Gemeente Langedijk


4 mei 2007

DODENHERDENKING 2007 IN LANGEDIJK

Geachte aanwezigen,

Herdenking van slachtoffers
Onder ons zijn dorpsgenoten die persoonlijke herinneringen hebben aan de Tweede Wereldoorlog. In de eerste plaats proberen wij vanavond met hen gevoelens te delen en stil te staan bij de slachtoffers in directe zin. Mensen op wie je kon bouwen en die alles gaven voor onze vrijheid. Dodenherdenking in de meest letterlijke betekenis, een herdenking die we als verplichting voelen, die een verplichting is!!

Ook zijn er personen onder ons die zich in de recentere tijd hebben ingezet voor vrede en veiligheid. Inzet voor ons land in Nederlands-Indië, Korea, Libanon, via NAVO-inzet tot op de dag van vandaag. Ook voor deze groepen zijn er slachtoffers te betreuren. Ook hen herdenken wij vanavond.

Worden mensen gevormd door het meemaken van oorlogsgeweld, het ondergaan van vernederingen en het leven in onvrijheid? Zijn deze omstandigheden niet heel bepalend voor het verdere verloop van een mensenleven? En heeft de samenleving waarin die mensen leven iets aan hun ervaringen? Ja, want kijk eens naar de Nobelprijswinnaar voor de vrede van 25 jaar gelden; de joodse schrijver Elie Wiesel, nu bijna 80 jaar, die concentratiekampen overleefde, maar die een persoonlijk trauma beleefde in het concentratiekamp toen zijn vader, die voelde te gaan sterven, hem bij zich wilde hebben, hem riep, maar waarop de kleine jongen die een paar bedden verder lag, niet durfde te antwoorden vanwege de bewakers. De roepende vader die vervolgens door diezelfde bewakers werd getrapt en wiens bed de volgende ochtend door een ander was ingenomen. Wat een voornemen heeft Wiesel toen zichzelf en zijn vader plechtig beloofd en met welk een levenslange inspanning en impact op de miljoenen lezers van zijn boeken.

Als die generatie er over enige tijd niet meer is, dan moeten we ons openstellen voor dezelfde mensen, met dezelfde ervaringen die in onze steeds kleiner wordende wereld op veel te veel plekken overleefd hebben zoals Elie Wiesel. Die verhalen kunnen ons doen beseffen wat oorlog voor een kwaad is, oorlog als meest duidelijke situatie waarin vrijheid, grondrechten en veiligheid niet meer bestaan, niet zoals gebeurd in een verleden, maar ook helaas in het heden.

De huidige tijd, ons bestaan
Vrijheid, grondrechten en veiligheid zijn begrippen die ook in ons dagelijks bestaan een rol spelen, in Nederland en in Langedijk, zonder dat daarbij de extreme situaties heersen zoals hiervoor geschetst.

Er is in onze tijd een roep om meer veiligheid, want we voelen ons door vele berichten in de pers en door eigen ervaringen niet altijd meer veilig. In 20 jaar is de criminaliteit sterk toegenomen en daarom worden er nu maatregelen genomen met een mogelijke inperking van de grondrechten die onze vrijheid moeten waarborgen: denk aan recht op privacy, recht op een vrije meningsuiting, gelijke behandeling, godsdienstvrijheid etc.

Maatregelen die deze rechten voor een deel inperken. Amerika is in dat opzicht door alle dreiging en maatregelen een heel onvrij land geworden. Maar wij dreigen ook in die richting te gaan. Bijvoorbeeld vanwege recente gebeurtenissen in ons land, denk aan november 2004 met de moord op Van Gogh. Daardoor is er aanleiding en noodzaak tot discussie over grondrechten, vrijheid en veiligheid.

Hebben we in die situatie mensen als Elie Wiesel nodig, hebben we iets aan ervaringen in oorlogssituaties? Ik denk het zeker. Maar achten wij ons zelf in staat iets te doen aan die situaties in de wereld, die grote mistoestanden of lopen we het risico dat gezegd wordt dat we daar toch niets aan kunnen doen. Net als in 1940-1945 toen we machteloos waren tegenover een vreemde overheerser.

Wat kunnen we zelf doen?
Maar nu leven we wel in een vrij en democratisch land, kunnen we zelf ons lot bepalen en de vrede helpen handhaven. Dat vergt dat we ons inzetten voor verdraagzaamheid en respect voor mensen die we ontmoeten in Langedijk of elders.

Hebben we de bereidheid met elkaars opvattingen rekening te houden. Baseren we ons daarbij op de wet, de grondwet, en beseffen we dat materieel recht ook levende normering inhoudt, d.w.z. dat er een voortgaande ontwikkeling is, waarbij grondrechten soms met elkaar lijken te botsen, dat misschien ook doen in de wijze waarop mensen daarmee omgaan, b.v. het verbod op discriminatie enerzijds en de vrijheid van meningsuiting anderzijds. Is het toegestaan om zomaar discriminerende opmerkingen te maken en een beroep te doen op de vrije meningsuiting? De rechter zal daarbij worden ingeschakeld en aan de hand van jurisprudentie vormt zich dan het recht. Alles bij elkaar is er momenteel sprake van een principieel debat. Moeten we daarbij vertwijfeld zijn en denken dat het niet meevalt in 2007 om te gaan met tegenstellingen en verschillen die lijken toe te nemen?

Ook 350 jaar geleden werd er door filosofen gediscussieerd over het individuele recht op vrije meningsuiting, vrijheid van gedachte, van levenswijze en of die zwaarder woog dan de behoefte om de gevoelens van het geloof te ontzien. Spinoza is een van die filosofen die ook vandaag nog actueel is. Toen in de strijd voor meer rechten voor het individu, maar ook toen al met de kanttekening dat men van ongeremd handelen af moet zien als je wilt samenleven in een gemeenschap. Hoe actueel verwoordde onze Koningin de spanning tussen grondrechten in haar Kerstboodschap van vorig jaar met uitspraken als: "wie anderen beschimpt verliest zijn geloofwaardigheid; het onbeheerste woord schiet zijn doel voorbij". Daarmee sloot de Koningin aan bij de kentering in de rechtspraak sinds 2004/2005 waarbij de vrijheid van meningsuiting in een aantal gevallen genuanceerder wordt benaderd.

Behoefte aan nuance
Voorbeelden dus die aangeven dat we verstandig moeten omgaan met onze grondrechten: er is meer dan ooit behoefte aan nuance. Nuance die je alleen bereikt via een discussie met elkaar, discussies die ook gevoerd worden volgens de spelregels die in een samenleving gelden. Discussie ook stel ik voor in het kader van de jaarlijkse dodenherdenking. Een herdenking in het licht van heden en toekomst. Waaraan verschillende groepen deelnemen, waaronder ook de jeugd. Dat vraagt om herdenkingsactiviteiten die meeontwikkelen met de tijd, zoals dat in Langedijk ook al het geval is geweest. Een taak waaraan het 4 meicomité een bijdrage zal leveren.

Het is duidelijk dat vrijheid, grondrechten en veiligheid begrippen zijn die samenhangen en ook in onderlinge spanning tot elkaar staan, en dat we er elke dag aan kunnen werken in onze eigen omgeving.

Dodenherdenking wordt door 80% van de bevolking gezien als zinvol. Vandaag de Dodenherdenking hier in de Kloosterhof en straks bij de monumenten in Sint Pancras en Noord-Scharwoude. Morgen in onze eigen omgeving kunnen werken aan vrijheid, veiligheid en omgaan met grondrechten, dat is mijn wens voor - en vertrouwen in onze Langedijker samenleving.

4 mei 2007

drs. J.F.N. Cornelisse, burgemeester van Langedijk