Ingezonden persbericht


|Voor publicatie                 
Recordaanbod nieuw winkelcentrumoppervlak in Europa verwacht in 2007-2008

Amsterdam, 4 mei 2007 - Volgens het nieuwe Shopping Centre Development Report van Jones Lang LaSalle is Rusland verreweg de grootste ontwikkelaar van winkelcentra in Europa, met zo'n vier miljoen m2 op te leveren winkelcentrumoppervlak in de periode 2007-2008. Turkije komt met 2,2 miljoen m2 op de tweede plaats, vlak voor Italië (ook 2,2 miljoen m2) en Polen (1,9 miljoen m2). Groot-Brittannië komt wat betreft het aantal op te leveren vierkante meters in de periode 2007-2008 op de zevende plaats, met naar verwachting 1,63 miljoen m2, evenveel als Duitsland en Spanje.

Neville Moss, hoofd van de afdeling European Retail Research bij Jones Lang LaSalle, verklaart: "Zoals verwacht zullen nieuwe ontwikkelingen worden gedomineerd door opkomende en groeiende markten - Rusland en Turkije zullen eenderde van alle nieuwe oppervlakte in 2007-2008 voor hun rekening nemen. Een uitzondering hierop is Duitsland. Hoewel Duitsland qua groei als volwassen markt mag worden gezien, is de winkelcentrumvoorraad relatief oud en de voorraad per hoofd nog steeds laag. Met het huidige ontwikkelingsprogramma zal het aanbod van hoge kwaliteit winkeloppervlakte op binnenstedelijke locaties toenemen met vooral kleine en middelgrote projecten."

Ontwikkelaars en detailhandelaars richten zich nu op de verschillende regio's in Rusland. In de Millionniki (regionale steden met minimaal 1 miljoen inwoners) wordt verwacht dat het aanbod zal stijgen van de huidige 1 miljoen m2 tot 3,4 miljoen m2 in 2008. Samara, Nizhniy Novgorod, Kazan en Yekaterinburg blijven hotspots, maar ook Novosibirsk, Ufa en Rostov kunnen een sterke toename van het winkelaanbod tegemoet zien.

In Turkije zijn gedurende de komende twee jaar meer dan 60 nieuwe openingen van winkelcentra gepland. De meeste bouwprojecten (43 projecten) zijn gepland in Istanbul en Ankara, maar ook regionale markten worden belangrijker. Momenteel bevinden zich in steden als Bursa, Izmir en Antalya nog eens 18 projecten in de opleverfase.


- vervolg -

In Zuid-Europa is de Italiaanse markt het meest actief met in de komende twee jaar meer dan 2 miljoen m2 nieuw te openen winkeloppervlak. Nieuwe projecten richten zich sterk op de onderbedeelde regio's in het centrum en het zuiden van het land, hoewel er in het noorden momenteel ook een nieuwe generatie projecten wordt ontwikkeld.

Ook de Poolse markt groeit in hoog tempo. Tegen het einde van 2008, zo wordt voorspeld, zal Polen 40% meer winkeloppervlak hebben dan nu. Doordat er in de grote steden minder mogelijkheden voor projecten overblijven, richten ontwikkelaars zich nu op kleinere steden met een bevolking van maximaal 200.000 inwoners, en in toenemende mate op steden met slechts 50.000 inwoners.

In Spanje is het aanbod van winkeloppervlakte de laatste zes jaar verdubbeld maar groeit de markt nu minder snel, met naar verwachting een voorraadtoename van 18% in 2008. Nieuwe ontwikkelingen richten zich op middelgrote steden en op locaties aan de Middellandse kust, zoals Valencia, Alicante en Murcia. Nieuwe residentiële projecten, de groei van de tweedewoningmarkt en een sterke toeristenindustrie blijken een grote aantrekkingskracht op ontwikkelaars uit te oefenen.


- einde bericht -