Inspectie Verkeer en Waterstaat


4 mei 2007: Inspectie waarschuwt kleine luchtvaart voor risico's met winterbrandstof

In verband met de aanhoudend hoge temperatuur waarschuwt de Inspectie Verkeer en Waterstaat de kleine luchtvaart voor mogelijke risico's bij het gebruik van winterbrandstof. Omdat winterbrandstof vluchtiger is dan zomerbrandstof bestaat de kans op verdamping van brandstof in de carburateurs. De verdampte brandstof kan leiden tot een zogeheten "vapour lock", waardoor de motor mogelijk stilvalt.

Kleine vliegtuigen vliegen soms op gewone autobrandstof. In de zomer zijn enkele bestanddelen uit de brandstof verwijderd omdat die bij hogere temperaturen makkelijker verdampen. In de winter zou verwijdering er juist toe kunnen leiden dat de brandstof dikker wordt waardoor de motor slechter start.

Om het risico te verkleinen adviseert de inspectie zoveel mogelijk te tanken bij tankinstallaties met een hoog verbruik en na te vragen wanneer deze voor het laatst zijn aangevuld. Mogelijk dat deze installaties reeds zijn overgeschakeld op zomerbrandstof. Bij kortdurende tussenlandingen is het bovendien verstandig om er voor te zorgen dat het motorcompartiment zijn warmte kwijt kan, bijvoorbeeld door het openzetten van de afdekpanelen van de motor. Vóór vertrek dient gecontroleerd te worden of de motor vol vermogen levert. Tenslotte raadt de inspectie aan om bij twijfel over te gaan op de specifieke luchtvaartbrandstof avgas als het luchtvaartuig daartoe is uitgerust.

4-5-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement