Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
5-5-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix China, circuit Shanghai
2e TRAININGSDAG GP CHINA MINDER SUCCESVOL VOOR DEGRAAF MANNEN
De 2e trainingsdag van de GP in China gaf gelukkig geen regen, maar ook niet de verwachte stap voorwaarts voor de beide rijders uit de renstal van DeGraaf Technisch Personeel. Maar ondanks de tegenvallende score voor Joey Litjens (29e) en Danny Webb (30e) zien de vooruitzichten voor de 4e GP van dit weekeinde op de 5,2 km lange piste van Shanghai er best goed uit voor het jonge duo.
De weersomstandigheden waren en bleven goed, ondanks dat de barometers regen voorspeld hadden. Wel was de temperatuur 's middags zo'n 6 graden hoger ten opzichte van vrijdag, waardoor de vooruitgang in rondetijden niet zo groot was dan normaal gesproken onder gelijke omstandigheden. Bij hogere temperaturen geeft een motor namelijk minder vermogen af! Joey Litjens wist zijn tijden van vrijdag in beide sessies te verbeteren. "De winst was niet echt groot, maar hij was er. Vanmorgen ging het goed en zat ik al snel onder mijn tijden van vrijdagmiddag. Qua positie ging ik er niet op vooruit, ik verloor zelfs een startrij. Omdat het circuit lang is en daardoor de rondetijden ook (2 minuut 15) besloten we dat ik de hele tijdtraining van 30 minuten op de baan zou blijven. Bij in pitstop zouden we 8 kostbare minuten verliezen hadden we uitgerekend. De strategie klopte, maar ons plan werkte niet helemaal. De motor was OK, de Dunlop's ook, maar het zoeken naar die juiste slipstream lukte niet. Ik kon nog wel mijn tijd verbeteren, maar mijn plaats op de startgrid niet meer. Iedere keer als ik achter iemand zat, ging ie van het gas af en al met al was het zo'n gezoek naar een slipstream op het 1,2 km lange rechte stuk dat ik absoluut niet in mijn ritme kon komen. Je hebt van die dagen dat het net even niet wil lukken. Dan baal je wel even, maar het gevoel is goed. Morgen is de race pas en gaan we weer voor een plaats richting de top 20. Het is alleen jammer dat ik van de 24e naar de 29e startplaats afzakte, maar mijn starts zijn altijd goed. Daar vertrouw ik op", aldus Litjens.
Voor de 16-jarige Daniel Webb ging het in de 2e vrije training op zaterdagmorgen wel heel erg goed. "Ik draaide 0,8 seconde sneller dan vrijdag tijdens de kwalificatie training en stond op een nette 25e plaats, zelfs voor Joey. Alles liep op rolletjes en de Dunlop's en mijn Honda voldeden voor de volle 100%. Daardoor kon ik me prima concentreren op snelle tijden, en die rolden er uit", opent Webb, die bij zijn debuut in China verrassend goed voor de dag kwam. "'s Middags kon ik direct bij het uitrijden van de pits een goede groep vinden. Maar in de 3e ronde ging het mis. Aan het einde van het rechte stuk remde ik na een lange slipstream voor de overhaakse bocht en pats daar lag ik. Mijn motor liep warm en sloeg vast, waardoor ik ineens mijn achterwil voorbij zag komen en ik er weliswaar niet hard (80 km) maar toch vanaf gegooid werd. Het was 2 bochten voor de pits dus ik pakte mijn machine op en reed hem de box in. Alles werd nagezien, clipons en voetsteun rechtgezet en de motor werd uitgelezen met de datarecorder. Het leek een warmloper door de extreme hitte en na nog een paar aanpassingen kon ik de baan weer op. De mannen hadden nog gezegd, doe voorzichtig, want het probleem kan nog aanwezig zijn. En ondanks dat ik het voorzichtig deed liep mijn machine op dezelfde plek na die lange slipstream aan het einde van het rechte stuk bij het aanremmen vast. Nu werd ik harder van mijn machine gegooid en lag ik er weer naast", verhaalt de kleine Webb, die er een klein haarscheurtje in een botje van zijn voet aan over hield. "Dr. Costa zij dat hij de morgen zou intapen en dat het met een pijnstiller prima mogelijk zou moeten zijn om de race uit te rijden", vervolgt Webb, die baalde dat hij niet toekwam aan het zetten van een rondetijd in de 2.14 zoals hij voor ogen had.
Hugo van den Berg verbeterde zijn tijd van vrijdag wel fors met 2,1 seconde, maar kon daarmee niet opklimmen op de startgrid. Bij zijn debuut in China start de Aprilia coureur in Spaanse dienst vanaf de 32e startplaats.
In de MotoGP-training liet Valentino Rossi zien dat hij over een speciale gave beschikt: namelijk pieken op het juiste moment. Met een fenomenale voorlaatste ronde klokte hij een tijd die bijna een volle seconde sneller was dan al zijn concurrenten, van wie John Hopkins (Suzuki) en zijn Yamaha teammaat Colin Edwards naast hem op de eerste startrij staan. Of de duurzaamheid van de banden van Rossi (Michelin) het volhoudt tegen de Bridgestones van Hopkins en Stoner (4e), is de vraag en ook of zijn machine op dit hele lange rechte stuk voldoende topsnelheid in huis heeft om de snelle Suzuki's en Ducati's van zijn lijf te houden. Het belooft zondagmorgen om 09.00 uur Nederlandse tijd een strijd van jewelste te worden.
Tijdverschil
Het tijdverschil met China is 6 uur, maar het tijdschema voor de racedag is 1 uur aangepast. Op zondag racen de klassen dan ook alsvolgt in Nederlandse tijd: 06.00 uur 125cc; 07.15 uur 250cc en de MotoGP-race om 09.00 uur. De uitzendingen op TV zijn op Eurosport vanaf 05.45 uur en op RTL GP (RTL7) vanaf 07.45 uur met een herhaling van de China GP van 12.15 tot 15.00 uur.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
M.PASINI
ITA
Polaris World APRILIA
2'11.946
225.2
2
H.FAUBEL
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'12.284
229.8
3
L.PESEK
CZE
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'12.384
233.1
4
G.TALMACSI
HUN
Bancaja Aspar APRILIA
2'12.433
232.7
5
B.SMITH
GBR
Repsol Honda 125cc HONDA
2'12.547
229.2
6
S.GADEA
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
2'12.774
228.9
7
S.CORSI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'12.841
229.2
8
T.KOYAMA
JPN
Red Bull KTM 125 KTM
2'12.987
233.8
9
M.RANSEDER
AUT
Ajo Motorsport DERBI
2'13.093
228.8
10
S.CORTESE
GER
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
2'13.526
232.9
11
R.DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'13.581
226.7
12
E.RABAT
SPA
Repsol Honda 125cc HONDA
2'13.599
228.4
13
P.NIETO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
2'13.686
228.5
14
J.OLIVE
SPA
Polaris World APRILIA
2'13.817
224.7
15
A.IANNONE
ITA
WTR Team APRILIA
2'13.866
231.2
16
N.TEROL
SPA
Valsir Seedorf Derbi DERBI
2'13.868
226.8
17
R.TAMBURINI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'13.872
224.5
18
P.ESPARGARO
SPA
Belson Campetella Aprilia APRILIA
2'13.880
230.0
19
F.SANDI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
2'13.923
227.5
20
S.BIANCO
ITA
WTR Team APRILIA
2'13.977
228.7
21
L.ZANETTI
ITA
Team Sicilia APRILIA
2'14.006
229.3
22
A.MASBOU
FRA
FFM Honda GP 125 HONDA
2'14.130
226.9
23
M.DI MEGLIO
FRA
Kopron Team Scot HONDA
2'14.226
228.6
24
R.KRUMMENACHE
SWI
Red Bull KTM 125 KTM
2'14.498
227.7
25
S.GROTZKYJ
ITA
Multimedia Racing APRILIA
2'14.522
227.8
26
R.MURESAN
ROU
Ajo Motorsport DERBI
2'15.008
225.3
27
S.BONSEY
USA
Red Bull KTM 125 KTM
2'15.060
225.8
28
D.AEGERTER
SWI
Multimedia Racing APRILIA
2'15.512
226.8
29
J.LITJENS
NED
De Graaf Grand Prix HONDA
2'15.685
230.2
30
D.WEBB
GBR
De Graaf Grand Prix HONDA
2'15.908
223.8
31
D.LOMBARDI
ITA
Kopron Team Scot HONDA
2'15.974
225.2
32
H.VAN DEN BERG
NED
Blusens Aprilia APRILIA
2'17.111
222.6
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
De uitslagen van de 250cc trainingen zijn vanaf 10.30 uur te vinden op
MotoGP (tot 800cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'58.424
316.3
2
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'59.315
319.1
3
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Fiat Yamaha Team
1'59.406
315.1
4
Casey STONER
AUS
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'59.516
329.3
5
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
1'59.602
327.5
6
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Honda Gresini
1'59.863
319.4
7
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'59.985
320.7
8
Alex BARROS
BRA
DUCATI Pramac d'Antin
2'00.052
332.5
9
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
2'00.087
316.7
10
Shinya NAKANO
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
2'00.157
316.0
11
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antin
2'00.175
329.1
12
Toni ELIAS
SPA
HONDA Honda Gresini
2'00.205
315.5
13
Carlos CHECA
SPA
HONDA Honda LCR
2'00.319
315.4
14
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
2'00.369
325.4
15
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
2'00.680
315.8
16
Kenny ROBERTS JR
USA
KR212V Team Roberts
2'00.763
311.3
17
Sylvain GUINTOLI
FRA
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
2'01.157
315.8
18
Makoto TAMADA
JPN
YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3
2'01.178
315.0
NT
Olivier JACQUE
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
************