INFORMATIEBERICHT Tom Coronel WTCC races Zandvoort (zondag)

Ingezonden persbericht

Informatiebericht

SEAT Team Holland-rijder Tom Coronel hoopte op meer tijdens thuisrace FIA WTCC

Nadat hij zijn SEAT Leon op meerdere punten had laten aanpassen door de technici van het GR Asia begon SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel vol vertrouwen aan de warming up op zondagmorgen, die hem een derde tijd bracht. De eerste race startte met een rollende start en de Nederlander pakte nog voor de eerste passage van de Tarzanbocht al twee man. In de zesde ronde leek er een kans te bestaan een plek te winnen, maar die inhaalpoging eindigde met schade en een voortijdige uitval. In de tweede race kwam hij goed weg en eindigde uiteindelijk als veertiende.

Samen met het team had Tom Coronel gezocht naar mogelijkheden om zijn SEAT Leon sneller te krijgen. "We hebben flink wat veranderingen doorgevoerd, onder andere aan het onderstel van de auto. Niet alleen om de wegligging verder te verbeteren maar ook om de slijtage van de banden gelijkmatiger te laten verlopen. Ik heb de Warming-Up gebruikt om zoveel mogelijk ronden te rijden en daarin bleken de banden het beter te doen. Daarmee begon ik zonder noemenswaardige problemen aan de eerste race, die met een rollende start begon en mij in de eerste meters al direct twee plaatsen winst bracht. Ik zat er goed bij en was net wat sneller dan James Thompson die met zijn Alfa voor mij reed. Hoewel de Jorg Muller achter mij de druk opvoerde heb ik toch eerst even gekeken waar ik die Thompson zou kunnen passeren. Toen hij achter op het circuit zich verremde en een gaatje liet vallen stuurde ik direct in en zat er naast toen hij terugstuurde en mijn linkerachterwiel raakte. Een krom wiel en een afgebroken achterwielophanging waren voor mij het resultaat en ik kon niet meer doen dan terug naar de pits. De race was over!, aldus een teleurgestelde Tom Coronel. Mede door het snelle handelen van de technici bij GR-Asia stond de SEAT Team Holland LEON net voor het vallen van de finishvlag al weer in raceconditie klaar voor het tweede optreden deze dag.
Juist op het moment dat de auto's voor die race op de grid stonden begon het licht te spetteren. Voor de organisatie de race officieel tot een ' wet race' te verklaren, waardoor iedereen ook met ontstoken verlichting moest rijden. Spannend was het moment waarop de warmers van de banden gingen, want op dat moment werd bekend op welke banden de rijders aan dit tweede optreden zouden beginnen. Tom Coronel koos net als de anderen voor de profielloze slicks. Hij stond daarmee op de achterste startrij samen met de andere uitvallers van de eerste race. "Ik had weer een goede start, sloot aan bij Rob Huff en lag na de eerste ronde als zeventiende. Een ronde later was er al weer een plaats winst en zo klom ik op naar een veertiende plaats. Toen verloor ik de aansluiting met Huff en reed verder een eenzame race. Jammer dat ik ook voor het publiek geen betere resultaten heb kunnen halen, maar tegenslag hoort ook bij het racen. Wij richten ons nu op de volgende race in Valencia en dat is een echt SEAT-circuit dus richten we daar op goede resultaten", aldus Coronel na afloop.

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag race 1 FIA-WTCC Zandvoort:
1. Alain Menu (Chevrolet Lacetti) 13 ronden 25.12.863; 2. Nicola Larini (Chevrolet) op 0.651; 3. Luca Rangoni (BMW) op 0.987; 4. Tiago Monteiro (SEAT) op 2.358 ; 5. Augusto Farfus (BMW) op 3.005 en Tom Coronel (SEAT Team Holland) uitgevallen.
Uitslag race 2 FIA-WTCC Zandvoort:
1. Gabriele Tarquini (SEAT) 12 ronden in 22.06.11 (SEAT); 2. Augusto Farfus (BMW) op 0.449 ; 3. Jorg Muller (BMW) op 0.674 ; 4. Nicola Larini (Chevrolet) op 0.978 ; 5. Andy Priaulx (BMW) op 1.714 en 14. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 12.192