Ingezonden persbericht

Mechanische problemen eindelijk uit de wereld voor Carlo van Dam
---

NÜRBURG, 06 MEI 2007 - Ondanks dat Carlo van Dam vanmiddag met zijn eerste kampioenschappunt het circuit van de Nürburgring (Duitsland) verliet, ziet de Nederlander de komende races in de Eurocup Mégane Trophy zonnig tegemoet. Van Dam worstelde net zoals op Zolder (België) veelvuldig met de wagen, totdat het team van Racing for Belgium op de afsluitende dag de mechanische problemen definitief de kop wist in te drukken. Met de Renault Mégane races op de Hungaroring in het vooruitzicht, gaat de rookie-rijder voor een goed resultaat in deze spectaculaire raceklasse.

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES:
Na zijn knappe overwinning in de ATS Formule 3 Cup vorige week op het Duitse Hockenheim, begon Van Dam dit weekend aan de volgende races van de Eurocup Mégane Trophy. Hij hield geen goede herinneringen aan zijn debuut in deze klasse op Zolder, waar hij met veel mechanische pech te kampen had. In de eerste race werd de Vlaardinger met vallen en opstaan als veertiende afgevlagd, terwijl hij de tweede race door een losgeslagen splitter van het bodywork na elf ronden de strijd moest staken. Op vrijdag begon Van Dam aan de eerste vrije training. Door problemen met het differentieel en blokkerende achterwielen eindigde hij op de elfde stek. Ook in de afsluitende training waren de problemen met de remmen niet opgelost. Van Dam wist wel zijn tijd flink aan te scherpen en zag zichzelf terug op de vijfde positie.

In de kwalificatiesessies van zaterdag ging Van Dam voor een snelle tijd, maar worstelde nog steeds met de nieuwe Renault Mégane. Naast de bekende remproblemen had de 21-jarige coureur ook te maken met overstuurproblemen, waardoor een absolute toptijd niet tot de mogelijkheden behoorde. Wanneer Van Dam tot overmaat van ramp in de twintig minuten durende sessie iets te vroeg zonder benzine kwam te zitten, moest hij genoegen nemen met de tiende tijd.

RACE 01 + 02:
Na de mindere kwalificatiesessies was Van Dam gebrand op een goed resultaat in de openingsrace. Hij kwam uitstekend uit de startblokken en schoot direct door van de tiende naar de zesde plaats. Hij vocht met Badey, Walfisch en Dhouailly harde duels uit voor een top vijf positie. De auto van Van Dam kreeg echter een paar rake klappen te verwerken en verloor hierdoor flink wat terrein op het middenveld. De snelheid was inmiddels voorgoed verdwenen. Eenmaal binnen voor een pitstop probeerde de rijder met startnummer 23 tijd goed te maken, maar verloor bij het tanken zeven seconden op zijn naaste concurrenten. Na twintig ronden kwam Van Dam als tiende over de meet. Hij behaalde hiermee zijn eerste kampioenschappunt van het seizoen.

Na de race werd de wagen van Van Dam opnieuw stevig onder de loep genomen en na vele uren van noeste arbeid werd het euvel door het team gevonden. Een kapotte rempomp was de oorzaak, waardoor hij in de races van Zolder en de Nürburgring veelvuldig met remproblemen had te kampen. In de opwarmronde voor de tweede manche testte Van Dam zijn bolide en deze voelde direct goed aan. Hij kwam vanmiddag opnieuw goed van start en wist Fabrice Walfisch en Bernhard ten Brinke op het lange rechte stuk van de 5,148 meter lange baan te verschalken. Hij wilde eveneens Mike Verschuur voor het ingaan van de eerste bocht voorbij steken, maar zijn landgenoot duwde hem aan de kant. Van Dam tolde daarna in de rondte en gleed met zijn bolide van de baan. Twee lekke banden was het gevolg. Na slechts 800 meter te hebben gereden zette Van Dam zijn gehavende Mégane aan de kant en moest zijn race staken.

CARLO VAN DAM: "Jammer dat ik tweede race op deze manier moest beëindigen, want de wagen voelde voor de eerste keer dit seizoen bijzonder goed aan. In de vrije trainingen, kwalificaties en in de race van gisteren hadden we veelvuldig te kampen met grote mechanische problemen, die vandaag helemaal waren opgelost. We zijn er in geslaagd om deze nieuwe wagen eindelijk tiptop aan de start te krijgen en dat was het hoofddoel van dit raceweekend. Ik wil het team een groot compliment maken, want we hebben de onderste steen eindelijk boven. We hebben nu een goede basis gelegd om vanuit deze situatie verder te bouwen. Wel flink balen dat we door deze problemen behoorlijk achterop zijn geraakt in het kampioenschap. Ik weet zeker dat we vanaf de volgende races op de Hungaroring weer mee zullen strijden om de kampioenschappunten. Volgende week reis ik in ieder geval met een goed gevoel naar het circuit van Oschersleben, waar ik mijn eerste plaats in de ATS Formule 3 Cup met verve zal verdedigen."

Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, zaterdag 05 mei 2007, Nürburgring:
01. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, 43:07.853
02. Matthieu Lahaye, Tech 1 Racing 1, + 04.985
03. Pedro Petiz, Tech 1 Racing 1, + 14.433
10. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, + 38.342

Uitslag race 2, Eurocup Mégane Trophy, zondag 06 mei 2007, Nürburgring:
01. Pedro Petiz, Tech 1 Racing, 43:06.023
02. Maxime Martin, Boutsen Energy Racing, + 00.501
03. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing 2, + 03.576
-.-. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, DNF

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).

© 2003 - 2007 All Rights Reserved - www.thepitbox.nl