Ingezonden persbericht


Informatiebericht

WTCC: SEAT Team Holland-rijder Tom Coronel op een 15e startplaats

Voor SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel komt het, tijdens het Hollands FIA-WTCC-weekend, aan op de racezondag. Na een bemoedigende trainingssessie op vrijdag, eindigde het eerste zaterdagoptreden met een keurige derde plaats. Die goede uitgangspositie wist Coronel in de beslissende training echter niet te behouden. Hij viel met de oranje-zwarte WTCC-Leon terug naar een 15e plaats op de startgrid.

Terwijl de ochtendzon zich een weg door het wolkendek zocht, reden de eerste WTCC-bolides zaterdagmorgen de baan op voor de tweede vrije trainingssessie. Menu was al direct snel. Voor Tom Coronel wisselde de positie tussen acht en tien, eigenlijk net als de dag ervoor. "Na de training op vrijdag hebben we de auto op veel punten aangepast"", legt hij uit. "Niet alleen de veren en schokdempers, maar ook het camber, de stand van de vleugel en.we konden nog tien kilogram gewicht uit de auto halen. Ondanks die verbeteringen miste ik op de rechte stukken toch nog wat topsnelheid, terwijl je weet dat je dat nodig hebt om je binnen de top tien te kunnen handhaven. Die snelle tijd reed ik aan het eind van de training met twee nieuwe voorbanden, een auto met net wat onderstuur en op een schone baan", aldus Tom. Die schone baan ontbeerde de Nederlander tijdens de beslissende ronden van de geklokte zaterdagmiddagtraining. "Aan de auto had ik niets veranderd, want alles was goed. Juist op het moment dat de training begon, bezocht ook Minister President Jan-Peter Balkenende het circuit en richtte zijn aandacht met name op de Nederlanders en kwam dus ook langs bij ons GR Asia Team. Maar ik had het druk met mijn rondjes draaien en richtte alle aandacht daar op. Aan de pitsmuur was het rond teammanager Paul Ridgeway een drukte van jewelste, terwijl ik bezig was mijn rondetijden te verbeteren. Normaal gesproken doe je dat in de laatste twee tot drie minuten. Daarvoor stond ik ook in de pits voor een set nieuwe banden en in de hoop om net als de anderen mijn tijd nog één keer goed te verbeteren. Ik kreeg op enig moment een 'go' en ging op pad. Op de baan ontdekte ik dat er weinig anderen waren. De baan was ook nog niet helemaal schoon gereden en door het ontbreken van anderen zat er ook nergens een 'slipstream' in. Ik deed mijn best maar meer dan dit zat er niet in. Toen ik mijn eerste ronden had gereden kwamen de anderen pas de baan op. Duidelijk een beter moment, want de een na de ander reed een snellere tijd en ik viel terug tot een vijftiende startpositie voor de race. Paul Ridgeway bood na afloop zijn excuses aan voor de manier waarop het gelopen was, maar hij gaf er bij aan dat hij -door de drukte- het overzicht op dat moment miste. Dat was echt jammer want een plek tussen de acht en de tien had er zeker ingezeten en was ook beter geweest voor de eerste race. Nu zal alles dus uit de race moeten komen. Het weer zal een belangrijke rol spelen: Er is regen aangekondigd maar niemand weet precies wanneer!. Ik denk betere kansen te hebben wanneer het net voor de race gaat regenen, maar realiseer mij dat ik deze keer van ver moet komen. Aan de andere kant weten we daarmee ook wat ons te doen staat! De verschillen zijn namelijk ook nu weer heel klein", aldus Tom Coronel.

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Startopstelling eerste FIA WTCC-race Circuit Park Zandvoort:
1. Alain Menu 1.47.044; 2. Nicola Larini op 0.157; 3. Augusto Farfus op 0.475 ; 4. Luca Rangoni 0.635; 5. Tiago Monteiro 0.694 ;6. Felix Porteiro op 0.781 en 15 TOM CORONEL SEAT Team Holland op 1.268.