Ministerie van Verkeer en Waterstaat



Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 7 mei 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/701/49003 2060712430 Onderwerp
Beantwoording kamervragen A4 Hoogvliet-Klaaswaal

Geachte voorzitter,

Het lid Duyvendak van de fractie van Groen Links heeft vragen gesteld over de A4 tussen Hoogvliet en Klaaswaal. Hierbij treft u de antwoorden aan.


1. Kent u het bericht `Private snelweg Rotterdam-Antwerpen'?1


1. Ja. Informatie over het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ) is algemeen beschikbaar op de website www.pmz-rws.nl.


2. Is het waar dat de ontwikkeling en de tolheffing van deze weg geen sluitende businesscase oplevert? Is er daarom voor gekozen om ook tot ruimtelijke ontwikkeling over te gaan?


2. Conform de door mijn voorganger vastgestelde scope voor PMZ is een basisvariant beschouwd met de A4 als doorstroomroute tussen het Beneluxplein en de Belgische grens. In de businesscase is, naast exploitatie van het bestaande traject, uitgegaan van private aanleg, financiering en exploitatie van de ontbrekende schakel in de A4 tussen Beneluxplein en Klaaswaal. Er is daarbij gerekend met tol op dit wegvak ( 1 per passage boven de kmprijs).
De eerste globale beschouwing van deze basisvariant levert geen rendabele (bedrijfseconomische) businesscase op.


1 NRC Handelsblad, 11 april 2006
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

RWS/SDG/NW2007/701/49003

Binnen de vastgestelde scope bestaan er binnen de A4-corridor mogelijkheden voor uitbreiding van de businesscase (functioneel, geografisch, institutioneel) ten behoeve van het realiseren van de ambities van het Rijk en een rendabele exploitatie door een toekomstig PPS-verband. Uitbreiding kan worden gezocht in:
- het aanbieden van aan de doorstroomroute gerelateerde ondersteunende diensten als bijvoorbeeld (service-)voorzieningen voor (vracht-)verkeer, vervoersmanagement, etc.

- de exploitatie door de PPS van meer (hoofd-)wegen tussen Rotterdam en Antwerpen

- het opnemen van gebiedsontwikkelingen in de businesscase (kansrijke groene, blauwe en rode projecten).

PMZ heeft als ambitie een dubbeldoelstelling: naast verbetering van de bereikbaarheid op en rond de A4-doorstroomroute ook verbetering van de daaraan verbonden leefbaarheid/leefomgeving. In dat kader zijn ook verbonden ruimtelijke ontwikkelingen potentiële opties bij PMZ. In dit stadium is gebiedsontwikkeling nog niet betrokken om de businesscase sluitend te krijgen. Andere overheden zijn gevraagd om kansrijke ruimtelijke projecten aan te dragen en daarmee kansen te creëren voor een (gezamenlijke) aanpak met gebiedsontwikkeling. Tevens is hen gevraagd desgewenst relevante delen van het onderliggend wegennet in te brengen


3. Is het waar dat van de totale kosten van het project (3 miljard euro) 1,3-1,8 miljard euro voor de weg bestemd zal zijn? Komt de rest ten goede aan de ruimtelijke ontwikkeling? Kunt u hiervan een uitsplitsing geven naar gebruik?

3. De kosten van de aanleg van het wegvak tussen Benelux en Klaaswaal (A29), inclusief inpassingsmaatregelen en twee tunnels onder de Oude Maas en het Spui, zijn globaal geraamd op 1,3 miljard euro (excl. BTW). Het totale bedrag van 3 miljard wordt gevormd door het bedrag van aanleg van het nieuwe wegvak vermeerderd met de beheer- en onderhoudskosten (berekend over 40 jaar met 2% inflatie) van de A4- doorstroomroute (totaal ca. 80 km). Er is geen sprake van Rijksgelden voor aanleg of exploitatie van de ontbrekende schakel (PMZ/A4-Zuid is niet opgenomen in het MIT). Er zijn geen budgetten geraamd of opgenomen ten behoeve van ruimtelijke ontwikkelingen.


4. Is de marktverkenning al afgerond? Zo neen, wanneer is dit het geval? Zijn er al voorbereidende handelingen verricht voor de aanbesteding van dit project?

4. De private marktverkenning zal in september/oktober 2007 worden afgerond met de rapportages van de zeven bedrijven/consortia die nu hun visie op de A4-corridor, de businesscase en de mogelijke PPS aan het ontwikkelen zijn. De marktverkenning is geen onderdeel van een aanbesteding. De marktverkenning is er op gericht te komen tot een marktuitvraag, waarbij de ambities van het Rijk worden gerealiseerd en sprake is van een rendabele businesscase. Na de marktverkenning zullen de scope van de (eventuele) toekomstige marktuitvraag, de
---

RWS/SDG/NW2007/701/49003

(eventuele) voorgestelde aanpassingen in de verhoudingen tussen overheid en markt, alsmede de vervolgstappen nader moeten worden bepaald. Hierover zal expliciet (politieke) besluitvorming (go/no go moment) plaatsvinden waarbij ook uw Kamer wordt betrokken.

5. Staan er meer projecten op de rol met een publiek-private samenwerking op het gebied van tolheffing en mogelijke ruimtelijke ontwikkeling?

5. Het enige andere project waarbij ook mogelijk sprake is van een combinatie tussen infrastructuur, ruimtelijke ontwikkeling én tolheffing is de doortrekking A15 (Ressen- Zevenaar). Conform de afspraken met de regio hierover wordt de mogelijkheid van gebiedsontwikkeling meegenomen in de nog te starten planstudie voor dit project. Daarnaast zal een deel van het benodigde budget via tolheffing moeten worden opgebracht.

6. Klopt het dat de aanleg van de A4 tussen Hoogvliet en Klaaswaal op de toeleidende wegen zal leiden tot (fors) meer autoverkeer?

6. Er is sprake van een mix van toename en afname. Indien de A4 tussen Beneluxplein en Klaaswaal (met aansluitingen) en de exploitatie van de A4 als doorstroomroute worden gerealiseerd, zullen automobilisten andere routes kiezen. Daarmee veranderen de intensiteiten op de wegen.
Een overzicht van veranderingen op het rijkswegennet (bron: Verkeerskundige Analyse PMZ):

- enige toename op de A4 ter hoogte van de Beneluxtunnel
- toename op de A29/A4 tussen Klaaswaal en het Hellegatsplein
- afname op de A29 ter hoogte van de Heinenoordtunnel
- afname op de A15 tussen Beneluxplein en Vaanplein
- enige afname op de A15 ter hoogte van de Botlektunnel
- enige afname op de A16 bij Dordrecht
Daarnaast is op de toeleidende wegen naar de (nieuwe) aansluitingen een toename van het verkeer te verwachten. Op andere delen van het lokale/regionale wegennet neemt de intensiteit weer af.

7. Is het waar dat op het stuk tussen Hoogvliet en Klaaswaal 60.000-90.000 auto's worden verwacht, waarvan 30% vrachtauto's? Zo neen, wat zijn de juiste gegevens?

7. Deze cijfers zijn correct en gelden volgens de prognoses voor het jaar 2020 met als uitgangspunt een toltarief van 1 per passage op de A4 boven de kilometerprijs. PMZ kijkt ook voorbij de horizon van 2020. Afhankelijk van het toekomstscenario (CPB) zal de verkeersintensiteit tussen 2020 en 2040 verder toenemen (bij hoge groei van economie en bevolking) tot stabiliseren (bij lage economische groei en gelijkblijvende bevolking).


---

RWS/SDG/NW2007/701/49003

8. Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?

8. Ja.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---