AutoRai

Ferrari in 2007 uitgeroepen tot Beste Europese Plek om te Werken

(5/4/2007)
Ferrari is er trots op aan te kunnen kondigen dat het dit jaar door het âGreat Place to Work Instituteâ is uitgeroepen tot de âBeste Plaats om te Werken in Europaâ nadat al eerder de Italiaanse titel in de wacht werd gesleept.

De onderscheiding is een krachtige bevestiging van de enorme organisatorische en financiële inspanningen die de onderneming de laatste jaren heeft ontplooid om haar werknemers de best mogelijk arbeidsomstandigheden te bieden en om hen aan te moedigen zich persoonlijk en beroepsmatig te ontwikkelen.

Ruim duizend bedrijven uit geheel Europa namen deel aan dit overzicht, dat de mate van tevredenheid van de werknemers over hun werkplek weergeeft, waarbij de beste werkomgeving wordt geselecteerd. In 2003 werd de toenmalige Ferrari Maserati Group uitgeroepen tot de Beste Plaats om te Werken in Italië, maar deze meest recente onderscheiding is de ultieme erkenning van de voortdurende inzet van de onderneming voor de persoonlijke ontwikkeling van haar werknemers.

Eind 1990 lanceerde President Luca di Montezemolo een belangrijk project dat intern bij Ferrari bekend staat als âFormula Uomoâ. Het project ontleende haar inspiratie aan de ambities en successen van het Formule 1 team van Ferrari. Het omvat drie basis-gebieden: werkomgeving en structuren, professionele training en internationale groei, en voorzieningen voor de werknemer en zijn/haar gezin. Het principe, dat het fundament vormt voor het programma, is gebaseerd op het feit dat de mens het middelpunt is van het functioneren van het bedrijf en heeft als doelstelling om de kwaliteiten van de medewerkers te versterken en hun creativiteit te stimuleren door een groot belang te hechten aan de bijdrage van ieder individu.

Veel is sindsdien bereikt op het gebied van bedrijfsstructuren: de door Renzo Piano ontworpen windtunnel werd in 1997 gebouwd en de New Mechanical Machining Department van Marco Visconti in 2001, de nieuwe GeS Logistieke afdeling in 2002, het door Massimiliano Fuksas ontworpen Product Development Centrum en de nieuwe Paint Shop van Marco Visconti in 2004 en het Maranello Village in 2006. Het nieuwe bedrijfsrestaurant is ook het werk van Visconti en het gebouw voor de nieuwe, grote productielijn, van de hand van Jean Nouvel, is bijna gereed. Het renovatie-programma van het bedrijf vergde een totale investering van circa 200 miljoen euro.

Training is één van de belangrijkste aandachtspunten van Ferrari en deze toewijding voor opleidingen heeft geresulteerd in afspraken met zowel Italiaanse als buitenlandse universiteiten, voor gespecialiseerde trainingsprogrammaâs en werk-stages in het buitenland. In 2006 hebben 2.376 medewerkers (oftewel 88,5% van alle medewerkers) deelgenomen aan trainingen van het bedrijf die betrekking hadden op zowel management- als productievaardigheden.

Andere Formula Uomo initiatieven hebben echter meer betrekking op het persoonlijke welzijn van de medewerker en zijn of haar sociale betrokkenheid. Hiertoe behoren medische check-ups voor medewerkers en hun kinderen, specialistische preventieve medicinale programmaâs, deelname aan bedrijfsevenementen zoals de âFinali Mondialiâ en de onthulling van nieuwe autoâs, het bezoek aan diverse Grand Prix races, lidmaatschap van sportverenigingen en kortingen bij diverse commerciële en servicebedrijven.