Port of Rotterdam

Rotterdam bouwt brammenterminal

04-05-2007

Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en stuwadoor Steinweg Handelsveem bouwen een zogeheten brammenterminal aan de Mississippihaven op de Maasvlakte.

Het benodigde terrein, 12 ha., is ontstaan door de demping van een deel van het Hartelkanaal. HbR investeert daarnaast ongeveer ¤ 37,5 miljoen in de aanleg van 500 meter kademuur en overige openbare infrastructuur zoals een ontsluitingsweg. De terminal kan aangelopen worden door schepen met een diepgang tot 16,65 meter en wordt april 2009 opgeleverd.

Staaltrend
Er is een ontwikkeling gaande van het winnen en verschepen van ijzererts uit grondstofrijke landen, zoals Brazilië, naar de productie van brammen met meer toegevoegde waarde in deze landen. Op een termijn van 10 tot 15 jaar zal de aanvoer van ijzererts naar Rotterdam naar verwachting teruglopen. Het strategische belang van een brammenterminal drong zich op nadat, in 2004, CVRD en ThyssenKrupp Stahl AG besloten een brammenfabriek te bouwen in Itaqui in Brazilië, naast de ijzerertsmijnen van CVRD. Deze zal begin 2009 starten met een capaciteit van 5 miljoen ton brammen. Hiervan verscheept TKS jaarlijks 2,1 mln ton naar zijn 2e-lijnsfabrieken in Duisburg en Bochum. Andere grote producenten plannen rond 2010 nieuwe fabrieken in o.a. Brazilië en India. De wereldproductie van gereed staal bedroeg in 2006 1,2 miljard ton.

Rotterdam staalhaven
Rotterdam wil zijn positie in de behandeling van gereed staal versterken en slecht daartoe historische- en kostenbarrières. Dit kan door hoogwaardige, geautomatiseerde terminalconcepten aan te bieden zoals Gevelco/Broekman dat sinds 2004 doet met de overdekte terminal voor rollen staal ("coils"). De Rotterdamse bereidheid om te investeren in vernieuwing krijgt nu een vervolg in de brammenterminal.

TKS is de 'launching customer' en schept de voorwaarden voor verdere groei tot mogelijk 4 miljoen ton. Zo levert de afvoer naar het Rijn/Ruhr gebied per binnenvaart en spoor (85/15) de mogelijkheid om gemakkelijke retourlading naar Rotterdam te trekken. Dit kunnen containers met rollen staal zijn of andere staalpakketten en buizen etc. Aan de zeekant is, vergelijkbaar, meer ruimte in zeeschapen (Panamax/Handymax formaat) beschikbaar. Dit kan allerlei exportlading trekken zoals agribulk, kaolin, papier, mineralen en natuurlijk weer staal. In het Rotterdamse achterland hebben o.a. Dillingen Hütte, Saarstahl, Salzgitter, Arcelor Mittal en Tata/Corus fabrieken. Hiernaast ziet Rotterdam extra kansen op lading van overzee uit de traditionele productielanden als Canada en USA , maar tevens uit opkomende productielanden zoals Rusland, China en India.


*Een bram is een staalplaat uit de eerste productiebewerking van ijzererts. Brammen zijn de grondstof voor diverse soorten staal, die in de tweede productielijn worden geproduceerd, bijv. staalplaten, buizen, staal t.b.v. auto-industrie.

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Brammenterminal (1.70 Mb)