AFM publiceert verkennende analyse gestructureerde producten
04.05.2007 / 12:38 / Rubriek: Economie / Organisatie: Autoriteit fm
Autoriteit fm
AFM: belegger moet met meer informatie kritischer zijn op gestructureerde producten
Particuliere beleggers hebben weinig begrip en kennis van gestructureerde producten.
Daarom moeten ze een kritischer houding aannemen ten opzichte van deze categorie
beleggingen. Wel zal daarvoor in de hele branche de informatieverstrekking van aanbieders
van gestructureerde producten verder moeten verbeteren. Een goede opstap daartoe vormen de
aanbevelingen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Een aantal marktpartijen
loopt voorop bij de verdere verbetering van de informatieverstrekking aan klanten.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de verkennende analyse van de markt voor
gestructureerde producten die de AFM vandaag heeft gepubliceerd. Onder de categorie
gestructureerde producten vallen onder meer garantiecertificaten, click notes,
grondstoffen notes en talloze andere variaties. De markt voor deze beleggingsproducten is
de laatste jaren sterk gegroeid. Hadden particuliere beleggers in 2003 voor euro 3 miljard
aan gestructureerde producten uitstaan, eind 2006 was dat naar schatting al euro 30
miljard.
Gestructureerde producten reageren anders op marktbewegingen dan traditionele
beleggingsproducten, niet zelden ook tegen de intuïtie van beleggers in. Een
gestructureerd product volgt niet getrouw de onderliggende waarde maar dempt of versterkt
juist koersbewegingen. Voor beleggers kan dit een uitkomst zijn als zij hun
beleggingsrisico willen beperken of juist extra risico willen nemen. De verscheidenheid
aan gestructureerde producten is enorm, zowel in de keuze van de onderliggende waarde als
de manier van structurering.
De aanleiding voor de verkennende analyse van de AFM was de vraag of beleggers in staat
zijn om de werking van gestructureerde producten te begrijpen. De AFM heeft daarvoor
verschillende producten doorgerekend, een consumentenonderzoek gedaan onder zeshonderd
personen en een intensieve dialoog met diverse marktpartijen gevoerd.
Ondanks de complexiteit is een Financiële Bijsluiter meestal niet verplicht voor
gestructureerde producten, omdat het volgens de wet gaat om effecten die deze
verplichting niet kennen. Bovendien geldt voor 95 procent van de producten dat ze direct
bij de aanbieder worden gekocht zonder tussenkomst van een adviseur.
Consumenten blijken grote moeite te hebben om productbrochures goed te lezen, terwijl dit
veruit de belangrijkste bron van informatie is. Bovendien zijn de folders vaak beknopt en
bevatten deze niet alle informatie die nodig is om alle risicos goed in te schatten.
Een tweede bevinding is dat beleggers de werking van gestructureerde producten niet altijd
begrijpen. Beide constateringen geven de AFM reden tot zorg. Bij niet-heldere informatie
bestaat het risico dat particuliere beleggers producten kopen die voor hen ongeschikt
zijn. Daarmee is de goede werking van de markt in het geding.
Een aantal marktpartijen heeft de afgelopen tijd het voortouw genomen door verbeteringen
door te voeren in de zorgplicht en de informatieverstrekking. De Nederlandse Vereniging
van Banken (NVB) heeft eveneens twee belangrijke aanbevelingen gedaan aan haar leden ter
verbetering van de zorgplicht en de transparantie. De AFM is verheugd over de
initiatieven van de markt en roept de marktpartijen op adequaat en snel invulling te
geven aan de aanbevelingen van de NVB.