Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 7 mei 2007

Websites GGZ-instellingen nog te weinig klantgericht

GGZ-instellingen maken vooralsnog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van hun websites. Zo blijkt uit een onderzoek van Capgemini - de zogenoemde GGZ Webscan - dat is uitgevoerd onder 61 Nederlandse instellingen in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ).

De resultaten wijzen uit dat er voor GGZ-instellingen nog een slag te slaan is om het gebruik van de website te optimaliseren. In de webscan, die eind 2006 is uitgevoerd, zijn de websites van 61 GGZ-instellingen op drie verschillende manieren geanalyseerd. De website als informatieverstrekker, als instrument in het zorgproces en als marketinginstrument.

Website als informatieverstrekker
De website als informatieverstrekker wordt over het algemeen als ruim voldoende beoordeeld. Hierbij staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Vrijwel alle onderzochte websites bevatten basisinformatie zoals contactgegevens en beschrijving van de organisatie en haar takenpakket. Ook bevat het merendeel van de websites een duidelijke navigatiestructuur en maakt gebruik van een zoekfunctie. GGZ-instellingen kunnen nog wel winst behalen door een plattegrond en informatie over bezoektijden, parkeren en aanwezige voorzieningen te plaatsen op de website.

Website als instrument in het zorgproces
Op het gebied van de website als instrument in het zorgproces scoren de meeste instellingen laag. De communicatie met cliënten door middel van de website is vooral eenrichtingsverkeer. Met de vraag vanuit de cliënt wordt weinig rekening gehouden. Slechts 8% van de onderzochte GGZ-instellingen biedt cliënten de mogelijkheid online een afspraak te maken. Opmerkelijk is dat vervolgens bij geen van deze instellingen de afspraak via de website kan worden gewijzigd of geannuleerd. Tevens komen klachtenformulieren op de website nog te weinig voor. Van deze optie maakt maar 15% van de instellingen gebruik.

Een primaire taak van GGZ-instellingen is dat zij zich richten op de sociale omgeving van de cliënt. Slechts 30% van de instellingen biedt specifieke informatie die door het sociale netwerk kan worden geraadpleegd. Volgens Ageeth Wahle, adviseur van de Marktgroep Gezondheidszorg Capgemini, laten de GGZ-instellingen hier belangrijke kansen liggen. "Binnen de Geestelijke Gezondheidszorg is de sociale omgeving enorm van belang. Niet alleen bij de diagnostiek, maar voornamelijk bij de behandeling. De websites van de instellingen spelen hier niet of nauwelijks op in", aldus Wahle.

Website als marketinginstrument
De meeste instellingen communiceren hun zorgaanbod en expertise helder en duidelijk op de website. Veel instellingen gebruiken de website echter niet om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Slechts één instelling plaatst informatie over haar behandelaars op de website, terwijl dit zeer relevant is voor cliënten in hun keuzeproces.

Naast onderscheidend vermogen vormen de prestaties van een instelling een steeds belangrijkere factor waarop cliënten de keuze voor een zorginstelling baseren. Slechts één op de vijf instellingen publiceert zorginhoudelijke en logistieke prestaties op de website. Ageeth Wahle hierover: "Het geven van prestatie-informatie lijkt op dit moment nog een brug te ver. Schijnbaar durven veel instellingen het niet aan om prestaties openlijk te publiceren. Dit is een gemiste kans, omdat deze informatie een belangrijke rol speelt in het keuzeproces van cliënten."

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.

Voor meer informatie en/of het rapport:
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: madelon.kaspers@capgemini.com

Stassen Communicatie
Lucas Stassen
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Mobiel: +31 (0) 6 41 725 315
Email: lucas@stassencommunicatie.nl