Inspectie Verkeer en Waterstaat
8 mei 2007: Beschadigde wissel oorzaak ontsporing bij Forepark
Een stuk gereden wissel is de hoofdoorzaak geweest van de ontsporing
van een voertuig van RandstadRail bij de halte Forepark op woensdag 29
november 2006. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Inspectie Verkeer
en Waterstaat op dinsdag 8 mei heeft gepubliceerd. Aannemelijk is dat
deze wissel al tijdens de aanleg van RandstadRail aan de binnenkant
gedeeltelijk beschadigd raakte. Vervolgens is enkele minuten
voorafgaand aan de ontsporing de wissel geheel stuk gereden. Doordat
het beveiligingssysteem hiervan geen melding kreeg, werd door de
treindienstleiding niet opgemerkt dat de betreffende rijweg onveilig
was. De bestuurder die de wissel stuk reed, had zich onvoldoende
vergewist van de juiste stand van de wissel. Hierdoor kon een ongeval
niet meer worden voorkomen en ontspoorde het eerstvolgende voertuig.
Uit het onderzoek is gebleken dat meerdere wissels tijdens de aanleg
van RandstadRail onopgemerkt beschadigd zijn geraakt. Ze zijn volgens
de inspectie een teken dat de veiligheidsbeheersing bij de
projectorganisatie in brede zin niet in orde was. Zo is onder meer
gebleken dat bij de verkeersleiding te veel technische storingen
optraden en dat de dienstleiders onvoldoende getraind waren. De
communicatie tussen bestuurders en dienstleiders verliep gebrekkig. De
ontsporing een maand na openstelling was directe aanleiding voor de
inspectie om RandstadRail stil te leggen.
De inspectie heeft TNO onderzoek laten doen naar haar eigen rol bij de
verlening van een vergunning tot ingebruikname van RandstadRail.
Daaruit blijkt dat er geen direct verband is gevonden met het ongeval.
Op basis van de nu beschikbare informatie is achteraf wél de conclusie
gerechtvaardigd dat het systeem voor de verlening van een vergunning
te grofmazig was. De inspectie heeft hiervoor scherpere criteria
opgesteld. Dit fijnmazigere systeem wordt inmiddels toegepast bij de
verlening van een vergunning tot heringebruikname van RandstadRail.
Bestanden bij dit artikel
Onderzoeksrapport 29 november 2006 Ontsporing van RandstadRail
voertuig nabij Forepark
Onderzoeksrapport TNO naar de handelswijze Inspectie VenW
inzake RandstadRail
8-5-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement