Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Specsavers breidt netwerk uit 'Down Under'

Specsavers brengt revolutie in optiekmarkt nu ook naar Australië

Huizen, 7 mei 2007 - Met de lancering van haar eigen netwerk 'Down Under', zet Specsavers haar eerste stap op het Australische continent. Doug en Mary Perkins, oprichters van de Britse brillengigant, gaven op 26 april in Melbourne het officiële startsein voor de verdere uitbreiding van haar internationale netwerk. Specsavers, dat tien jaar geleden een doorbraak in de Nederlandse optiekmarkt veroorzaakte door het bieden van betaalbare en kwalitatief hoogwaardige oogzorg, gaat onafhankelijke opticiens in Australië vanuit haar nieuwe magazijn in Melbourne bevoorraden. De scherpe tarievenstructuur die Specsavers hanteert voor haar collectie lenzen en brillen heeft lokale opticiens er inmiddels van overtuigd zich bij Specsavers aan te sluiten.

Specsavers werd 23 jaar geleden opgericht door Doug en Mary Perkins en is in de loop der jaren uitgegroeid van een bescheiden onderneming tot een miljoenenbedrijf. Zo genereerde Specsavers in 2006 een omzet van ruim 1,15 miljard euro, een stijging van bijna een kwart ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de omzet 934 miljoen euro bedroeg.

De droom van het echtpaar Perkins om stijlvolle en modieuze brillen van hoge kwaliteit tegen lage prijzen aan te bieden, bleek overal ter wereld een doorslaand succes. De intrede van Specsavers op de Australische optiekmarkt wordt toegejuicht door veel onafhankelijke optometristen. Aansluiting bij Specsavers betekent dat zij betere kwaliteit tegen lagere prijzen kunnen bieden.

Peter Larsen wordt als Managing Director verantwoordelijk voor Specsavers Australië. "Opticiens en optomteristen in Australië hebben te lang een te hoge prijs betaald voor oogzorgproducten, wat een gezonde ontwikkeling van hun bedrijf in de weg stond en klanten afschrikte", aldus Larsen. "Zij kunnen nu profiteren van een partnership met de grootste retailketen in de internationale optiekmarkt. Vanuit het perspectief van een opticien betekent dit dat zij niet alleen een betere kwaliteit bieden, maar ook dat zij veel winstgevender kunnen opereren. Dit zijn cruciale voorwaarden voor het voortbestaan van veel opticiens."

Reeds 35 winkels hebben zich aangesloten bij het Specsavers-bevoorradingsnetwerk. Doelstelling is tegen het einde van dit jaar honderd winkels te bevoorraden met lenzen en brilmonturen. Daartoe werden 300 monturen speciaal voor de Australische markt geselecteerd. Vorig jaar leverde Specsavers maar liefst 7,5 miljoen brilmonturen en zestien miljoen lenzen aan een netwerk van 830 Specsavers-winkels wereldwijd. Specsavers heeft zelf slechts drie winkels in bezit; het resterende aantal is in eigendom van en wordt geleid door lokale joint venture-partnerships of onafhankelijke franchise-constructies.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 800 winkels, waarvan op dit moment 81 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 7,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door volledig opgeleide opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (