Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

5-5-2007; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix China, circuit Shanghai

2e TRAININGSDAG GP CHINA MINDER SUCCESVOL VOOR DEGRAAF MANNEN

De 2e trainingsdag van de GP in China gaf gelukkig geen regen, maar ook niet de verwachte stap voorwaarts voor de beide rijders uit de renstal van DeGraaf Technisch Personeel. Maar ondanks de tegenvallende score voor Joey Litjens (29e) en Danny Webb (30e) zien de vooruitzichten voor de 4e GP van dit weekeinde op de 5,2 km lange piste van Shanghai er best goed uit voor het jonge duo.

De weersomstandigheden waren en bleven goed, ondanks dat de barometers regen voorspeld hadden. Wel was de temperatuur 's middags zo'n 6 graden hoger ten opzichte van vrijdag, waardoor de vooruitgang in rondetijden niet zo groot was dan normaal gesproken onder gelijke omstandigheden. Bij hogere temperaturen geeft een motor namelijk minder vermogen af! Joey Litjens wist zijn tijden van vrijdag in beide sessies te verbeteren. "De winst was niet echt groot, maar hij was er. Vanmorgen ging het goed en zat ik al snel onder mijn tijden van vrijdagmiddag. Qua positie ging ik er niet op vooruit, ik verloor zelfs een startrij. Omdat het circuit lang is en daardoor de rondetijden ook (2 minuut 15) besloten we dat ik de hele tijdtraining van 30 minuten op de baan zou blijven. Bij in pitstop zouden we 8 kostbare minuten verliezen hadden we uitgerekend. De strategie klopte, maar ons plan werkte niet helemaal. De motor was OK, de Dunlop's ook, maar het zoeken naar die juiste slipstream lukte niet. Ik kon nog wel mijn tijd verbeteren, maar mijn plaats op de startgrid niet meer. Iedere keer als ik achter iemand zat, ging ie van het gas af en al met al was het zo'n gezoek naar een slipstream op het 1,2 km lange rechte stuk dat ik absoluut niet in mijn ritme kon komen. Je hebt van die dagen dat het net even niet wil lukken. Dan baal je wel even, maar het gevoel is goed. Morgen is de race pas en gaan we weer voor een plaats richting de top 20. Het is alleen jammer dat ik van de 24e naar de 29e startplaats afzakte, maar mijn starts zijn altijd goed. Daar vertrouw ik op", aldus Litjens.

Voor de 16-jarige Daniel Webb ging het in de 2e vrije training op zaterdagmorgen wel heel erg goed. "Ik draaide 0,8 seconde sneller dan vrijdag tijdens de kwalificatie training en stond op een nette 25e plaats, zelfs voor Joey. Alles liep op rolletjes en de Dunlop's en mijn Honda voldeden voor de volle 100%. Daardoor kon ik me prima concentreren op snelle tijden, en die rolden er uit", opent Webb, die bij zijn debuut in China verrassend goed voor de dag kwam. "'s Middags kon ik direct bij het uitrijden van de pits een goede groep vinden. Maar in de 3e ronde ging het mis. Aan het einde van het rechte stuk remde ik na een lange slipstream voor de overhaakse bocht en pats daar lag ik. Mijn motor liep warm en sloeg vast, waardoor ik ineens mijn achterwil voorbij zag komen en ik er weliswaar niet hard (80 km) maar toch vanaf gegooid werd. Het was 2 bochten voor de pits dus ik pakte mijn machine op en reed hem de box in. Alles werd nagezien, clipons en voetsteun rechtgezet en de motor werd uitgelezen met de datarecorder. Het leek een warmloper door de extreme hitte en na nog een paar aanpassingen kon ik de baan weer op. De mannen hadden nog gezegd, doe voorzichtig, want het probleem kan nog aanwezig zijn. En ondanks dat ik het voorzichtig deed liep mijn machine op dezelfde plek na die lange slipstream aan het einde van het rechte stuk bij het aanremmen vast. Nu werd ik harder van mijn machine gegooid en lag ik er weer naast", verhaalt de kleine Webb, die er een klein haarscheurtje in een botje van zijn voet aan over hield. "Dr. Costa zij dat hij de morgen zou intapen en dat het met een pijnstiller prima mogelijk zou moeten zijn om de race uit te rijden", vervolgt Webb, die baalde dat hij niet toekwam aan het zetten van een rondetijd in de 2.14 zoals hij voor ogen had.

Hugo van den Berg verbeterde zijn tijd van vrijdag wel fors met 2,1 seconde, maar kon daarmee niet opklimmen op de startgrid. Bij zijn debuut in China start de Aprilia coureur in Spaanse dienst vanaf de 32e startplaats.

In de MotoGP-training liet Valentino Rossi zien dat hij over een speciale gave beschikt: namelijk pieken op het juiste moment. Met een fenomenale voorlaatste ronde klokte hij een tijd die bijna een volle seconde sneller was dan al zijn concurrenten, van wie John Hopkins (Suzuki) en zijn Yamaha teammaat Colin Edwards naast hem op de eerste startrij staan. Of de duurzaamheid van de banden van Rossi (Michelin) het volhoudt tegen de Bridgestones van Hopkins en Stoner (4e), is de vraag en ook of zijn machine op dit hele lange rechte stuk voldoende topsnelheid in huis heeft om de snelle Suzuki's en Ducati's van zijn lijf te houden. Het belooft zondagmorgen om 09.00 uur Nederlandse tijd een strijd van jewelste te worden.

Tijdverschil

Het tijdverschil met China is 6 uur, maar het tijdschema voor de racedag is 1 uur aangepast. Op zondag racen de klassen dan ook alsvolgt in Nederlandse tijd: 06.00 uur 125cc; 07.15 uur 250cc en de MotoGP-race om 09.00 uur. De uitzendingen op TV zijn op Eurosport vanaf 05.45 uur en op RTL GP (RTL7) vanaf 07.45 uur met een herhaling van de China GP van 12.15 tot 15.00 uur.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

M.PASINI

ITA

Polaris World APRILIA


2'11.946

225.2

2

H.FAUBEL

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'12.284

229.8


3

L.PESEK

CZE

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'12.384

233.1


4

G.TALMACSI

HUN

Bancaja Aspar APRILIA

2'12.433

232.7


5

B.SMITH

GBR

Repsol Honda 125cc HONDA

2'12.547

229.2


6

S.GADEA

SPA

Bancaja Aspar APRILIA

2'12.774

228.9


7

S.CORSI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'12.841

229.2


8

T.KOYAMA

JPN

Red Bull KTM 125 KTM

2'12.987

233.8


9

M.RANSEDER

AUT

Ajo Motorsport DERBI

2'13.093

228.8


10

S.CORTESE

GER

Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA

2'13.526

232.9


11

R.DE ROSA

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'13.581

226.7


12

E.RABAT

SPA

Repsol Honda 125cc HONDA

2'13.599

228.4


13

P.NIETO

SPA

Blusens Aprilia APRILIA

2'13.686

228.5


14

J.OLIVE

SPA

Polaris World APRILIA

2'13.817

224.7


15

A.IANNONE

ITA

WTR Team APRILIA

2'13.866

231.2


16

N.TEROL

SPA

Valsir Seedorf Derbi DERBI

2'13.868

226.8


17

R.TAMBURINI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'13.872

224.5


18

P.ESPARGARO

SPA

Belson Campetella Aprilia APRILIA

2'13.880

230.0


19

F.SANDI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA

2'13.923

227.5


20

S.BIANCO

ITA

WTR Team APRILIA

2'13.977

228.7


21

L.ZANETTI

ITA

Team Sicilia APRILIA

2'14.006

229.3


22

A.MASBOU

FRA

FFM Honda GP 125 HONDA

2'14.130

226.9


23

M.DI MEGLIO

FRA

Kopron Team Scot HONDA

2'14.226

228.6


24

R.KRUMMENACHE

SWI

Red Bull KTM 125 KTM

2'14.498

227.7


25

S.GROTZKYJ

ITA

Multimedia Racing APRILIA

2'14.522

227.8


26

R.MURESAN

ROU

Ajo Motorsport DERBI

2'15.008

225.3


27

S.BONSEY

USA

Red Bull KTM 125 KTM

2'15.060

225.8


28

D.AEGERTER

SWI

Multimedia Racing APRILIA

2'15.512

226.8


29

J.LITJENS

NED

De Graaf Grand Prix HONDA

2'15.685

230.2


30

D.WEBB

GBR

De Graaf Grand Prix HONDA

2'15.908

223.8


31

D.LOMBARDI

ITA

Kopron Team Scot HONDA

2'15.974

225.2


32

H.VAN DEN BERG

NED

Blusens Aprilia APRILIA

2'17.111

222.6

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

De uitslagen van de 250cc trainingen zijn vanaf 10.30 uur te vinden op www.motogp.com

MotoGP (tot 800cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'58.424

316.3


2

John HOPKINS

USA

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP


1'59.315

319.1


3

Colin EDWARDS

USA

YAMAHA Fiat Yamaha Team


1'59.406

315.1


4

Casey STONER

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'59.516


329.3


5

Dani PEDROSA

SPA

HONDA Repsol Honda Team


1'59.602


327.5


6

Marco MELANDRI

ITA

HONDA Honda Gresini


1'59.863


319.4


7

Randy DE PUNIET

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'59.985


320.7


8

Alex BARROS

BRA

DUCATI Pramac d'Antin


2'00.052

332.5


9

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team


2'00.087

316.7


10

Shinya NAKANO

JPN

HONDA Konica Minolta Honda


2'00.157

316.0

11

Alex HOFMANN

GER

DUCATI Pramac d'Antin

2'00.175

329.1

12

Toni ELIAS

SPA

HONDA Honda Gresini

2'00.205

315.5

13

Carlos CHECA

SPA

HONDA Honda LCR

2'00.319

315.4

14

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team

2'00.369

325.4

15

Chris VERMEULEN

AUS

SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP

2'00.680

315.8

16

Kenny ROBERTS JR

USA

KR212V Team Roberts

2'00.763

311.3

17

Sylvain GUINTOLI

FRA

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3

2'01.157

315.8

18

Makoto TAMADA

JPN

YAMAHA Dunlop Yamaha Tech 3

2'01.178

315.0

NT

Olivier JACQUE

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team

************