Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

7 mei 2007

EU ZOU ZICH MOETEN VERDIEPEN IN PLAATS VAN VERBREDEN, ZEGGEN TOPMANAGERS IN EUROPA

Topmanagers in Europa roepen de EU op om zich te concentreren op beleidsgebieden die de Europese Unie zullen versterken in plaats van zich te concentreren op verdere uitbreiding


* De EU moet de hoogste prioriteit geven aan het wegwerken van de verschillen tussen de lidstaten bij de naleving van de bestaande EU-wetgeving
* Weinig interesse in verdere uitbreiding EU
* Topmanagers dichten de EU een sterkere positie op het wereldtoneel toe dan tien jaar geleden

Dit zijn slechts enkele resultaten van de 16de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.450 topmanagers uit zeven Europese landen geïnterviewd werden over een reeks zaken die het Europese zakenleven beïnvloeden.

Amsterdam, 7 mei 2007 - Na de toetreding van Bulgarije en Roemenië, de meest recente uitbreiding van de Europese Unie, zeggen topmanagers in Europa dat de EU nu voorrang moet geven aan een beleid dat de EU zal versterken: naleving van de bestaande EU-wetgeving garanderen, interne belastingstelsels harmoniseren, het gemeenschappelijke beleid voor buitenlandse zaken en veiligheid versterken en de interne markt van de lidstaten verder ontwikkelen. Slechts een kleine minderheid van de ondervraagden ziet iets in verdere uitbreiding van de EU.

De hoogste prioriteit voor topmanagers in Europa is het waarborgen van een gelijke basis voor alle landen: wanneer gevraagd wordt hoe de agenda van de EU opgesteld moet worden na de uitbreiding van de EU tot 27 leden, zegt meer dan de helft van de respondenten in Europa (52%) dat zij willen dat de EU 'volledige naleving van de bestaande EU-wetgeving door alle lidstaten verzekert'. In vergelijking met 2003 wordt deze kwestie 7% vaker genoemd in 2006 (de vraag werd voor het laatst gesteld in afwachting van de uitbreiding in 2004). Dit principe wordt ook ondersteund door minstens de helft van de respondenten in ieder land, behalve in Nederland, waar het door minder dan één op de drie respondenten werd vermeld (29%).

Bij topmanagers in het Verenigd Koninkrijk is de tendens anders. Voor hen blijft de hervorming van het gemeenschappelijke landbouwbeleid bovenaan de agenda staan, met meer dan de helft van de respondenten (53%) die voorrang geven aan een beleid dat in andere landen relatief weinig aandacht krijgt (het wordt door slechts één op de drie managers in Spanje en één op de vijf managers in België gesteund). Leidinggevenden in Nederland nemen ook een iets andere houding aan door de hoogste prioriteit te geven aan een verdere ontwikkeling van de interne markt van de lidstaten (41%). De prioriteiten van de respondenten in Nederland zijn, in tegenstelling tot die van topmanagers in het Verenigd Koninkrijk, echter wel in grote lijnen gelijk aan die van andere topmanagers in continentaal Europa.

Wat vrijwel helemaal van het radarscherm verdwenen lijkt te zijn, is de verdere uitbreiding van de EU, met een totaal van slechts 8% van de respondenten die dit vermelden (in 2003 was dit ook maar 10%). Met 14% kreeg dit onderwerp de meeste steun van respondenten in het Verenigd Koninkrijk - het aantal voorstanders van verdere uitbreiding is gelijk aan dat van drie jaar geleden. Ondanks het feit dat een nieuwe poging om een akkoord te bereiken over de Europese Grondwet op de op twee na laatste plek komt in de lijst van prioriteiten van topmanagers (28%), zorgt deze kwestie voor sterk uiteenlopende meningen in geheel Europa. De Grondwet krijgt de meeste steun vanuit Frankrijk (43%) - tegenstrijdig genoeg één van de twee landen die tegen stemde in een referendum - een gematigde steun vanuit België (37%) en Italië (36%) en kan op erg weinig interesse rekenen van de respondenten in Nederland (16%) en het Verenigd Koninkrijk (slechts 7%).

De wereldrol van Europa

Topmanagers in Europa vinden dat de Europese Unie tegenwoordig actiever is op het wereldtoneel. Zes op de tien (61%) topmanagers is het met elkaar eens dat de Europese Unie tegenwoordig een belangrijkere rol speelt dan tien jaar geleden. 26% is van mening dat de rol van de EU hetzelfde is gebleven als een decennium geleden, terwijl iets meer dan één op de tien (13%) vindt dat de rol op wereldvlak binnen deze periode verzwakt is. 65% van de respondenten in Nederland is van mening dat de rol van de EU als wereldleider is versterkt, terwijl de respondenten in Frankrijk er met 19% van overtuigd zijn dat deze is afgenomen. Wat hun mening ook is over de ontwikkeling van Europa als wereldleider, met 38% en een derde plaats op hun prioriteitenlijst, wil een belangrijk aantal topmanagers in Europa zien dat de EU het gemeenschappelijk beleid voor buitenlandse zaken en veiligheid versterkt.

Noot aan de redactie:


1. Voor de zestiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.450 topmanagers uit een representatieve steekproef van top ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 14 september en 3 november 2006.


2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (250). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,2 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt meer dan 3.000. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.


3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de zestiende editie zijn vanaf eind januari 2007 beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor de UPS Europe Business Monitor werd gemaakt.


4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de laatste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienstverlener ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.


5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 15.6 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 427.700 medewerkers in dienst en had in 2006 een omzet van USD 47.5 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het Internet onder www.ups.com.

Voor verdere informatie neemt u alstublieft contact op met:

danielle.meijne@edelman.com of email ebm@europe.ups.com

Contact: Danielle Meijne

Edelman

+31 20 30 10 980

danielle.meijne@edelman.com

E-mail EBM: ebm@europe.ups.com