Unilever NV




Unilever verstevigt nadruk op verantwoorde marketing

08/05/2007 : Unilever heeft vandaag tijdens het Unilever Vitality Symposium twee belangrijke nieuwe initiatieven aangekondigd in haar streven naar verantwoorde marketing.

Vanaf vandaag hanteert Unilever een internationale richtlijn die bepaalt dat zij in haar reclame geen gebruik meer zal maken van modellen of acteurs met onrealistische kledingmaten. Bovendien zal zij marketing en reclame gericht op kinderen tussen de 6 en 11 jaar beperken tot voedingsmiddelen en dranken die in aanmerking komen voor het `Ik Kies Bewust'-logo.

Unilever zal geen strikte criteria opleggen ten aanzien van de Body Mass Index (BMI) van modellen en acteurs, maar alle brandmanagers en reclamebureaus worden geacht een BMI tussen 18,5 en 25 als richtlijn aan te houden. Deze cijfers zijn in lijn met richtlijnen van de Verenigde Naties ten aanzien van een gezonde BMI.

Ralph Kugler, President Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging: "Als verantwoord opererende onderneming heeft Unilever een nieuwe internationale richtlijn aangenomen die vereist dat er in al onze toekomstige marketingcommunicatie geen modellen of acteurs worden gebruikt die ofwel buitensporig slank zijn of die `ongezond' slank-zijn promoten. Het is een antwoord op de groeiende bezorgdheid in de samenleving over de mogelijke negatieve effecten op de gezondheid die zich kunnen voordoen wanneer mensen ongezonde of excessieve slankheid nastreven. Unilever gelooft in een gezond, evenwichtig voedingspatroon. Zowel mannen als vrouwen moeten tevreden kunnen zijn met hun lichaam en zij moeten geen gebrek aan zelfvertrouwen krijgen door beelden van extreem slanke lichamen."

Tevens wordt Unilevers wereldwijde streven naar verantwoorde marketing gericht op kinderen aangescherpt. Concreet betekent dit dat Unilever alleen marketingactiviteiten zal richten op kinderen tussen 6 en 11 jaar, als het voedingsmiddel of de drank in kwestie in aanmerking komt voor het `Ik Kies Bewust'-logo. Unilever legt zich vrijwillig deze richtlijn op, die eind 2008 volledig zal zijn doorgevoerd. Dit streven bouwt voort op de vrijwillige beperking die Unilever in maart 2006 heeft aangekondigd, namelijk om haar marketing niet rechtstreeks te richten op kinderen jonger dan zes jaar.

Vindi Banga, President Voedingsmiddelen, zei tijdens het Unilever Vitality Symposium in Vlaardingen vandaag: "De aankondiging van vandaag weerspiegelt tevens Unilevers voortdurende streven naar verantwoorde marketing richting consumenten waar ook ter wereld. Unilever legt zich vrijwillig deze richtlijn op, omdat vooral kinderen steeds vaker ongezonde voedingsgewoonten hebben en kampen met zwaarlijvigheid. Door alleen gezondere producten richting kinderen te promoten, wil Unilever ouders en kinderen helpen `bewustere keuzes' te maken. Het `Ik Kies Bewust'-logo speelt daarbij een belangrijke rol, omdat dit consumenten helpt van de bewuste keuze een makkelijke keuze te maken. Omdat Unilever daarnaast ook de voedingskundige samenstelling van al haar voedingsmiddelen verbetert, hoeven ouders en hun kinderen bij hun productkeuze geen compromissen te sluiten ten aanzien van smaak en genieten."
Voor de redactie

o In juli 2003 heeft Unilever wereldwijde uitgangspunten aangenomen ten aanzien van de marketing van voeding en frisdranken om verantwoorde reclame van onze merken aan consumenten te stimuleren. De uitgangspunten dienen als richtlijn voor onze marketeers en de externe bureaus die wij inhuren. In maart 2006 heeft Unilever tevens een vrijwillige beperking geïntroduceerd die inhoudt dat zij haar reclame niet direct zal richten op kinderen onder de zes jaar. Dit beleid is opgesteld op basis van groeiend bewijs dat kinderen onder de zes jaar het lastig vinden onderscheid te maken tussen reclame en redactionele inhoud. Een kopie van Unilevers uitgangspunten voor marketing is beschikbaar als pdf-bestand op www.unilever.com.

o Unilevers Nutrition Enhancement Programme (NEP) is erop gericht voortdurend het voedingswaardeprofiel van onze merken te verbeteren en fungeert als stimulans voor innovatie. In het kader van NEP zijn we bezig de voedingskundige samenstelling van onze gehele voedingsportefeuille opnieuw te bekijken, met name de hoeveelheden transvetten, verzadigde vetten, natrium en suikers. Dit is gebaseerd op werk uitgevoerd door het Unilever Food and Health Research Institute, dat de voedingsrichtlijnen van de
Wereldgezondheidsorganisatie en nationale overheden heeft vertaald naar benchmarks voor individuele voedingsmiddelen. Onze merken hebben al grote stappen gezet ten aanzien van nieuwe productsamenstellingen. Zo hebben we sinds 2005-2006 al 17.416 ton suiker, 3.017 ton natrium, 30.485 ton transvet en 7.125 ton verzadigd vet uit onze producten verwijderd.

o In mei 2006 is Unilever gestart met de wereldwijde introductie van het `Ik Kies Bewust'-logo om consumenten te informeren en te helpen bij het maken van aankoopbeslissingen. Dit `Ik Kies Bewust'-logo zal te vinden zijn op al onze producten die aan de vastgestelde criteria voldoen - in lijn met internationaal geaccepteerde voedingsadviezen ten aanzien van vet, suiker en zout. Het logo, dat op de voorkant van verpakkingen staat, wordt aangevuld door voedingsinformatie achter op de verpakking. Het programma is al geïntroduceerd in de VS, Nederland, België, Frankrijk, Griekenland, Polen en Tsjechië en wij zijn van plan het tegen eind 2007 in al onze belangrijke markten te hebben gelanceerd. Meer dan een derde van de producten komt al in aanmerking.