Ultieme renovatiefase van Antwerpen-Centraal
07/05/2007
Vanaf midden mei start de NMBS-Holding een ultieme renovatiefase van
het stationsgebouw Antwerpen-Centraal die 8,75 miljoen euro zal kosten
en tot midden 2009 zal duren. De voorbije 9 jaar werd gebouwd aan de
nieuwe noord-zuidverbinding en aan de heraanleg van het Astridplein.
Maar het historische patrimonium van de Antwerpse spoorwegkathedraal
vergt een permanente zorg die veel vroeger startte. Na een eerste
renovatie van de spoorhal en De Middenstatie in de jaren 90 volgt na
het feestweekend van 19-20 mei de ultieme restauratiefase. Met het
terugplaatsen van een fronton en torens op de stationsgevel De
Keyserlei wordt letterlijk de kroon op het werk gezet.
De koepel
Vanaf mei 2007 tot juli 2008 krijgt de hoge koepel van de Middenstatie
een grondige opfrisbeurt. Aan de binnenzijde wordt de vuilafzetting
afgeveld met een pasta waarna de keurenrijkdom van de muren terug
tevoorschijn zal komen. Daarna kan het stalen werkplatform dat sinds
1999 de lichtinval in de 75 meter hoge koepel belemmert, worden
weggenomen. Dit platform was nodig tijdens de tunnelbouw als
bescherming tegen vallend glas. De koepel- en dakrestauratie aan de
buitenzijde zijn dringend nodig omdat regenwater het marmer rond de
monumentale trap in de hal beschadigt. De koepel krijgt zijn
oorspronkelijk koperen dak die door de Duitse bezetter werd
weggehaald. Deze dakbedekking is duurzaam en onderhoudsvriendelijk.
De hal
Tot november 2007 wordt in de hal de marmeren vloer teruggelegd die
tijdens de tunnelwerken tijdelijk werd verwijderd om een
pompinstallatie te plaatsen. In overleg met Monumentenzorg wordt de
vloer met nieuwe tegels gelegd met hetzelfde kleurenpatroon als de
oorspronkelijke. Dit geeft een beter resultaat dan het hergebruik van
alle oorspronkelijke vloerstukken.
De buitengevels
Het station werd in 1975 beschermd als monument. Vanaf toen levert de
spoorwegmaatschappij continue inspanningen om het monument te
restaureren. De restauratie van de spoorhal boven de perrons startte
in 1992 en was klaar bij de start van de bouw van de
noord-zuidverbinding in 1998.
De Antwerpse Spoorwegkathedraal werd in 1899 gebouwd met poreuze
natuursteen wat de gevels onderhoudsintensief maakt. In 1993 gebeurde
een grondige restauratie- en opfrisbeurt die 185 miljoen Belgische
frank kostte. Daarbij werd de vuilafzetting van 85 jaar in de grote
hal en op de buitengevels Keyserlei en Astridplein weggepoetst met een
speciale gevelgumming. Het renovatieproject van de jaren 90 wordt nu
voltooid met het volledig opfrissen van de gevel kant Zoo van
september 2008 tot juni 2009.
In 2005 werden de buitengevels van het gebouw gecontroleerd en het
onderhoudswerk in kaart gebracht. Van november 2007 worden gedurende 9
maanden de nodige herstellingen uitgevoerd aan de gevel Astridplein.
Daarna volgt de restauratiebeurt aan de gevel De Keyserlei. Er zal
onder meer gebruik worden gemaakt van de consolidatietechniek waarbij
scheuren in de natuurstenen worden gehecht met een roestvrij stalen
staaf die verankerd wordt met epoxyhars.
Fronton en torens De Keyserlei
De oorspronkelijke Antwerpse spoorwegkathedraal die de architect Louis
Dela Censerie bouwde, werd bekroond met acht torens. In 1958 en de
jaren daarna werden om veiligheidsredenen zes torens afgebroken. Zon
radicale ingreep is vandaag niet meer denkbaar. De NMBS-Holding trekt
nu een budget uit om het mooiste torens die destijds verdwenen, terug
te plaatsen.
De kroon op het restauratiewerk wordt het terugplaatsen van de
gevelkroonstukken aan de kant De Keyserlei: het fronton en een
monumentale toren. Hiervoor is een werfstelling nodig van augustus
2008 tot april 2009 boven de stationstoegang De Keyserlei. Op het
fronton zullen twee bronzen leeuwen terug hun plaats boven de
oorspronkelijke monumentale klok innemen.
Doordachte werforganisatie
De onvermijdelijke plaatsinname voor de werf op het Astridplein vanaf
de derde week van mei wordt tot het strikte minimum beperkt. Er is
gekozen voor de hoek De Keyserlei-Astridplein om de torenkraan te
plaatsen zodat de bezoekers van de Zoo tijdens het toeristische
seizoen niet worden gehinderd. De NMBS-Holding biedt ook haar
medewerking aan het initiatief van O dierbaar Antwerpen. Samen met de
partners wil de NMBS-Holding het Astridplein laten bruisen terwijl de
olifantsculpturen van mei tot oktober rustig grazen op het plein.
NMBS