht gedaalde verplichting van 3,3 miljard bij regelingen
die niet bij fondsen zijn ondergebracht.
---
3. OPERATIONEEL VERSLAG
3.1 Europa
Eerste kwartaal 2007
---
Groei van de
% onderliggende
2007 2006 verandering verkopen
Omzet ( miljoen) 3 544 3 471 2,1 3,6
Brutowinstmarge (%) 14,4 16,8
Na verwerking van:
- Herstructurering, desinvesteringen en duurzame
waardeverminderingen (1,3) 1,0
Groei
Europa begon het jaar goed, voortbouwend op de vooruitgang die is geboekt in 2006. We zijn nu
concurrerender en onze uitvoering is verbeterd als gevolg van de veranderingen die we de afgelopen twee jaar
hebben doorgevoerd. Vorig jaar begon de consumentenvraag weer aan te trekken en dat heeft in het eerste
kwartaal doorgezet.
De onderliggende verkopen namen toe met 3,6%, met volumes die stegen met meer dan 4% en een prijsdaling
van 0,7%. De verkopen waren hoger in alle categorieën. We groeiden het meest in ijs, waar we inspeelden op
een vroege start van het seizoen met hoge ijsverkopen aan onze afnemers, en in persoonlijke verzorging waar
we profiteerden van een uitgebreid innovatieprogramma in het eerste kwartaal.
De terugkeer naar groei in het Verenigd Koninkrijk is vastgehouden met een stijging van marktaandelen in thee
en dressings en goede resultaten in huishoudelijke reiniging en in persoonlijke verzorging door innovaties.
Hierdoor werden minder goede prestaties in spreads, wasmiddelen en haarverzorging ruimschoots
gecompenseerd. Duitsland had een goed kwartaal, vooral in persoonlijke verzorging, ijs en spreads; de
verkopen kregen daarnaast een impuls doordat vroegtijdig werd ingekocht, vooruitlopend op prijsstijgingen aan
het eind van het kwartaal. Nederland groeit nog steeds sterk en laat de voordelen zien van een goed
uitgevoerde One Unilever-benadering.
De verkopen in Frankrijk waren enigszins hoger dan vorig jaar ten opzichte van een minder goed kwartaal in
2006. Dit blijft voor ons een moeilijke markt met een gelijkblijvende consumentenvraag en druk op de prijzen,
en we werken nog steeds aan het oplossen van enkele operationele kwesties.
De groei van 10% in Rusland werd gevoed door uitstekende prestaties in huishoudelijke reiniging en
persoonlijke verzorging.
Innovatie
Het huidige innovatieprogramma laat duidelijk zien hoe Vitaliteit onze portfolio transformeert.
Blue Band/Rama Idee!, een spread met extra voedingsstoffen voor de hersenen, heeft voortgebouwd op de
introductie eind 2006 in de meeste landen en Knorr Vie groente-en-fruitshots zijn in het eerste kwartaal
geïntroduceerd in Duitsland. Flora/Becel spreads versterkt met Omega 3 werden in de hele regio gelanceerd,
terwijl de Omega 3-minidrinks in Frankrijk, Griekenland en Nederland op de markt werden gebracht. In
dressings is er nu Hellmann's `light' mayonaise met citrusvezel, met dezelfde smaak maar in een nog
caloriearmere versie. Het ijsassortiment omvat dit jaar onder meer `Milk-time', rijk aan calcium gebaseerd op
een soortgelijk succesvol concept in Azië Solero exotic, en Frusì, een gezonde ijssnack met yoghurt en fruit.
In persoonlijke verzorging is Dove er opnieuw in geslaagd z'n aantrekkingskracht verder te vergroten. Dove
pro·age, een onlangs gelanceerd assortiment producten voor huidverzorging, deodorants en shampoos, is
speciaal ontwikkeld voor 50-plussers, en de reeks Dove-bodylotions met toegevoegd glans- en zelfbruinings-
effect is uitgebreid. De nieuwste deodorants van Axe hebben een modernere verpakking en er is een nieuwe
geur geïntroduceerd. De geconcentreerde vloeibare wasmiddelen `Small and Mighty' die in de markt in de
Verenigde Staten hebben geleid tot de overgang naar effectievere en meer milieuvriendelijke varianten, zijn nu
onder de merken Persil en Surf gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk en als Skip in Frankrijk.
---
Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 14,4% was 2,4 procentpunt lager dan een jaar geleden, als gevolg van een hoger
niveau van herstructureringen en lagere baten uit desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten was de
marge 0,1 procentpunt lager dan een jaar geleden. De negatieve effecten van prijsverlagingen en hogere
grondstofkosten werden grotendeels gecompenseerd door kostenbesparingen.
---
3.2 Noord- en Zuid-Amerika
Eerste kwartaal 2007
---
Groei van de
% onderliggende
2007 2006 verandering verkopen
Omzet ( miljoen) 3 231 3 418 (5,5) 3,2
Brutowinstmarge (%) 14,4 14,6
Na verwerking van:
- Herstructurering, desinvesteringen en duurzame
waardeverminderingen (0,6) (0,5)
Groei
De onderliggende verkope n stegen met 3,2%, vooral door gestegen volumes en met goede prestaties in de
Verenigde Staten. De groei in Latijns-Amerika bleef echter achter door Brazilië en Mexico. Het handelsklimaat
heeft zich grotendeels ontwikkeld op dezelfde voet als in 2006, met in zijn algemeenheid een gezonde
marktgroei maar een lichte afname van de consumentenvraag in Voedingsmiddelen in delen van de regio.
De Verenigde Staten is gegroeid met 3,7% en marktaandelen zijn in het algemeen stabiel. De groei kreeg een
impuls door een uitgebreid innovatieprogramma in persoonlijke verzorging en gunstige vergelijkende cijfers in
het eerste kwartaal van vorig jaar, toen handelsvoorraden werden afgebouwd. Vooral diepvriesmaaltijden van
Bertolli en innovaties in thee hebben het goed gedaan. De verkopen van ijs waren echter lager, met een
verdere verlaging van de voorraden nu de markt zich aanpast aan een lager niveau van promotionele
activiteiten. We hebben ook licht marktaandeel verloren in ijs en ons marketingplan is erop gericht dit te
herstellen.
In Mexico waren de verkopen aanzienlijk lager in vergelijking met een zeer sterk kwartaal vorig jaar, toen meer
werd ingekocht, in afwachting van de implementatie van nieuwe informatiesystemen aan het eind van het
eerste kwartaal. Dit effect zou zich in het tweede kwartaal moeten herstellen. Afgezien van dit faseringseffect
zette de terugkeer naar groei in consumentenverkopen gedurende de tweede helft van vorig jaar door, met
goede groei van op soja gebaseerde dranken van AdeS en bouillons van Knorr.
De verkopen in Brazilie zijn slechts licht gestegen, waarbij hogere volumes werden tenietgedaan door
prijsverlagingen doordat we onze wasmiddelenmerken hebben geherpositioneerd ten opzichte van lokale
concurrenten. Elders in Latijns-Amerika hebben we de sterke groei in alle categorieën vastgehouden.
Innovatie
De innovaties in het eerste kwartaal in Voedingsmiddelen bouwden voort op het programma van vorig jaar. Het
premiumassortiment diepvriesmaaltijden is verder uitgebreid met nieuwe maaltijden van Bertolli in de Verenigde
Staten en van Knorr in Canada. In Latijns-Amerika heeft Knorr zijn reputatie wat betreft Vitaliteit verstevigd met
nieuwe bouillonvarianten en verbeterde soepen. De `real'-campagne van Hellmann's legt de nadruk op de
simpele ingrediënten, die van nature veel Omega 3 bevatten. In ijs hebben we het assortiment van Breyers
`double churn' in de Verenigde Staten uitgebreid met vetvrije en `light'-varianten en varianten waaraan geen
suiker is toegevoegd; innovaties in Latijns-Amerika zijn zowel gericht op Vitaliteit als op producten voor
consumenten met een laag inkomen.
Innovaties in persoonlijke verzorging benadrukken de nieuwe, meer mondiale aanpak. Axe heeft in de
Verenigde Staten dezelfde nieuwe uitstraling gekregen als elders in de wereld, terwijl nieuwe varianten zijn
geïntroduceerd van Degree/Rexona `die geen witte vlekken achterlaten', inclusief een variant voor mannen. Het
Dove pro·age-assortiment in huidverzorging, deodorants en shampoos is in de Verenigde Staten op hetzelfde
moment geïntroduceerd als in Europa en de nieuwe wereldwijde producten van Clear antiroosshampoo werden
aan het eind van het kwartaal in Brazilië geïntroduceerd.
Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 14,4% was 0,2 procentpunt lager dan een jaar geleden, als gevolg van een scherpe
stijging van de kosten voor agrarische grondstoffen. Investeringen in reclame en promoties zijn in absolute
bedragen op het niveau van afgelopen jaar gehouden en waren enigszins lager als percentage van de omzet.
---
3.3 Azië Afrika
Eerste kwartaal 2007
---
Groei van de
% onderliggende
2007 2006 verandering verkopen
Omzet ( miljoen) 2 753 2 646 4,0 11,8
Brutowinstmarge (%) 11,9 12,4
Na verwerking van:
- Herstructurering, desinvesteringen en duurzame
waardeverminderingen (0,7) 1,5
Groei
De regio is nog steeds een belangrijke motor voor groei, met onderliggende verkopen die met 11,8% zijn
gestegen in markten die over het algemeen sterk blijven groeien. We groeien over een brede linie in alle
categorieën en alle belangrijke landen. Het eerste kwartaal weerspiegelt tevens de inkoop van initiële
voorraden door een aantal van onze afnemers in het kader van ons uitgebreid innovatieprogramma in
persoonlijke verzorging, waaronder de introducties van Clear in China en Axe in Japan.
India keerde terug naar sterke groei na een relatief zwakker kwartaal eind 2006. Hoogtepunten waren goede
prestaties in wasmiddelen aangevoerd door Surf en Wheel, in producten voor huidverzorging vooral door Lux
en in haarverzorging door bijdragen van alle belangrijke merken. Ook thee liet verbeterde verkopen zien.
In China groeiden de meeste categorieën goed, met name haarverzorging. Indonesië liet een aanhoudend
sterke groei zien en Thailand presteerde veel beter.
De verkopen in Japan waren hoger in het kwartaal, gedreven door innovaties in persoonlijke verzorging.
Australië had een goede start van het jaar, hoewel de individuele prestaties van de categorieën nog steeds
wisselend waren, waarbij ijs, thee en deodorants het goed deden, maar de verkopen van haarverzorging
werden gedrukt door lagere prijzen.
In Zuid-Afrika waren Flora, Knorr en onze merken op het gebied van persoonlijke verzorging de motor achter
een verbeterde groei. In Turkije hebben we prijsverhogingen doorgevoerd, waardoor in enkele categorieën de
volumes achterbleven.
Innovatie
Het sterke innovatieprogramma op het gebied van persoonlijke verzorging in het eerste kwartaal weerspiegelt
onze wereldwijde prioriteiten.
De nieuwe wereldwijde mix van Clear antiroosshampoo wordt wereldwijd geïntroduceerd in een aantal
belangrijke markten, waarbij het merk in het eerste kwartaal voor het eerst op de markt werd gebracht in China
en in een aantal Arabische landen. In Turkije werd het merk uitgebreid met nieuwe producten, inclusief een
premiumassortiment voor mannen.
Een ander omvangrijk initiatief was de lancering van Axe als een nieuw merk in Japan, waar we tevens nieuwe
producten op de markt brachten in het Dove-assortiment met een `self-foaming facial wash' en in het Lux-
hairstyling-assortiment.
De gezichtsverzorgingsproducten van Pond's tegen huidveroudering zijn geïntroduceerd in een aantal landen
en in Indonesië hebben we twee nieuwe haarverzorgingsproducten gelanceerd: Dove antiroos en Clear `scalp
oil control'.
Het programma in Voedingsmiddelen richtte zich op initiatieven op het gebied van Vitaliteit. Zo hebben we in
Turkije snacks geïntroduceerd van Amaze die goed zijn voor de hersenen, en een cholesterolverlagende
margarine met plantensterolen onder het merk Becel. Tegelijkertijd hebben we in Azië het ijsassortiment van
het merk Moo uitgebreid; dit zijn ijsjes die een beter opneembare vorm van calcium bevatten voor de fysieke
ontwikkeling van kinderen.
---
Winstgevendheid
De brutowinstmarge van 11,9% was 0,5 procentpunt lager dan een jaar geleden met hogere
herstructureringslasten en geen baten uit desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten zou er een
verbetering zijn geweest van 1,7 procentpunt. Dit weerspiegelt de voordelen van volumegroei,
besparingsprogramma's en prijsverhogingen om gestegen grondstofkosten te compenseren. Investeringen in
reclame en promoties zijn verhoogd om belangrijke innovatieactiviteiten te ondersteunen.
.
WAARSCHUWING: Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in
de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het
voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en
resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte
uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte
ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor
toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de
uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze
toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons
vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen
acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en
andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden;
wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale
omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur.
Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de
documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de
Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken
gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep
uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van
toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de
verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden
waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.
---
VERKORTE FINANCIËLE OVERZICHTEN
WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal
Stijging/
2007 2006 (daling)
Actuele Constante
wissel- wissel-
koersen koersen
Voortgezette bedrijfsactiviteiten:
Omzet 9 528 9 535 0% 5%
Bedrijfswinst 1 302 1 410 (8)% (3)%
Na verwerking van:
Herstructurering (121) (61)
Desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen 35 119
Nettofinancieringslasten (70) (121)
Financieringsbaten 27 87
Financieringslasten (131) (216)
Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 34 8
Aandeel in de nettowinst/(verlies) van joint ventures 27 18
Aandeel in de nettowinst/(verlies) van geassocieerde maatschappijen 48
Overige inkomsten uit vaste activa 25 3
Winst vóór belastingen 1 332 1 310 2% 5%
Belastingen (280) (309)
Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1 052 1 001 5% 9%
Nettowinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 22 58
Nettowinst voor de periode 1 074 1 059 1% 5%
Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 61 69
Houders van gewoon aandelenkapitaal 1 013 990 2% 5%
Samengevoegde winst per aandeel (in euro's)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,34 0,32 6% 9%
Voortgezette bedrijfsactiviteiten verwaterd 0,33 0,31 7% 10%
Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,01 0,02
Beëindigde bedrijfsactiviteiten verwaterd 0,01 0,02
Totale bedrijfsactiviteiten 0,35 0,34 2% 5%
Totale bedrijfsactiviteiten verwaterd 0,34 0,33 3% 6%
10
OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal
2007 2006
Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen 1 (191)
Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 450 10
Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (13) 183
Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 438 2
Nettowinst voor de periode 1 074 1 059
Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 512 1 061
Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 61 69
Houders van gewoon aandelenkapitaal 1 451 992
MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal
2007 2006
Eigen vermogen op 1 januari 11 672 8 765
Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 512 1 061
(Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (494) (21)
Tegenboeking aandelenopties 30 28
Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (6) (11)
Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (3) (4)
Overige mutaties in het eigen vermogen 94 7
Eigen vermogen aan het eind van de periode 12 805 9 825
---
BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Op Op Op
31 maart 31 december 1 april
miljoen 2007 2006 2006
Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 17 137 17 206 17 892
Materiële vaste activa 6 165 6 276 6 428
Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 1 779 1 697 1 026
Latente belastingvorderingen 1 164 1 266 1 602
Overige vaste activa 1 240 1 126 1 043
Totaal vaste activa 27 485 27 571 27 991
Vlottende activa
Voorraden 4 140 3 796 4 217
Handels- en overige kortlopende vorderingen 4 833 4 254 4 962
Kortlopende belastingvorderingen 160 125 144
Overige financiële activa 266 273 759
Geldmiddelen en kasequivalenten 1 535 1 039 1 969
Activa aangehouden voor verkoop 17 14 403
Totaal vlottende activa 10 951 9 501 12 454
Kortlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 102) (4 458) (6 575)
Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 096) (7 838) (7 776)
Kortlopende belastingverplichtingen (664) (579) (544)
Voorzieningen (874) (1 009) (562)
Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop (183)
Totaal kortlopende verplichtingen (14 736) (13 884) (15 640)
Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 785) (4 383) (3 186)
Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 23 700 23 188 24 805
Langlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) 4 353 4 377 6 402
Pensioen- en soortgelijke verplichtingen:
Fondsen met een tekort 785 1 379 2 342
Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 3 305 3 398 4 096
Voorzieningen 881 826 787
Latente belastingverplichtingen 1 108 1 003 931
Overige langlopende verplichtingen 463 533 422
Totaal langlopende verplichtingen 10 895 11 516 14 980
Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 12 234 11 230 9 365
Minderheidsaandeelhouders 571 442 460
Totaal eigen vermogen 12 805 11 672 9 825
Totaal geïnvesteerd vermogen 23 700 23 188 24 805
12
KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal
2007 2006
Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 451 540
Betaalde vennootschapsbelasting (249) (237)
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 202 303
Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 11 76
Netto-investeringen (194) (190)
Acquisities en desinvesteringen 14 143
Overige investeringsactiviteiten 64 (36)
Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten (105) (7)
Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (157) (70)
Betaalde rente en preferente dividenden (85) (152)
Mutaties in financiële verplichtingen 647 275
Inkoop van eigen aandelen (79) (19)
Overige financieringsactiviteiten (36) (9)
Nettokasstroom gebruikt voor financieringsactiviteiten 290 25
Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten 387 321
Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 710 1 265
Effect van wisselkoersverschillen 63 (16)
Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 1 160 1 570
AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste kwartaal
2007 2006
Nettowinst 1 074 1 059
Belastingen 282 331
Aandeel in nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten
uit vaste activa (100) (22)
Nettofinancieringslasten 70 123
Bedrijfswinst (voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten) 1 326 1 491
Afschrijvingen en duurzame waardeveminderingen 242 220
Mutaties in werkkapitaal (956) (967)
Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (78) (42)
Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen (63) (51)
Eliminatie van (winsten)/verliezen op verkochte activiteiten (55) (149)
Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders
dan in geld) 37 28
Overige aanpassingen (2) 10
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 451 540
ANALYSE VAN DE NETTOSCHULD
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Op Op
31 maart 31 december
miljoen 2007 2006
Totale financiële verplichtingen (9 455) (8 835)
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 102) (4 458)
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) (4 353) (4 377)
Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 535 1 039
Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 1 160 710
Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 375 329
Financiële activa 266 273
Nettoschuld (7 654) (7 523)
13
GEOGRAFISCHE ANALYSE
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten Eerste kwartaal
Noord- en
miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal
Omzet
2006 3 471 3 418 2 646 9 535
2007 3 544 3 231 2 753 9 528
Verandering 2,1% (5,5)% 4,0% (0,1)%
Effect van:
Wisselkoersen 0,4% (7,9)% (6,6)% (4,5)%
Acquisities 0,3% 0,0% 0,2% 0,2%
Desinvesteringen (2,1)% (0,6)% (0,6)% (1,2)%
Groei van de onderliggende verkopen 3,6% 3,2% 11,8% 5,7%
Prijs (0,7)% 0,8% 2,9% 0,8%
Volume 4,3% 2,3% 8,6% 4,8%
Bedrijfswinst
2006 582 500 328 1 410
2007 510 465 327 1 302
Verandering tegen actuele wisselkoersen (12,5)% (6,9)% (0,3)% (7,7)%
Verandering tegen constante wisselkoersen (12,8)% 1,3% 7,4% (3,3)%
Brutowinstmarge
2006 16,8% 14,6% 12,4% 14,8%
2007 14,4% 14,4% 11,9% 13,7%
Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen
2006 1,0% (0,5)% 1,5% 0,6%
2007 (1,3)% (0,6)% (0,7)% (0,9)%
Bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (exclusief winst/verlies op desinvesteringen)
Eerste kwartaal
Noord- en
miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal
2006 68 68
2007
14
ANALYSE NAAR PRODUCTGROEP
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten Eerste kwartaal
Huis- Huis-
Culinaire houdelijke houdelijke
producten, Per- verzorging en Per-
dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke
miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal
Omzet
2006 3 399 1 630 5 029 2 702 1 804 4 506 9 535
2007 3 375 1 614 4 989 2 749 1 790 4 539 9 528
Verandering (0,7)% (1,0)% (0,8)% 1,7% (0,8)% 0,7% (0,1)%
Effect van:
Wisselkoersen (3,7)% (4,6)% (4,0)% (5,3)% (4,9)% (5,1)% (4,5)%
Acquisities 0,0% 0,3% 0,1% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2%
Desinvesteringen (0,8)% (1,4)% (1,0)% (1,2)% (1,6)% (1,3)% (1,2)%
Groei van de onderliggende verkopen 3,8% 4,9% 4,2% 8,4% 5,8% 7,4% 5,7%
Bedrijfswinst
2006 574 161 735 498 177 675 1 410
2007 457 114 571 542 189 731 1 302
Verandering tegen actuele wisselkoersen (20,3)% (29,4)% (22,3)% 8,7% 7,0% 8,3% (7,7)%
Verandering tegen constante wisselkoersen (17,5)% (24,6)% (19,1)% 14,3% 13,3% 14,1% (3,3)%
Brutowinstmarge
2006 16,9% 9,9% 14,6% 18,4% 9,8% 15,0% 14,8%
2007 13,5% 7,1% 11,4% 19,7% 10,6% 16,1% 13,7%
15
TOELICHTING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Toegepaste grondslagen
De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial
Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Deze zijn gelijk aan de toegepaste
grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op
31 december 2006, behalve dat:
· Financiële-leasecrediteuren en `funding related' derivaten zijn gereclassificeerd in de balans om de
presentatie van de nettoschuld te verduidelijken. Vergelijkende cijfers voor 31 december 2006 en 1 april
2006 zijn overeenkomstig aangepast; en
· Balansposten met betrekking tot leningen worden nu financiële verplichtingen genoemd om beter aan
te sluiten bij de vereisten van IFRS 7 `Financial Instruments Disclosures', zoals die door Unilever
wordt toegepast vanaf 1 januari 2007.
De verkorte tussentijdse financiële overzichten, die zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34, worden
tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig
jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen.
Acquisities en desinvesteringen
Op 1 januari 2007 heeft Unilever de herstructurering van haar Portugese activiteiten afgerond. Dit is nu één
onderneming waarin Unilever een belang heeft van 55% en Jerónimo Martins een belang van 45%. De
samengevoegde onderneming omvat de activiteiten op het gebied van voedingsmiddelen en huishoudelijke en
persoonlijke verzorging. De overeenkomst is van dien aard dat er sprake is van gezamenlijke zeggenschap
over de samengevoegde onderneming, die daarom door Unilever wordt verantwoord als een joint venture.
Beëindigde bedrijfsactiviteiten
De nettokasstromen toerekenbaar aan de beëindigde bedrijfsactiviteiten inzake bedrijfsactiviteiten,
investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten in het eerste kwartaal waren respectievelijk (2) miljoen,
24 miljoen en 0 miljoen (2006: (9) miljoen, 5 miljoen en (1) miljoen).
Belastingen
Het effectieve belastingpercentage in het kwartaal bedroeg 22% in vergelijking met 24% in het eerste kwartaal
vorig jaar. Het effectieve belastingpercentage wordt berekend door de belastinglast te delen door het resultaat
vóór belastingen, exclusief de bijdrage van joint ventures en geassocieerde maatschappijen. In de last voor het
kwartaal is een bedrag opgenomen van 61 miljoen (2006: 17 miljoen) met betrekking tot belastingen in het
Verenigd Koninkrijk.
Wisselkoersen
De winst-en-verliesrekening op pagina 10, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 11, de mutaties
in het eigen vermogen op pagina 11 en het kasstroomoverzicht op pagina 13 zijn weergegeven tegen de
gemiddelde wisselkoersen in iedere periode.
De balans op pagina 12 en de analyse van de nettoschuld op pagina 13 zijn weergegeven tegen wisselkoersen
geldend aan het eind van de periode.
Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling is beschikbaar (in het Engels) op onze website
www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.
De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de
Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31
december 2006 wordt gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij
een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de
Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk.
16
WINST PER AANDEEL
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Samengevoegde winst per aandeel
De hieronder opgenomen informatie omtrent de winst per aandeel, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2006,
is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn, na goedkeuring
door de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006, de NV-aandelen gesplitst en de PLC-
aandelen geconsolideerd.
De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden
van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de
periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden.
Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het
gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone
aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de
regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, en (ii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers.
Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten in het eerste kwartaal
2007 2006
Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden
Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 890 542 2 880 783
miljoen
Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 1 013 990
Samengevoegde winst per aandeel (euro) 0,35 0,34
Samengevoegde winst per aandeel verwaterd Eenheden in duizenden
Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 984 902 2 996 271
Samengevoegde winst per aandeel verwaterd (euro) 0,34 0,33
Samengevoegde winst per aandeel in US dollar en pond sterling
Samengevoegde winst per aandeel (US dollar) 0,46 0,41
Samengevoegde winst per aandeel verwaterd (US dollar) 0,44 0,40
Samengevoegde winst per aandeel (pond sterling) 0,23 0,24
Samengevoegde winst per aandeel verwaterd (pond sterling) 0,23 0,23
ZAKEN AANGAANDE DE JAARLIJKSE ALGEMENE VERGADERINGEN VAN AANDEELHOUDERS
De jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders van Unilever N.V. en Unilever PLC zullen
respectievelijk op 15 mei en 16 mei plaatsvinden.
Benoeming van een nieuwe Chief Financial Officer
Het proces om een nieuwe Chief Financial Officer aan te stellen verloopt voorspoedig. We verwachten echter
geen opvolger voor Rudy Markham te hebben gevonden vóór de aankomende jaarlijkse algemene
vergaderingen van aandeelhouders. In verband hiermee zal Rudy zoals gepland aftreden in de jaarlijkse
algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2007; hij heeft er echter in toegestemd zijn rol als Chief
Financial Officer van Unilever te blijven uitoefenen tot een opvolger is benoemd.
17
Het Unilever Global Share Incentive Plan 2007
Een van de voorstellen aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders is de vaststelling van
het Unilever Global Share Incentive Plan 2007 (`het plan'). De raden van bestuur van Unilever hebben nu de
prestatiecriteria vastgesteld voor 2007-2009 met de volgende doelstellingen voor de drie onderdelen:
· Gemiddelde groei van de onderliggende verkopen: 3,5% tot 5,5% per jaar.
· Beschikbare vrije kasstroom: 12,2 miljard tot 13,6 miljard.
· Total Shareholder Return (in vergelijking tot een groep van vergelijkbare ondernemingen): van een
middenpositie (positie 11 van 21) tot de top-drie (positie 1-3 van 21).
Verdere bijzonderheden zijn te vinden in de bijlagen bij de uitnodiging voor de jaarlijkse algemene
vergaderingen van aandeelhouders. Unilevers financiële doelstellingen voor de lange termijn zijn niet gewijzigd.
RESULTATEN TWEEDE KWARTAAL
De resultaten over het tweede kwartaal en het eerste halfjaar van 2007 zullen op donderdag 2 augustus 2007
worden bekendgemaakt.
3 mei 2007
18
---- --
Unilever NV