Inspectie Verkeer en Waterstaat
4 mei 2007: Inspectie waarschuwt kleine luchtvaart voor risico's met
winterbrandstof
In verband met de aanhoudend hoge temperatuur waarschuwt de Inspectie
Verkeer en Waterstaat de kleine luchtvaart voor mogelijke risico's bij
het gebruik van winterbrandstof. Omdat winterbrandstof vluchtiger is
dan zomerbrandstof bestaat de kans op verdamping van brandstof in de
carburateurs. De verdampte brandstof kan leiden tot een zogeheten
"vapour lock", waardoor de motor mogelijk stilvalt.
Kleine vliegtuigen vliegen soms op gewone autobrandstof. In de zomer
zijn enkele bestanddelen uit de brandstof verwijderd omdat die bij
hogere temperaturen makkelijker verdampen. In de winter zou
verwijdering er juist toe kunnen leiden dat de brandstof dikker wordt
waardoor de motor slechter start.
Om het risico te verkleinen adviseert de inspectie zoveel mogelijk te
tanken bij tankinstallaties met een hoog verbruik en na te vragen
wanneer deze voor het laatst zijn aangevuld. Mogelijk dat deze
installaties reeds zijn overgeschakeld op zomerbrandstof. Bij
kortdurende tussenlandingen is het bovendien verstandig om er voor te
zorgen dat het motorcompartiment zijn warmte kwijt kan, bijvoorbeeld
door het openzetten van de afdekpanelen van de motor. Vóór vertrek
dient gecontroleerd te worden of de motor vol vermogen levert.
Tenslotte raadt de inspectie aan om bij twijfel over te gaan op de
specifieke luchtvaartbrandstof avgas als het luchtvaartuig daartoe is
uitgerust.
4-5-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement