abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/u.07.01165 2060713820
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid De Krom over de
IJmeerverbinding.
1
Is het waar dat u heeft gepleit voor een metroverbinding door het IJmeer tussen de
steden Amsterdam en Almere? 1) Op basis waarvan heeft u gekozen voor een
verbinding met de metro? Heeft u nog alternatieve mogelijkheden van openbaar
vervoer overwogen? Zo ja, welke en waarom zijn deze afgevallen? Zo neen, waarom
niet?
1.
Tijdens mijn werkbezoek in het kader van het Urgentieprogramma Randstad 23 april
jongstleden heb ik ook een bezoek gebracht aan Almere. Ik heb daar aangegeven dat
áls er een definitief plan ligt waar iedereen zich in kan vinden, dit meerwaarde voor
mij heeft. Ik heb een "metro-achtig" systeem genoemd, om aan te duiden dat het om
verschillende mogelijkheden van openbaar vervoer kan gaan. Een keuze voor een
IJmeerverbinding heb ik nog niet gemaakt, omdat zo'n plan er nog zeker niet is.
Momenteel onderzoeken rijk en regio de knelpunten in en ambities voor het openbaar
vervoer in de Noordvleugel en oplossingsrichtingen die kansrijk en kosteneffectief zijn.
In het kader van het programma Noordvleugel wordt dit verder uitgewerkt in de
Planstudie OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL), mede in relatie tot de
schaalsprong Almere en de toekomstagenda Markermeer/IJmeer. In de eerste fase
heeft de planstudie OV SAAL een brede scope. Zowel oplossingen op het bestaande
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
spoor via de Hollandse brug als een nieuwe verbinding via het IJmeer worden
meegenomen. Daarbinnen worden verschillende modaliteiten onderzocht
(bijvoorbeeld trein, metro, RER en de bus).
2
Kunt u aangeven op welke termijn u deze verbinding noodzakelijk acht en hoe deze
wordt gefinancierd?
2.
In de Planstudie OV SAAL wordt onderscheid gemaakt in de korte termijn (tot 2013)
en de lange termijn (2020/2030). Op korte termijn ontstaan knelpunten op het
bestaande spoor, waar hoe dan ook extra maatregelen voor nodig zijn. De opgaven
voor de lange termijn hangen onder meer samen met de grote ruimtelijke
ontwikkelingen in de regio, zoals de groei van Schiphol, de agglomeratie Amsterdam
en Almere. Een IJmeerverbinding is een optie voor de lange termijn, mede in relatie tot
een ontwikkeling van Almere Pampus (woningbouw) en het IJmeer (natuur, recreatie,
water) binnen de ontwikkeling van het grote IJsselmeergebied.
Het kabinet streeft ernaar dit jaar te besluiten over de maatregelen die op korte
termijn op het bestaande spoor moeten worden genomen. Daarnaast gaat het om het
afbakenen van kansrijke oplossingsrichtingen voor de lange termijn, die in het vervolg
van de Planstudie OV SAAL nader worden onderzocht. Op basis van het Masterplan
Pampus, de Planstudie OV SAAL en een uitwerking van de regionale
ontwikkelingsopgave IJmeer/Markermeer zal vóór 2010 een principebesluit worden
genomen over wonen, waterbeheer, natuur en infrastructuur in en rond het IJmeer.
Eén van de belangrijke aandachtspunten daarbij is de status van dit gebied als Vogel-
en Habitatrichtlijn-gebied. Het is gezien de genoemde planning nu nog te vroeg om
vooruit te lopen op de wijze van financieren.
3
Deelt u de mening dat een goede ontsluiting van Almere ook vraagt om een
uitbreiding van de wegcapaciteit van en naar Almere? Zo ja, op welke wijze kunt en
wilt u deze uitbreiding realiseren, op welke termijn kan dit gerealiseerd worden en hoe
wordt dit gefinancierd? Zo neen, waarom niet?
3.
Ja, een goede ontsluiting van Almere vraagt om een uitbreiding van de wegcapaciteit
op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere. Ik wil dit realiseren door de capaciteit van
de bestaande snelwegen te vergroten. De realisatie van dit omvangrijke project is
gepland in de periode 2011-2017. Bij de start van de Planstudie Schiphol-Amsterdam-
Almere voor de bereikbaarheid over de weg is reeds 4,5 miljard gereserveerd vanuit
het FES. Daarnaast zullen de regionale overheden financieel bijdragen aan de
inpassing van de weg in stedelijk gebied.
---
4
Bent u bereid de door u gewenste IJmeerverbinding te combineren met een
wegverbinding? Zo neen, waarom niet?
4.
In de Planstudie OV SAAL wordt conform de motie Hofstra c.s. (30 800 A, nr. 40 d.d.
30 oktober 2006) een mogelijke wegverbinding in combinatie met een OV-verbinding
via het IJmeer onderzocht. Ook voor deze optie wacht ik eerst de
onderzoeksresultaten af.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat