Gemeente Vlist


---

IJssel_2007

Gekanaliseerde Hollandsche IJssel veilig en schoon

Veilig varen voor iedereen. Dat is het hoofddoel van het pakket maatregelen dat Rijkswaterstaat samen met verschillende gemeentes aan het begin van dit vaarseizoen nam op de gekanaliseerde Hollandsche IJssel tussen Nieuwegein en Gouda. Het stuk vaarwater is toegankelijker en aantrekkelijker gemaakt voor de pleziervaart. Het project past in de bredere aanpak van het gebied.

Tot nu toe kozen watersporters vaak de Lek als vaarroute, maar daar vaart ook de beroepsvaart. Dat geeft veel schippers een onveilig gevoel, vooral bij het passeren van de Prinses Beatrixsluizen. Rijkswaterstaat biedt watersporters nu een aantrekkelijk alternatief door de aanpak van de Hollandsche IJssel. Voor de beroepsvaart zijn er vrijwel geen gevolgen, behalve de toegenomen veiligheid en ruimere brugopeningstijden.

Maatregelen

Rijkswaterstaat haalde de bezem door de gekanaliseerde Hollandsche IJssel, van Nieuwegein tot aan de Waaiersluis in Gouda. Ligplaatsen en de maximale ligtijd voor boten zijn vastgesteld, illegaal afgemeerde boten zijn verwijderd, er zijn snelheidsborden geplaatst bij alle gemeentegrenzen en de openingstijden van de bruggen zijn verlengd en onderling afgestemd. Bovendien is het vaarseizoen dit jaar aan het begin en einde met twee weken verlengd. Het loopt nu van 1 april tot 31 oktober.

Dit alles maakt de vaarweg toegankelijker en veiliger. Om het wegverkeer niet te hinderen, blijven de bruggen in de spits overigens dicht.

Succes

De afspraken met de gemeenten over brugopeningstijden gelden in eerste instantie voor ongeveer drie jaar. Rijkswaterstaat hoopt dat de tellingen van dit seizoen zullen uitwijzen dat er minder recreatievaart door de Prinses Beatrixsluizen gaat. Eenzelfde aanpak in het Merwedekanaal bij Nieuwegein bleek een paar jaar geleden succesvol.

Bezoekers en bewoners
Het gebied rond het water is voortaan gemakkelijker te bezoeken, ook voor mensen die er willen overnachten. Doordat boten op de aanlegplaatsen voor passanten maximaal drie dagen mogen liggen en er strengere controles zijn dan voorheen, zijn minder plaatsen bezet. De aanlegplaatsen liggen dicht bij voorzieningen en bij het centrum van dorpen en stadjes aan het water.

Bewoners kregen vaste aanlegplaatsen toegewezen waar hun boten de doorvaart niet belemmeren. Hoewel nu niet alle bewoners hun boot meer bij hun eigen huis kunnen leggen, hebben ook zij voordeel van de aanpak, vooral van de grotere veiligheid en de strengere handhaving van regels op het kanaal. De beperkte ligtijd voor bezoekers beëindigt bijvoorbeeld het gebruik van aanlegplaatsen als een soort camping.

Waarom nu?

Binnenkort draagt Rijkswaterstaat dit water over aan hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Daarvoor moet het kanaal in goede staat zijn. Vijftien jaar geleden ging diezelfde overdracht niet door, waarna het kanaal steeds rommeliger werd.

Het project sluit bovendien aan bij de overkoepelende aanpak Hollandsche IJssel, meer dan water. Het waterschap, Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Zuid-Holland en de gemeenten IJsselstein, Montfoort, Oudewater en Vlist werken hierin sinds 2005 samen aan een aantrekkelijk woon- en recreatiegebied.

Meer informatie?

Project Hollandsche IJssel, meer dan water

Brugbediening Hollandsche IJssel per 1 april 2007 (pdf-bestand)

www.rijkswaterstaat.nl


---

| |