Gemeente Hilversum

Vragen van de SP inzake de thuiszorg

7 mei 2007
Geacht College,

Naar aanleiding van het artikel 'Thuiszorg wil leren van bedrijf' in de Gooi en Eemlander van vrijdag 23 maart jongstleden (verder: het artikel) stellen wij u - in het kader van art. 41 RvO -de volgende vragen.


1. Kunt u bevestigen dat u, zoals het artikel meldt, per brief op de hoogte bent gebracht van de plannen van Thuiszorg Gooi en Vechtstreek (verder: TGV) om samen te werken met ISS Hospital Services (verder: ISS)?

2. Bent u bereid deze plannen van TGV en ISS in de commissie Welzijn te bespreken?

3. Bent u met ons van mening dat van een akkoord met deze nieuwe plannen van de zijde van de gemeente Hilversum geen sprake kan zijn zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad?
4. De website van ISS geeft aan: "Ook met thuiszorginstellingen kennen wij vergaande samenwerkingsvormen, waarbij onze opdrachtgever ISS als verlengstuk bij haar cliënten positioneert". Bent u met ons van mening, dat uw belofte om geen schoonmaakbedrijven in te zetten bij de huishoudelijke verzorging in het kader van de WMO, een positionering van ISS bij de cliënten van de TGV niet toelaat?

5. Het artikel geeft aan dat de gevolgen voor het personeel van TGV nog onduidelijk zijn. In een interview in het blad InSkoop (nr. 5 van 2004) geeft Nico Lemmens, manager corporate development bij ISS aan waar de efficiencywinst van ISS vandaan komt: "Ten eerste is onze CAO voordeliger dan de zorg-CAO. Vaak scheelt dit wel 3,5 euro per uur in ons voordeel. Dan zit je al op twintig procent. Verder rekenen wij geen koffiepauze en is onze ADV de helft ten opzichte van die in de zorg. Bovendien is ons ziekteverzuim lager dan in de zorg. Reken je dit allemaal goed door, dan kom je uit op een besparing van minstens dertig procent."
"In tegenstelling tot de zorg werkt ISS met flexibele contracten en daardoor kunnen we makkelijker schuiven met personeel en met tijd."

Bent u met ons van mening dat een dergelijke verslechtering van de arbeidsvoorwaarden voor personeel in de zorg ongewenst is en in Hilversum moet worden tegengehouden?

Wij zien uw antwoord graag spoedig tegemoet.

Hoogachtend,
Namens de fractie van de SP,
J.W.A. Meddens, E. de Braber

Antwoorden van burgemeester en wethouders


1. Ja, de vertrouwelijke brief is gedagtekend 26 februari 2007 en ontvangen op 27 februari 2007. De brief is een vervolg op een gesprek d.d. 12 februari 2007 met vertegenwoordigers van de TGV en van Zorgpalet Gooi en Vechtstreek.

2. Wij hopen u met deze antwoorden en bijgevoegd afschrift van de brief van het regionale wethoudersoverleg aan het Zorgconsortium voldoende te hebben geïnformeerd. Echter, indien u ons n.a.v. deze beantwoording alsnog concreet verzoekt hierover in de commissie met elkaar te spreken, zijn we, vanzelfsprekend, daartoe bereid.
3. De Thuiszorg Gooi en Vechtstreek blijft hoofdaannemer en het betreft een interne organisatieverandering. De nieuw op te richten BV gaat als onderaannemer de uitvoerende werkzaamheden van de Thuiszorg Gooi en Vechtstreek overnemen. Hierin zijn alle personeelsleden die de hulp bij het huishouden verzorgen in het kader van de WMO met behoud van de CAO Thuiszorg, ondergebracht. De overeenkomst hulp bij het huishouden d.d. 9 november 2006, biedt de Opdrachtgever middels artikel 14.8 de mogelijkheid om nieuwe onderaannemers, toe te voegen aan bijlage 1A van eerder genoemde overeenkomst. Hierin kan de Opdrachtgever alleen negatief adviseren als er sprake is van dringende noodzaak. Dat is hier niet aan de orde. Dit is door een extern juridisch specialist op het gebied van Europese aanbestedingen onderschreven. De Opdrachtgever zal wel een aantal voorwaarden verbinden aan de toetredende onderaannemer door middel van een onderaannemingsverklaring. De raad van bestuur van de Thuiszorg Gooi en Vechtstreek zal schriftelijk moeten verklaren dat zij gedurende de duur van de overeenkomst over voldoende middelen beschikt of het adequaat verzekeringstechnisch heeft afgedekt indien er onverhoopt claims mochten komen. Aangezien het hier dus geen afwijking betreft van de bestaande overeenkomst is het college bevoegd deze toelating van een nieuwe onderaannemer te beoordelen en te accorderen.

4. Bij de Europese aanbesteding is geselecteerd op kwaliteitsnormen en niet op bedrijfstak. Het gaat er om dat de TGV aan de kwaliteitseisen blijft voldoen. Is dat niet het geval, dan zal de TGV daar aan gehouden worden. De ultieme sanctie hierbij is ontbinding van de overeenkomst. Daarbij dient te worden aangetekend dat het contract getekend is voor de duur van 2 jaar met een optie tot twee maal toe een verlenging van een jaar. In de praktijk betekent het dat als de TGV per 1 april 2008 niet aan de gestelde eisen voldoet een besluit moet worden genomen om opnieuw aan te besteden. Dit traject duurt ongeveer 9 maanden.
5. De gevolgen voor het personeel zijn duidelijk. Al het personeel voor de hulp bij het huishouden gaat met behoud van de CAO Thuiszorg over naar de nieuwe BV. Hoewel er een verdeling binnen de BV is van 50% TGV en 50% ISS, blijft de TGV de regie over de toegang en het proces via de TGV en de kwaliteit en continuïteit gewaarborgd omdat de stem van de TGV bij het staken van de stemmen de doorslag geeft. Ook de ketenzorg wordt hierdoor gegarandeerd.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Hilversum
de secretaris de burgemeester
J.H. van der Vegt E.C. Bakker