Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
4-5-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix China, circuit Shanghai (5.281 mtr)
Copyright free High Resolution foto's kunnen worden gedownload van de website:
TEAMWORK VAN DEGRAAF COUREURS WERPT VRUCHTEN AF: LITJENS 23e EN WEBB 24e
Grand Prix nummer 4 van seizoen 2007 op het 5,2 km lange circuit van Shanghai ging goed van start voor de beide rijders uit het DeGraaf Grand Prix Team. Joey Litjens dook op dag 1 al ruim onder zijn rondetijd van vorig jaar, terwijl zijn teammaatje Danny Webb hem bij zijn debuut in China al direct op de voet (0,1 sec.) volgt. De goede score van de vrijdagtrainingen zijn mede te danken aan een perfect teamwork dat het trio Jarno Janssen, Hans Spaan en begeleider Marlon Fluit hadden uitgedacht voor de beide jongelingen uit hun renstal.
Joey Litjens prijkte tijdens de vrije training zelfs op de 19e plaats. "Direct vanaf de eerste ronde kon ik vol op het gas. Het Honda-blok voelt goed en ik draaide op het ruim 1 km lange rechte stuk maar liefst de 3e topsnelheid. Da's mooi meegenomen. Het was weliswaar in een slipstream, maar toch. In de openingssessie heb ik goed rijders kunnen volgen. We hoefden de motor weinig aan te passen, de basis die Spaan had neergezet was prima. Wel wilden zowel Danny als ik wat meet trekkracht onderuit hebben en dat is voor de middagtraining aangepast. Ook die ging perfect. Ik wist 2,3 seconden sneller rond te gaan dan vanmorgen en darmee al 0,3 seconden onder mijn tijd van vorig jaar te zitten, terwijl er voor mijn gevoel nog veel meer in zit", aldus Litjens, die in beide trainingen zijn 16-jarige Britse teamgenoot mee op sleeptouw nam. "Voor zaterdagmiddag geeft de barometer regen door. Wat mij betreft mag het droog blijven, want ik wil er nog wat meer uithalen. Deze plek op de 6e startrij is al goed, maar smaakt naar meer", aldus Litjens, die met hetzelfde vertrouwen in China is begonnen, als waar hij na zijn 20e plaats in Turkije mee is geëindigd.
Op donderdag maakten Hans Spaan, Jarno Janssen en Marlon Fluit met hun pupillen meerdere rondjes over de baan. Spaan, Janssen en Litjens vertelden uitgebreid aan Danny Webb hoe de ideale lijnen liggen en waar de rempunten zijn. "Tijdens de eerste training en ook vanmiddag heb ik veel samen met Joey gereden. Ik heb goed de lijnen kunnen oppakken en ben nu na één dag al verder dan bij de eerdere GP's waar ik soms zelf 'het wiel aan het uitvinden' was. In de vrije training worstelde ik nog wat met de set-up, waarna we de vering aanpasten. Bij een volgende pitstop zette veringspecialist Tim de Bot de rijhoogte achter verder naar beneden en dat was perfect. Vol vertrouwen kon ik bij veel rijders aanpikken, zonder dat de machine onder me vandaan stapte. Vanmiddag kwam ik zoals altijd na 5 ronden binnen. Met een kleine aanpassing aan de carburatie (andere sproeier) ging het nog weer beter en kon ik met tot op 0,1 seconde achter Joey rijden op een 24e plek. Daar ben ik uieraard tevreden mee", aldus Webb, die in de afgelopen maand 700 gram aankwam en nu nog slechts 3,75 kg extra ballast aan boord van zijn Honda hoeft te hebben om aan het minimum gewicht van rijder en machine van 136 kg te komen. Zijn teammaat Joey Litjens verloor een halve kilo, waarmee ook de fysieke begeleiding binnen het team zijn vruchten afwerpt. Voor de trainingen van zaterdag voorspelt men 's middags regen. "Dat hoeft van mij niet", stelt Webb, die nog graag meer van de baan wil leren op droog asfalt.
Hugo van den Berg, de 2e Nederlander in de 125cc klasse, maakte bij zijn debuut in China ook goede stappen voorwaarts. In de sessie met officiële tijdopname wist hij zich ten opzichte van 's morgens 3,3 seconden te verbeteren. Hugo klokte daarmee een voorlopige 32e startpositie die hij zaterdag nog hoopt te verbeteren.
In de MotoGP trainingen was het aanvankelijk Casey Stoner die als snelste naar voren kwam, maar in de 2e droge sessie op vrijdag zetten John Hopkins de toon en pakte de voorlopige pole voor Melandri, Pedrosa, Hayden en Capirossi. Valentino Rossi staat vooralsnog op de 6e plaats voor zijn teammaat Edwards en opponent Stoner (8e). De enige kwalificatie training voor de startgrid rijden de zware viertakten echter op zaterdagmiddag, zodat de schakering voor de startgrid nog alle kanten op kan, zeker als het misschien spettert in Shanghai.
Tijdverschil
Het tijdverschil met China is 6 uur, maar het tijdschema voor de racedag is 1 uur aangepast. Op zondag racen de klassen dan ook alsvolgt in Nederlandse tijd: 06.00 uur 125cc; 07.15 uur 250cc en de MotoGP-race om 09.00 uur. De uitzendingen op TV zijn op Eurosport vanaf 05.45 uur en op RTL GP (RTL7) vanaf 07.45 uur met een herhaling van de China GP van 12.15 tot 15.00 uur.
Za 5/5 07.45-08.55 uur RTL GP: MotoGP - Kwalificatie China en Za 5/5 13.50-15.00 uur RTL GP: MotoGP - Kwalificatie China (herhaling)
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Polaris World
2'11.946
226.1
2
Lukas PESEK
CZE
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'12.384
236.8
3
Gabor TALMACSI
HUN
APRILIA Bancaja Aspar
2'12.827
227.8
4
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'13.072
234.2
5
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Bancaja Aspar
2'13.157
226.9
6
Simone CORSI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'13.219
227.6
7
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda 125cc
2'13.450
226.4
8
Sandro CORTESE
GER
APRILIA Emmi - Caffe Latte Aprilia
2'13.526
228.4
9
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM 125
2'13.549
229.5
10
Michael RANSEDER
AUT
DERBI Ajo Motorsport
2'13.790
227.6
11
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'14.119
231.2
12
Alexis MASBOU
FRA
HONDA FFM Honda GP 125
2'14.443
228.6
13
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA WTR Team
2'14.503
226.2
14
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'14.555
231.5
15
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Team Scot
2'14.646
226.5
16
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Blusens Aprilia
2'14.647
228.9
17
Esteve RABAT
SPA
HONDA Repsol Honda 125cc
2'14.964
225.2
18
Stefano BIANCO
ITA
APRILIA WTR Team
2'14.965
226.6
19
Federico SANDI
ITA
APRILIA Skilled Racing Team
2'14.993
228.5
20
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Valsir Seedorf Derbi
2'15.142
227.9
21
Pol ESPARGARO
SPA
APRILIA Belson Campetella Aprilia
2'15.350
229.3
22
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Polaris World
2'15.410
233.7
23
Joey LITJENS
NED
HONDA De Graaf Grand Prix
2'15.807
234.1
24
Daniel WEBB
GBR
HONDA De Graaf Grand Prix
2'15.908
224.5
25
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Team Sicilia
2'16.103
224.4
26
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Multimedia Racing
2'16.257
232.3
27
Dino LOMBARDI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'16.315
228.1
28
Robert MURESAN
ROU
DERBI Ajo Motorsport
2'16.604
225.9
29
Steve BONSEY
USA
KTM Red Bull KTM 125
2'16.865
231.2
30
Randy KRUMMENACHER
SWI
KTM Red Bull KTM 125
2'16.938
228.4
31
Dominique AEGERTER
SWI
APRILIA Multimedia Racing
2'18.864
222.9
32
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Blusens Aprilia
2'19.281
218.6
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Zie
MotoGP (tot 800cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
2'01.204
2
M.MELANDRI
ITA
Honda Gresini HONDA
2'01.303
3
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
2'01.333
4
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
2'01.346
5
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
2'01.365
6
V.ROSSI
ITA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
2'01.390
7
C.EDWARDS
USA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
2'01.409
8
C.STONER
AUS
Ducati Marlboro Team DUCATI
2'01.460
9
A.HOFMANN
GER
Pramac d'Antin DUCATI
2'01.771
10
C.CHECA
SPA
Honda LCR HONDA
2'01.881
11
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
2'01.896
12
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
2'01.991
13
A.BARROS
BRA
Pramac d'Antin DUCATI
2'02.051
14
T.ELIAS
SPA
Honda Gresini HONDA
2'02.114
15
M.TAMADA
JPN
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
2'02.242
16
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR212V
2'02.564
17
S.GUINTOLI
FRA
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
2'02.768
18
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
2'02.818
19
S.NAKANO
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
2'02.977
************