Gemeente Wervershoof


Westfrisiaweg: stuurgroep streeft naar voorkeurstracé in juni

07 mei 2007
De stuurgroep Westfrisiaweg bekijkt tot juni de verschillende varianten die mogelijk zijn voor het gehele tracé Westfrisiaweg (Heerhugowaard - Enkhuizen).
De stuurgroep, die bestaat uit gemeenten, provincie Flevoland en Noord-Holland, hoogheemraadschap, rijkswaterstaat en het georganiseerd bedrijfsleven, streeft ernaar om eind juni een voorkeurstracé uit te spreken voor de totale Westfrisiaweg (N302). Op dit moment wordt gewerkt aan een Milieu Effect Rapportage (MER). De definitieve keuze zal mede op uitkomsten van de MER gebaseerd zijn. Daarnaast spelen sociaaleconomische effecten en kosten een doorslaggevende rol voor de stuurgroep.

Wat behelst het plan precies?
Het plan houdt in het opwaarderen van de verbindingen tussen Heerhugowaard, Hoorn en Enkhuizen. De verbinding tussen Heerhugowaard en de A7 zal worden verbeterd. Er wordt al gewerkt aan een verbetering van de aansluiting van de N242 naar de N507 (ten noorden van Heerhugowaard). Er zullen extra opstelstroken komen op het tracé N507/N243 en technische verbeteringen zoals rotondes om de doorstroming en de verkeersveiligheid verder te bevorderen. Een parallelstructuur moet er voor zorgen dat onder andere het landbouwverkeer van het snelle verkeer wordt gescheiden.

Het weggedeelte tussen de A7 en Markerwaardweg wordt opgewaardeerd met een verdubbeling van de rijbanen en het ongelijkvloers maken van de kruisende wegen. Daarvoor zijn in de startnotitie MER een viertal inrichtingsvarianten opgenomen.

Tussen de Markerwaardweg en de Houtribdijk bij Enkhuizen zal de stuurgroep een keuze moeten maken voor een nieuw tracé. Er zijn een viertal alternatieven: een doorsteek tussen de N302 en N506 bij óf Hoogkarspel, of Lutjebroek, een noordelijk tracé (parallel aan de Drechterlandse weg) en een noordelijk tracé met doorsteek Enkhuizen. Binnen de verschillende tracéalternatieven zijn diverse uitwerkingen mogelijk (bijvoorbeeld hoog of laag gelegen) die eigen effecten met zich meebrengen. Deze effecten worden meegewogen in de uiteindelijke keuze.

Schetsontwerp
Van het totale traject is een schetsontwerp gemaakt om de verschillende varianten in beeld te brengen. De keuze van de stuurgroep zal instemming moeten krijgen van de gemeenteraden en Provinciale Staten. Pas wanneer duidelijk wordt welk tracé de voorkeur geniet, zullen de schetsontwerpen verder worden uitgewerkt. Direct omwonenden zullen in deze fase worden betrokken door middel van klankbordgroepen waarin samen met hen wordt gekeken naar het ontwerp van de weg. Ook worden informatieavonden georganiseerd om inwoners van West-Friesland te informeren.
Met het schetsontwerp ligt de weg er dus nog niet. Projectbureau Westfrisiaweg verwacht, indien de politieke besluitvorming voorspoedig verloopt, in het derde kwartaal van 2010 te kunnen aanvangen met de bouw.

Download hier het schetsontwerp

Oplossingen op de lange termijn
Om de problemen op lange termijn goed op te lossen volstaat het opwaarderen van alleen de Westfrisiaweg niet. Gezien het nationale belang van een goede doorstroom op het onderliggende wegennet hebben de provincies Noord-Holland, Flevoland en Overijssel de wens richting de minister van Verkeer en Waterstaat geuit om de N23 Alkmaar-Zwolle, waarvan de Westfrisiaweg een onderdeel is, op te nemen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Een positief besluit op dit verzoek betekent dat Verkeer en Waterstaat het belang van een goede oost-west verbinding erkent en dat het project Westfrisiaweg wordt opgenomen in het MIT.

Ons adres: Raadhuisplein 1 1693 EA Wervershoof info@wervershoof.nl Telefoon: 0228-587171