Self fulfilling prophecy houdt professionals aan de kant
06.05.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Regiegroep grijswerkt

Regiegroep grijswerkt

Senior Powerprijs 2007 zoomt in op werving van 45-plussers

SELF FULFILLING PROPHECY HOUDT PROFESSIONALS AAN DE KANT

Bedrijven en instellingen klagen steeds vaker dat ze niet meer aan jonge, goed opgeleide nieuwe medewerkers kunnen komen. Ze zijn bang voor niet in te vullen vacatures en voor een gebrek aan capaciteit en slagkracht op de werkvloer. Ondertussen staan er aan de zijlijn duizenden oudere werkzoekenden te popelen om aan de slag te gaan. Ze worden massaal genegeerd. Toch hebben ze alles mee: ervaring, kennis, motivatie, loyaliteit. Het enige wat ze tegen hebben, is hun leeftijd. Onzin, vindt de Regiegroep GrijsWerkt. In de Senior Powerprijs 2007 wordt daarom extra aandacht besteed aan wervingsbeleidvoorbeelden waarin óók 45-plussers een plaats hebben.

Werkgevers en personeelswervers geloven nog steeds dat investeren in jonge nieuwelingen rendabeler is dan het aanhouden en werven van oudere, ervaren krachten. Dat is een hardnekkige misvatting. Werkgevers gaan ervan uit dat oudere werknemers inflexibel zijn en niets meer kunnen of willen leren. Senior medewerkers worden in hun ogen steeds minder productief. Bovendien gaan ze sowieso toch al over een paar jaar met (vervroegd) pensioen, dus waarom zou je er geld in stoppen? Door zo te denken houden werkgevers een mythe in stand. Want wat is het gevolg: ervaren werkzoekenden die een waardevolle aanwinst zouden kunnen zijn, worden genegeerd en krijgen een standaard afwijzing. En senior collega's binnen de organisatie worden stelselmatig gepasseerd en onderbelast. Daardoor belanden ze gedemotiveerd op een zijspoor, worden ze inderdaad steeds minder productief en hunkeren ze naar een vroegpensioen. Is dat geen self fullfilling prophecy? In ieder geval een verspilling van menselijk kapitaal.

Lonende investering
Het kan ook anders. Deelnemers aan de Senior Powerprijs 2006 hebben laten zien dat óók oudere werknemers een bedrijf vitaal en dynamisch kunnen houden. Investeren in oudere werknemers loont minstens zo goed als investeren in jongeren. Misschien zelfs wel beter, want 45-plussers zijn, mits goed bejegend, in de meeste gevallen supergemotiveerde en loyale medewerkers. Gemiddeld blijven ze veel langer bij 'de baas' dan carrièrebeluste jonge job hoppers. Maar er is wel een voorwaarde: werkgevers moeten vooruit kijken en beseffen dat elk jonge werknemers ooit ouder wordt. Daar moet je rekening mee houden door de specifieke kwaliteiten van elke leeftijdsgroep te benutten. Als je dat doet, profiteer je van de ervaring en inzet van jongeren én ouderen.

Inspirerende praktijkvoorbeelden
De Senior Powerprijs is geïnitieerd door de Regiegroep GrijsWerkt. Doel is om sprekende praktijkvoorbeelden te verzamelen, te belonen en vooral ook uit te dragen. Deelnemers en voorbeelden dienen als inspiratie voor anderen. Ze laten zien dat adequate maatregelen mogelijk en betaalbaar zijn. Dat ze vaak ook al ergens bedacht en toegepast zijn. De editie 2006 van de Senior Powerprijs heeft wat dat betreft al uitstekende voorbeelden opgeleverd (zie www.senior-power.nl en 'De Winnaars', het boek dat naar aanleiding van de Senior Powerprijs 2006 gemaakt is).

Hoofdprijs
De hoofdprijs gaat naar de organisatie die zich werkelijk heeft onderscheiden door leeftijdsbewust denken en handelen in alle aspecten van het beleid. De Senior Powerprijs 2007 kent daarnaast een eervolle vermelding voor de organisatie die erin geslaagd is op effectieve een inspirerende wijze werkzoekende 45-plussers een plaats te geven in het wervings- en selectiebeleid. Die vermelding is bedoeld als eye-opener en stimulans. Want een dergelijk werving- en selectiebeleid kan ervoor zorgen dat een gemotiveerde groep werkzoekenden boordevol kennis, vakmanschap en ervaring opnieuw aan de slag kan in een economie die zit te springen om extra capaciteit.

Start inschrijving
Deelname aan de Senior Prijs 2007 staat open voor alle Nederlandse organisaties, bedrijven of instellingen die vinden dat ze op een inspirerende manier inspelen op de gevolgen van de vergrijzing. Grootte of branche maken niet uit. Inschrijving voor de prijs start op 7 mei a.s. Organisaties die zich willen aanmelden kunnen daarvoor terecht op www.senior-power.nl. Hier staat veel achtergrondinformatie over de prijs en over de Regiegroep GrijsWerkt. Aanmelden kan alleen via de website. De inschrijvingstermijn sluit op 30 juni 2007. De jury staat onder voorzitterschap van Ed Nijpels. De officiële prijsuitreiking zal plaatsvinden in het najaar.

Meer info:
Monique Hendriks, 040 - 294 52 52
info@grijswerkt.nl