Self fulfilling prophecy houdt professionals aan de kant
06.05.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Regiegroep grijswerkt
Regiegroep grijswerkt
Senior Powerprijs 2007 zoomt in op werving van 45-plussers
SELF FULFILLING PROPHECY HOUDT PROFESSIONALS AAN DE KANT
Bedrijven en instellingen klagen steeds vaker dat ze niet meer aan jonge, goed opgeleide
nieuwe medewerkers kunnen komen. Ze zijn bang voor niet in te vullen vacatures en voor
een gebrek aan capaciteit en slagkracht op de werkvloer. Ondertussen staan er aan de
zijlijn duizenden oudere werkzoekenden te popelen om aan de slag te gaan. Ze worden
massaal genegeerd. Toch hebben ze alles mee: ervaring, kennis, motivatie, loyaliteit. Het
enige wat ze tegen hebben, is hun leeftijd. Onzin, vindt de Regiegroep GrijsWerkt. In de
Senior Powerprijs 2007 wordt daarom extra aandacht besteed aan wervingsbeleidvoorbeelden
waarin óók 45-plussers een plaats hebben.
Werkgevers en personeelswervers geloven nog steeds dat investeren in jonge nieuwelingen
rendabeler is dan het aanhouden en werven van oudere, ervaren krachten. Dat is een
hardnekkige misvatting. Werkgevers gaan ervan uit dat oudere werknemers inflexibel zijn
en niets meer kunnen of willen leren. Senior medewerkers worden in hun ogen steeds minder
productief. Bovendien gaan ze sowieso toch al over een paar jaar met (vervroegd) pensioen,
dus waarom zou je er geld in stoppen? Door zo te denken houden werkgevers een mythe in
stand. Want wat is het gevolg: ervaren werkzoekenden die een waardevolle aanwinst zouden
kunnen zijn, worden genegeerd en krijgen een standaard afwijzing. En senior collega's
binnen de organisatie worden stelselmatig gepasseerd en onderbelast. Daardoor belanden ze
gedemotiveerd op een zijspoor, worden ze inderdaad steeds minder productief en hunkeren ze
naar een vroegpensioen. Is dat geen self fullfilling prophecy? In ieder geval een
verspilling van menselijk kapitaal.
Lonende investering
Het kan ook anders. Deelnemers aan de Senior Powerprijs 2006 hebben laten zien dat
óók oudere werknemers een bedrijf vitaal en dynamisch kunnen houden.
Investeren in oudere werknemers loont minstens zo goed als investeren in jongeren.
Misschien zelfs wel beter, want 45-plussers zijn, mits goed bejegend, in de meeste
gevallen supergemotiveerde en loyale medewerkers. Gemiddeld blijven ze veel langer bij
'de baas' dan carrièrebeluste jonge job hoppers. Maar er is wel een voorwaarde:
werkgevers moeten vooruit kijken en beseffen dat elk jonge werknemers ooit ouder wordt.
Daar moet je rekening mee houden door de specifieke kwaliteiten van elke leeftijdsgroep
te benutten. Als je dat doet, profiteer je van de ervaring en inzet van jongeren
én ouderen.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
De Senior Powerprijs is geïnitieerd door de Regiegroep GrijsWerkt. Doel is om
sprekende praktijkvoorbeelden te verzamelen, te belonen en vooral ook uit te dragen.
Deelnemers en voorbeelden dienen als inspiratie voor anderen. Ze laten zien dat adequate
maatregelen mogelijk en betaalbaar zijn. Dat ze vaak ook al ergens bedacht en toegepast
zijn. De editie 2006 van de Senior Powerprijs heeft wat dat betreft al uitstekende
voorbeelden opgeleverd (zie www.senior-power.nl en 'De Winnaars', het boek dat naar
aanleiding van de Senior Powerprijs 2006 gemaakt is).
Hoofdprijs
De hoofdprijs gaat naar de organisatie die zich werkelijk heeft onderscheiden door
leeftijdsbewust denken en handelen in alle aspecten van het beleid. De Senior Powerprijs
2007 kent daarnaast een eervolle vermelding voor de organisatie die erin geslaagd is op
effectieve een inspirerende wijze werkzoekende 45-plussers een plaats te geven in het
wervings- en selectiebeleid. Die vermelding is bedoeld als eye-opener en stimulans. Want
een dergelijk werving- en selectiebeleid kan ervoor zorgen dat een gemotiveerde groep
werkzoekenden boordevol kennis, vakmanschap en ervaring opnieuw aan de slag kan in een
economie die zit te springen om extra capaciteit.
Start inschrijving
Deelname aan de Senior Prijs 2007 staat open voor alle Nederlandse organisaties, bedrijven
of instellingen die vinden dat ze op een inspirerende manier inspelen op de gevolgen van
de vergrijzing. Grootte of branche maken niet uit. Inschrijving voor de prijs start op 7
mei a.s. Organisaties die zich willen aanmelden kunnen daarvoor terecht op
www.senior-power.nl. Hier staat veel achtergrondinformatie over de prijs en over de
Regiegroep GrijsWerkt. Aanmelden kan alleen via de website.
De inschrijvingstermijn sluit op 30 juni 2007. De jury staat onder voorzitterschap van Ed
Nijpels. De officiële prijsuitreiking zal plaatsvinden in het najaar.
Meer info:
Monique Hendriks, 040 - 294 52 52
info@grijswerkt.nl