Ingezonden artikel van VluchtelingenWerk Nederland
Generaal pardon biedt ruimte
gepubliceerd in de Volkskrant / 5 mei, FORUM
Asielzoekers die mogelijk onder een pardon gaan vallen, zouden volgens
Sietse Fritsma van de PVV allemaal allang uitgeprocedeerd zijn, maar
simpelweg niet hebben willen vertrekken (Forum, 3 mei). Hij legt
hierbij te gemakkelijk de schuld bij de asielzoekers, terwijl er geen
enkele verantwoordelijkheid bij de overheid wordt gelegd. Want waarom
is deze groep asielzoekers al zo lang in Nederland?
Ten tijde van de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet op 1 april
2001 was er, door een veel te lange asielprocedure en grote
personeelstekorten bij de IND, nog een gigantische achterstand die pas
jaren later werd ingelopen.
Dat de overheid jarenlang geen echt terugkeerbeleid voerde, wordt voor
het gemak ook vergeten. Fritsma gaat voorbij aan het feit dat onder
het Project Terugkeer van toenmalig minister Verdonk slechts 22
procent van de asielzoekers vertrok. Meer dan 40 procent van deze,
zogenaamd sufprocederende asielzoekers, kregen volgens de gangbare
toelatingsvoorwaarden van de IND en de rechterlijke macht gelijk en
ontvingen een verblijfsvergunning. Zij hadden hier dus gewoon recht
op.
Het tweede punt van Fritsma is dat 'vele veroordeelde geweldsplegers,
inbrekers en tasjesdieven een verblijfsvergunning krijgen'. Langdurig
verblijf in een asielzoekerscentrum veroorzaakt veel spanning. Mensen
mogen niet werken, leven jaren zonder enige privacy en leefden lange
tijd onder het bestaansminimum. Je hebt snel een blazoen met een
smetje erop. Zeker in een opvangcentrum waar veel spanningen zijn. Bij
iedere vechtpartij komt de politie kijken. Maar de straf om mensen
voor een licht vergrijp ook nog uit te sluiten van een
verblijfsvergunning, is onevenredig. Overigens vindt ook
VluchtelingenWerk dat zware criminelen geen verblijfsvergunning moeten
krijgen.
Fritsma vervolgt zijn relaas met 'de aanzuigende werking van het
pardon is nu al merkbaar; het aantal asielzoekers in Nederland
stijgt'. Het is echt volslagen onzin om te beweren dat het aantal
asielverzoeken in 2006 te maken heeft met de verkiezingen van november
2006 en het pardon dat hieruit is voortgekomen. Bovendien was het
aantal asielverzoeken in 2006 een fractie van het aantal in 2000.
De laatste 'leugen' gaat over de kosten. Volgens de PVV'er kost het
pardon vele malen meer dan de genoemde 55 miljoen euro. Fritsma moet
het wel in perspectief plaatsen. Want je bespaart ook kosten voor
(nood-)opvang en uitzetting. Alleen al in de centra van het COA kan
150 miljoen euro worden bespaard als daar naar schatting twaalfduizend
mensen onder de pardonregeling gaan vallen. Deze mensen moeten de kans
krijgen zo snel mogelijk aan het werk te gaan en deel te nemen aan de
Nederlandse maatschappij.
In plaats van gebaseerd te zijn op leugens en misleiding, maakt deze
pardonregeling korte metten met een erfenis van de oude
Vreemdelingenwet. Het biedt kansen aan veel mannen, vrouwen en
kinderen en voor hen betekent het een einde van een lange periode van
ellende. Mensen die vaak al prima geïntegreerd zijn in onze
samenleving en sterk gemotiveerd om daaraan een bijdrage te leveren.
Daarnaast geeft het de IND en de nieuwe Terugkeerorganisatie eindelijk
de ruimte om zich te richten op de uitvoering van een effectief en
zorgvuldig asielbeleid. Een beleid dat recht moet doen aan hen die
daadwerkelijk bescherming nodig hebben.
Vluchtelingenwerk Nederland