Senternovem


Nieuws

04-05-2007 | Van een duurzame output naar een duurzaam proces

Als we kijken naar wat we de afgelopen jaren hebben bereikt op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing in de gebouwde omgeving, mogen we eigenlijk best wel trots zijn. Er zijn vele vernieuwde wijken en nieuwbouwwijken gekomen waar mooie resultaten zijn gerealiseerd: Hoogvliet, Lanxmeer, Schalkwijk, Poelgeest, Duindorp, Meerstad om een paar willekeurige projecten te noemen. Maar als je kijkt op welke manier veel van die duurzame projecten tot stand zijn gekomen, dan is dat weer niet zo duurzaam.
Vaak hangt de keuze voor een duurzame werkwijze af van enkele bevlogen personen die zich daar hard voor maken. Maar duurzaamheid is vaak (nog) niet een echte strategische keuze vanuit het bedrijfsproces. Het risico is dan dat duurzaamheid wordt gezien als 'iets wat er bij komt'. Of dat het niet aan de orde komt als een keer geen bevlogen persoon bij een project is betrokken. Duurzaamheid is dan geen integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Het blijft zo teveel een outputkwestie en wordt te weinig een procesaspect waarop het bedrijfsproces is gericht. Het is dus van belang om bedrijfsprocessen te verduurzamen ofwel te kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Vanuit hun maatschappelijke taak moeten en kunnen woningcorporaties een voorhoederol vervullen op het gebied van MVO, ook vanuit het historisch oerspectief. Het besef om daarover te communiceren groeit en MVO biedt die kans. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen laten corporaties duidelijk zien de maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus te nemen. Daarbij staat de vraag centraal: "Waar kan ik een grotere maatschappelijke betekenis hebben en waar haal ik met mijn investering het hoogst maatschappelijk rendement?"

Ook steeds meer commerciële bedrijven kiezen al vol overtuiging voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Aan de aanbodzijde is BAM Groep een voorbeeld; dit bedrijf is van mening dat maatschappelijke aspecten een criterium moeten zijn bij de gunning van opdrachten. Andere bouwers die zo omgaan met duurzaamheid zijn Panagro en Kanters Projectontwikkeling. Maar ook de vraagzijde stelt eisen aan de huisvesting vanuit MVO om een missie uit te dragen, omwille van het welzijn van medewerkers, of om een goed financieel rendement te realiseren. Voorbeelden daarvan zijn Nike, Ford, Rabo Bank, ING Real Estate. Duurzaamheid is bij deze organisaties een dusdanig onderdeel van de bedrijfsvoering dat dit bijdraagt aan het rendement van de onderneming. En dat is de ultieme triple P: door te zorgen voor een beter milieu (planet) en aandacht te schenken aan sociale aspecten (people) wordt de bedrijfscontinuïteit (prosperity) zeker gesteld.

Albert Kerssies - opdrachtmanager Klimaat en Gebouwde Omgeving