Digitale Gemeente Houten

Bevrijdingspop 2007

zondag 6 mei 2007 - Bron: Jos Verboom

Op 2 plaatsen gelukkig niet zoveel pendelen waren er podia: het oude dorp op het plein, georganiseerd door Chipolata/Enter en onder de naam Wieckslag bij de Wieck, georganiseerd door het gelijknamige café.

Even na acht uur arriveerde ik op laatstgenoemde plaats. De Houtense BigBand speelde naar mij na enkele minuten duidelijk werd op dat moment al het laatste nummer. Toen ik de camera in aanslag bracht was dat al voorbij en begon men met opruimen. Hier helaas géén foto van.

Na het ombouwen van het podium waren Eugene, Aad en Klaas (beter bekend onder de naam Mr EAK) aan de beurt. Over dit trio is weinig nieuws te melden. Dit keer weer in de oude vertrouwde elektrische setting. Dat haastige spoed niet altijd goed is bleek wel uit het geluid. Gedurende de eerste nummers was de bas niet via de zaalversterking te horen en vervormde het nogal. Vreemd omdat dezelfde installatie als op koninginnedag met Molenpop werd gebruikt.

Even naar het oude dorp gefietst om de Ruud Vis band aan het werk te zien. Direct werden me drie verschillen duidelijk: het was gezellig druk op het oude dorp, het geluid was hier wel goed maar muzikaal was dit niet mijn smaak.

Terug bij de Wieck nog de laatste 2 nummers van Mr. EAK meegemaakt voordat zij plaats moesten maken voor B-Where. Nieuw op deze locatie was een stellage met disco verlichting voor de dansvloer. Aangezien Mr. EAK dansbaarder muziek speelt dan B-Where zie ik het als een vergissing om B-Where na Mr. EAK te laten spelen. Omgekeerde volgorde had naar mijn mening beter uitgepakt.

In een record tempo (iets meer dan 20 minuten en géén roadies) was B-Where speelklaar.
Al na de eerste nummers werd ik herbevestigd in mijn uitgesproken voorkeur op Koninginnedag 2006. Degelijk en ondanks dat de stem van Hans de afgelopen 30 april feesten matig was doorgekomen klonk het weer als vanouds. Het geluid was al een stuk beter, maar de balans tussen de 2 elektrische gitaren begon in een verhouding 90% - 10% (het leek aan het begin wel of die ene gitarist in een play-back show speelde) en was op het eind niet veel beter dan 60% - 40%. Solos van de op de foto rechts staande gitarist Henk (en die trok in de verhouding aan het kortste eind) kwamen er daardoor niet bovenuit en dat deed duidelijk afbreuk aan de beleving.

Nadat B-Where iets meer dan de helft van de playlist had afgewerkt vond ik het tijd om weer een blik op het oude dorp te werpen. De Houtense coverband Outfit stond daar op het uit twee (vracht)wagens opgebouwde podium. Bij het opkomen van het lange rechte stuk van de Loerikse weg hoorde ik als eerste de zangeres. Dat was géén goed voorteken en wat mij betreft een diskwalificatie van de bediener van de mengtafel. Een paar nummers geluisterd. Zodra de zangeres er het zwijgen toe deed bleek dat de band best goed speelt. De tweede gitarist kwam door een te laag volume niet goed uit het klankbeeld tevoorschijn, maar verder was het OK. De Crusaders song Streetlife vind ik van zichzelf al wat schreeuwerig. De zangeres deed er een onnodig schepje bovenop. Ook in Santanas Evil Ways bleek dat eerste gitarist Rob de solos goed speelt.

Terug bij de sporthal was Profile bijna klaar met opbouwen en begon met wat strubbelingen met het monitor geluid op het podium te spelen. Profile is een beetje vergelijkbaar met de afsluiting op Molenpop: de WhyNot! band. Een lijst met uiteenlopende covers vormt het repertoire. Zie ook de berichtgeving van een vorig optreden.

De cultuurburgemeester je komt hem ook overal tegen, de cultuurwethouder deze avond en ook op 30 aril niet gezien nam het initiatief en vroeg me wie de winnaar is. Ik noem het mijn voorkeur antwoordde ik hem. en als B-Where afgelopen maandag had gespeeld was mijn conclusie anders geweest. Maar wat vindt U ervan? was mijn tegenvraag (je blijft beleefd). Met de lippen stijf op elkaar maakte hij een draaiende beweging voor de mond. Toen hij op het punt van vertrekken stond vroeg ik hem om een one-liner. Ik heb niets te zeggen klonk het nu. Inderdaad een veelzeggende stilte.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).