Koninklijke Ahold


Toespraak van President en CEO Anders Moberg ter gelegenheid van Aholds Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Amsterdam, Nederland, 3 mei 2007- Goedemorgen dames en heren. Dank dat u vandaag hier aanwezig bent.

Zoals u inmiddels allen weet, is dit de laatste keer dat ik als President en CEO tot u zal spreken op de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders van Ahold.

De vier jaren bij Ahold waren een uitdaging en een stimulans voor mij. Toen ik in 2003 kwam, ging het om het redden van de onderneming. En dat is ons gelukt. Ondanks de enorme uitdagingen en de scepsis waarmee we zijn geconfronteerd, is Ahold nu weer een onderneming waarop we allen trots kunnen zijn. Het bedrijf staat weer op de rails en we zijn nu volledig gericht op winstgevende groei.

Hoe anders staan we er nu voor dan tijdens de zwarte periode in 2003.

Sindsdien heeft ons bedrijf een gedaanteverwisseling ondergaan. We hebben de fundamenten van het bedrijf volledig vernieuwd, en striktere controle systemen en een nieuwe governance aanpak geïmplementeerd, dat op dit moment wordt gezien als een van de beste in onze bedrijfstak. We hebben de operationale kosten aanzienlijk weten terug te dringen en de netto schuldenlast met meer dan de helft doen afnemen. Echter, hoewel we veel hebben bereikt, is niet alles volgens plan gegaan. Zo zijn we er niet in geslaagd al onze bedrijven volledig om te vormen binnen het door ons gehoopte tijdsbestek, maar we boeken goede vooruitgang bij de bedrijven die een centrale plaats in onze strategie blijven innemen.

Het is niet gemakkelijk geweest om te komen waar we nu zijn. Onze vooruitgang is een bewijs van de betrokkenheid en de grote inspanningen van onze duizenden medewerkers over de hele wereld. Dankzij hun vakkundigheid en vastberadenheid, bouwen we nu een gezonder en duurzamer bedrijf op.

Het verheugt me u te kunnen zeggen dat we al onze financiële doelen voor 2006 hebben gehaald. Hoewel deze lager waren dan de oorspronkelijke doelen die wij ons in 2003 hadden gesteld, ben ik ervan overtuigd dat Ahold in de toekomst duurzame top line- en bottom line-groei kan en zal weten te bewerkstelligen.

Eind vorig jaar presenteerden we ons plan voor de volgende fase van de ontwikkeling van Ahold, na de gehele onderneming opnieuw tegen het licht te hebben gehouden. Als onderdeel van dat plan hebben we gisteravond bekendgemaakt dat we overeenstemming hebben bereikt over de verkoop van U.S. Foodservice aan private equity bedrijven CD&R (Clayton Dubilier & Rice) en KKR (Kohlberg Kravis Roberts), voor een bedrag van USD 7,1 miljard. Zoals u zojuist heeft gehoord, zullen wij de volgende maand tijdens een aparte vergadering de aandeelhouders vragen de verkoop goed te keuren.

Velen wilden al in 2003 dat wij U.S Foodservice zouden verkopen. Ik heb toen gezegd dat we er - op dat moment - geen goed aan zouden doen en dat we daarmee aandeelhouderswaarde zouden vernietigen. In plaats daarvan hebben we ons gericht op de hervorming van U.S. Foodservice, zowel de bedrijfsmatige kant als de cultuur. Ik ben ontzettend blij met de overeengekomen prijs die we gisteren naar buiten konden brengen, een prijs die hoger is dan velen in de markt hadden voorspeld. De voorgenomen verkoop van U.S Foodservice volgt op de bekendmaking jongstleden december van de verkoop van onze Poolse activiteiten aan Carrefour voor EUR 375 miljoen, eveneens een hogere prijs dan de markt verwachtte.

Met de opbrengst uit de verkoop van U.S. Foodservice, van onze Poolse activiteiten en van de andere bedrijven die we op dit moment aan het desinvesteren zijn, zullen we in staat zijn de netto schuldenlast nog verder terug te kunnen dringen en onze aandeelhouders, die al zo'n lange tijd geduld hebben betracht, terug te betalen.

Jongstleden november hebben we met onze grootste aandeelhouders overlegd over de wijze waarop we de teruggave het beste zouden kunnen realiseren. Zij waren, bijna unaniem, van mening dat wij aandelen moesten terugkopen. Het doet me genoegen u te kunnen zeggen dat we op deze manier EUR 3 miljard kunnen terugbetalen, mits de verkoop van U.S. Foodservice wordt goedgekeurd. Wij zullen zo snel mogelijk met het terugkoopprogramma beginnen.

Om de onderneming voor winstgevende en duurzame groei beter te positioneren, hebben we onze portefeuille opnieuw tegen het licht gehouden. We richten ons daarbij op onze belangrijkste winkelbedrijven in de Verenigde Staten en Europa, waar we een nummer een- of nummer twee-positie kunnen bereiken en handhaven. Zodra de verkoop van U.S. Foodservice is afgerond, zullen we wederom een volledig op de food retail gerichte onderneming zijn.

In elk van onze markten zijn we bezig van onze locale merken krachtige consumentenmerken te maken. We bieden meerwaarde in onze winkels om de identieke omzet te laten groeien en meer klanten aan te trekken. Bij Albert Heijn, bijvoorbeeld, zijn de transacties vorig jaar met tien procent toegenomen en is het marktaandeel met nog eens 1,1 procent naar 27,5 procent gestegen. Op dit moment is Albert Heijn een van onze meest winstgevende en succesvolle bedrijven.

In Scandinavië presteert ook ICA goed als gevolg van haar succesvolle herpositioneringsstrategie in de Zweedse markt. We werken aan de uitdagingen waarvoor we ons in Noorwegen geplaatst zien en hebben onlangs een nieuw management in dat land aangesteld. ICA heeft zich vorig jaar ook uitgebreid naar de Baltische staten, nu zij het eigendom van haar voormalige joint venture in Estland, Letland en Litouwen volledig in handen heeft. Dit was opnieuw een belangrijke stap op weg naar een leidende positie in die regio.

In de Tsjechische Republiek hebben onze Albert- en Hypernova merken een nieuw managementteam dat programma's voor operationele en winkelverbeteringen aanstuurt. Klanten hebben voor het tweede jaar op rij de Albert-keten gekozen als beste supermarkt van het land.

In de Verenigde Staten hebben onze retailactiviteiten in de afgelopen jaren wisselende prestaties gekend. Bij Giant-Carlisle hebben we een succesvolle strategie en kunnen we bogen op een constante solide groei van de identieke omzet.

Bij Stop & Shop en Giant-Landover zijn we onze bedrijven aan het herstructureren om onze leidende posities te kunnen handhaven en de identieke omzet te laten groeien. We implementeren momenteel een waardeherpositioneringsprogramma ter verbetering van prijs, winkelgemak, kwaliteit en assortiment in al onze winkels. Het programma bestrijkt circa 75 procent van de verkoop en zal tegen het einde van 2008 zijn voltooid. De klanten reageren positief op de veranderingen die we doorvoeren op basis van productcategorieën. De start is veelbelovend, maar er blijft nog veel te doen.

Om ons beter in staat te stellen kennis en succesvolle werkmethoden uit te wisselen tussen al onze bedrijven, hebben we Ahold opnieuw gestructureerd in twee continentale platforms. Het Amerikaanse platform staat onder leiding van Larry Benjamin en het Europese platform wordt geleid door Dick Boer. Samen met een nieuw team van topmanagers die de afgelopen 12 maanden door de gehele Ahold Groep heen zijn aangesteld, zijn zij bezig de wijze waarop wij zaken doen te veranderen.

Dit zijn interessante tijden voor levensmiddelenwinkels.

De snelheid waarmee de sector - en de consumenten - verandert, is hoger dan ooit tevoren. Ahold heeft in deze veranderende wereld een goede concurrentiepositie. We kunnen voorzien in de behoeften van een ouder wordende bevolking, die ook steeds bewuster met de gezondheid omgaat. We kunnen voorzien in de behoeften van diverse etnische groepen. We kunnen voorzien in de behoeften van consumenten die kiezen voor kant-en-klaarmaaltijden en gemaksartikelen. En we kunnen voorzien in de behoeften van een nieuwe, internetgerichte generatie.

Eén ding staat vast en dat is dat de toekomst er anders uit zal zien. Daarom is het zo belangrijk dat Ahold dicht bij de klant blijft én vooroploopt bij veranderingen in de consumententrends.

Vandaag houden we ons bezig met vragen als "hoe zullen onze winkels er in de toekomst uit zien?" en "hoe zal het winkelgedrag dan zijn?". Zoals we hebben kunnen zien met het succes van Peapod - onze onlinelevensmiddelenwinkel in de Verenigde Staten - en met de voortgaande groei van Albert.nl, zal het internet een steeds centralere rol in onze toekomst gaan spelen.

En ik kan vol vertrouwen zeggen dat Ahold zich ook in de komende jaren zal blijven ontwikkelen. Onze ondernemingen zullen blijven innoveren en zullen de status quo verder blijven uitdagen met nieuwe formats, assortiment en een verbeterde klantbeleving.

Wij zijn vastbesloten een rol te blijven vervullen bij het aanpakken van wereldwijde kwesties als gezondheid en welzijn, duurzame handel en klimaatverandering; al deze thema's zijn immers van belang voor onze klanten, onze medewerkers en voor de maatschappij als geheel. In het bijzonder is gezond leven voor ons van groot belang. Wij denken dat we de gezondheid van onze klanten op positieve wijze kunnen beïnvloeden met de keuzes én met de kwaliteit van de informatie en begeleiding die wij bieden.

Concluderend kan ik zeggen dat ik blij ben met de voortgang die wij boeken. We hebben ons eerst gericht op de redding en het herstel van de onderneming en richten ons nu op het verder verbeteren van onze prestatie, met als doel winstgevende groei. En we blijven, zoals ik zo vaak heb gezegd, dichtbij onze klanten om te weten wat hun behoeften zijn en om daarop te kunnen anticiperen.

Aan het slot van mijn betoog maak ik graag van de gelegenheid gebruik om u, onze aandeelhouders, te bedanken dat u ons de tijd hebt gegeven die we nodig hadden om de onderneming te hervormen en opnieuw in te richten. Ik hoop dat u, net als wij, weer trots bent op Ahold.

Ik dank u voor de steun die ik in de afgelopen vier jaar van u heb gekregen. Ik hoop dat u ook John op dezelfde wijze zult steunen. Hij heeft nu bijna anderhalf jaar de food retail van binnen uit leren kennen en ik heb het volste vertrouwen in zijn leiderschap. Ik wil ook de andere leden van de Raad van Bestuur bedanken; het was een enorm genoegen met hen samen te werken. En ik wil ook graag de leden van de Raad van Commissarissen noemen, die allen sinds 2003 zijn benoemd. Ik heb veel gehad aan uw deskundig advies en ben dankbaar voor uw tijd, uw betrokkenheid en de individuele bijdragen die u aan ons bedrijf hebt gegeven.

En tenslotte wil ik een speciaal woord van dank richten aan al onze medewerkers van onze bedrijven in de hele wereld die de afgelopen vier jaar zo hard hebben gewerkt om ons te brengen waar we nu zijn. Uw constante betrokkenheid - en uw vertrouwen in onze onderneming - zal van vitaal belang zijn wanneer Ahold zich geplaatst ziet voor de spannende uitdagingen en kansen die de toekomst met zich zal brengen. Onthoud dat u zich moet blijven richten op de klant, elke dag opnieuw. De rest volgt vanzelf.

Ik dank u allen zeer.

Indien de Nederlandse vertaling van dit persbericht afwijkt van de Engelse versie, dan is de Engelse versie leidend.

Ahold Press Office: +31 (0)20 509 5343

Waarschuwing
De in dit persbericht weergegeven toespraak bevat uitspraken die noch financiële resultaten noch andere historisch gegevens betreffen. Deze uitspraken zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over het bereiken van duurzame groei, uitspraken over ten aanzien van de verwachte verkoop van U.S. Foodservice, plannen met betrekking tot een programma voor de inkoop van eigen aandelen, het bedrag dat naar verwachting terug zal worden gegeven aan aandeelhouders, plannen om te focussen op retail en het concentreren van middelen en plannen voor het waardeherpositioneringsprogramma. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor ons niet beheersbaar en evenmin nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het voldoen, of vertragingen in het voldoen, aan de voorwaarden voor de afronding van de verkoop van U.S. Foodservice, het effect van algemene economische omstandigheden, wisselkoers- en rentetariefschommelingen, toename van of veranderingen in de concurrentie, onze mogelijkheden om onze plannen en strategieën succesvol uit te voeren en af te ronden, , tegenvallende voordelen van en baten uit onze plannen en strategieën, maatregelen van overheidsinstanties, concurrenten of derden, alsmede andere factoren toegelicht in de documenten die in naam van Ahold in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Wij nemen, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op ons om enige gewijzigde forward-looking statement(s) te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam 'Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.

Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343