NMBS

Ultieme renovatiefase van Antwerpen-Centraal

07/05/2007

Vanaf midden mei start de NMBS-Holding een ultieme renovatiefase van het stationsgebouw Antwerpen-Centraal die 8,75 miljoen euro zal kosten en tot midden 2009 zal duren. De voorbije 9 jaar werd gebouwd aan de nieuwe noord-zuidverbinding en aan de heraanleg van het Astridplein. Maar het historische patrimonium van de Antwerpse spoorwegkathedraal vergt een permanente zorg die veel vroeger startte. Na een eerste renovatie van de spoorhal en De Middenstatie in de jaren 90 volgt na het feestweekend van 19-20 mei de ultieme restauratiefase. Met het terugplaatsen van een fronton en torens op de stationsgevel De Keyserlei wordt letterlijk de kroon op het werk gezet.

De koepel
Vanaf mei 2007 tot juli 2008 krijgt de hoge koepel van de Middenstatie een grondige opfrisbeurt. Aan de binnenzijde wordt de vuilafzetting afgeveld met een pasta waarna de keurenrijkdom van de muren terug tevoorschijn zal komen. Daarna kan het stalen werkplatform dat sinds 1999 de lichtinval in de 75 meter hoge koepel belemmert, worden weggenomen. Dit platform was nodig tijdens de tunnelbouw als bescherming tegen vallend glas. De koepel- en dakrestauratie aan de buitenzijde zijn dringend nodig omdat regenwater het marmer rond de monumentale trap in de hal beschadigt. De koepel krijgt zijn oorspronkelijk koperen dak die door de Duitse bezetter werd weggehaald. Deze dakbedekking is duurzaam en onderhoudsvriendelijk.

De hal
Tot november 2007 wordt in de hal de marmeren vloer teruggelegd die tijdens de tunnelwerken tijdelijk werd verwijderd om een pompinstallatie te plaatsen. In overleg met Monumentenzorg wordt de vloer met nieuwe tegels gelegd met hetzelfde kleurenpatroon als de oorspronkelijke. Dit geeft een beter resultaat dan het hergebruik van alle oorspronkelijke vloerstukken.

De buitengevels
Het station werd in 1975 beschermd als monument. Vanaf toen levert de spoorwegmaatschappij continue inspanningen om het monument te restaureren. De restauratie van de spoorhal boven de perrons startte in 1992 en was klaar bij de start van de bouw van de noord-zuidverbinding in 1998.
De Antwerpse Spoorwegkathedraal werd in 1899 gebouwd met poreuze natuursteen wat de gevels onderhoudsintensief maakt. In 1993 gebeurde een grondige restauratie- en opfrisbeurt die 185 miljoen Belgische frank kostte. Daarbij werd de vuilafzetting van 85 jaar in de grote hal en op de buitengevels Keyserlei en Astridplein weggepoetst met een speciale gevelgumming. Het renovatieproject van de jaren 90 wordt nu voltooid met het volledig opfrissen van de gevel kant Zoo van september 2008 tot juni 2009.

In 2005 werden de buitengevels van het gebouw gecontroleerd en het onderhoudswerk in kaart gebracht. Van november 2007 worden gedurende 9 maanden de nodige herstellingen uitgevoerd aan de gevel Astridplein. Daarna volgt de restauratiebeurt aan de gevel De Keyserlei. Er zal onder meer gebruik worden gemaakt van de consolidatietechniek waarbij scheuren in de natuurstenen worden gehecht met een roestvrij stalen staaf die verankerd wordt met epoxyhars.

Fronton en torens De Keyserlei
De oorspronkelijke Antwerpse spoorwegkathedraal die de architect Louis Dela Censerie bouwde, werd bekroond met acht torens. In 1958 en de jaren daarna werden om veiligheidsredenen zes torens afgebroken. Zon radicale ingreep is vandaag niet meer denkbaar. De NMBS-Holding trekt nu een budget uit om het mooiste torens die destijds verdwenen, terug te plaatsen.

De kroon op het restauratiewerk wordt het terugplaatsen van de gevelkroonstukken aan de kant De Keyserlei: het fronton en een monumentale toren. Hiervoor is een werfstelling nodig van augustus 2008 tot april 2009 boven de stationstoegang De Keyserlei. Op het fronton zullen twee bronzen leeuwen terug hun plaats boven de oorspronkelijke monumentale klok innemen.

Doordachte werforganisatie
De onvermijdelijke plaatsinname voor de werf op het Astridplein vanaf de derde week van mei wordt tot het strikte minimum beperkt. Er is gekozen voor de hoek De Keyserlei-Astridplein om de torenkraan te plaatsen zodat de bezoekers van de Zoo tijdens het toeristische seizoen niet worden gehinderd. De NMBS-Holding biedt ook haar medewerking aan het initiatief van O dierbaar Antwerpen. Samen met de partners wil de NMBS-Holding het Astridplein laten bruisen terwijl de olifantsculpturen van mei tot oktober rustig grazen op het plein.