Gemeente Hardenberg

Hardenberg: gun jezelf de ruimte

Ondernemers en gemeente starten campagne om wonen in Hardenberg te promoten

Hardenberg, gun jezelf de ruimte. Dat is de slogan, die de komende jaren wordt ingezet om het wonen in de gemeente Hardenberg te promoten. Een groot aantal ondernemers en de gemeente Hardenberg hebben daartoe in de afgelopen maanden samen een campagne ontwikkeld. Vanmiddag werd met de onthulling van een promotietrailer en de ingebruikname van de website www.gunjezelfderuimte.nl de start officieel gemarkeerd. De campagne vouwt zich in de komende 2 tot 3 jaar uit door de inzet van allerlei regionale en landelijke acties, aldus wethouder Douwe Prinsse.

Hardenberg leeft lekker zeg ik altijd, aldus Prinsse bij de officiële start van de campagne, vanmiddag in de Evenementenhal. Er zijn veel argumenten om in de gemeente Hardenberg te komen wonen: de prettige, schone en veilige leefomgeving; de mooie natuurgebieden en uitgestrekte weilanden; alle stadse voorzieningen op het gebied van sport, gezondheid, onderwijs, winkelen en uitgaan; betaalbaarheid van de huizen en natuurlijk de bijna 60.000 mede-inwoners: vriendelijk, behulpzaam en nuchter.

Groeikernen
Volgens Prinsse is het uitvoeren van de campagne niet ingegeven door het feit dat er teveel mensen uit de gemeente Hardenberg vertrekken. Dat is mij in de afgelopen weken wel eens gevraagd. Maar dat is niet het geval. We zijn in de afgelopen jaren qua inwoneraantal alleen maar gegroeid. Vorig jaar nog met zon 300. De reden voor de campagne ligt meer in het feit dat we met name in Hardenberg en Dedemsvaart de komende jaren meer huizen en appartementen bouwen, dan strikt noodzakelijk voor de aanwas van de eigen inwoners. Beide kernen zijn aangewezen als groeikernen. Bovendien is de groei van het aantal inwoners belangrijk om de mooie voorzieningen, die we nu al hebben te verbeteren en in stand te houden. Daarom hebben we ervoor gekozen om samen met onze woonpartners een campagne te ontwikkelen, waarin we de gemeente Hardenberg als aantrekkelijke woongemeente positioneren, aldus Prinsse. De woonpartners zijn: makelaars, woningcorporaties, projectontwikkelaars en financieringsinstellingen.

Eigen inwoners in beeld
De campagne Hardenberg, gun jezelf de ruimte heeft een eigen logo en een speciaal ontworpen vormgeving. Daarmee willen we benadrukken dat we als gemeente niet de afzender willen zijn. Nee, deze campagne is van ons allemaal. Van inwoners en ondernemers. Immers zij zijn de beste ambassadeurs. Daarom richten we ons in de eerste paar weken ook vooral op de eigen inwoners om mee te doen. Door verhalen in te sturen, door als fotomodel te fungeren of door fotos en videos te maken. Al die zaken krijgen een plek op de speciaal gebouwde website www.gunjezelfderuimte.nl , die als basis voor de campagne wordt ingezet en waar toekomstige bewoners kennis kunnen maken met dat wat de gemeente Hardenberg te bieden heeft en haar inwoners. Wist u bijvoorbeeld dat de uitvinder van Bluetooth in Hardenberg woont? Hij is deze maand Hardenberger van de maand op de website.

Kom proefwonen
De wethouder benadrukt dat internet een belangrijke speler is. Dit medium wordt zo langzamerhand het meest gebruikt om informatie te verzamelen. Web-marketing zal dan ook een belangrijk onderdeel zijn van onze campagne. Zo zijn we vanaf volgende week zichtbaar op de bekende woonsite Funda.nl. Bijna 80.000 mensen, die zoeken op elke willekeurige plaats in Overijssel, krijgen automatisch een advertentie te zien van de campagnesite. We proberen het extra aantrekkelijk te maken door de actie Kom een weekendje proefwonen in Hardenberg op Funda te lanceren. Potentiële inwoners maken met die actie kans om het wonen in de gemeente Hardenberg gratis een weekendje uit te proberen. Prinsse hoopt dat veel ondernemers en inwoners een link van de campagnesite op hun eigen website willen plaatsen, zodat een olievlekwerking ontstaat.

In beeld bij woningzoekenden
De campagneacties richten zich met name op mensen, die zich al oriënteren op een woning in het noorden en oosten van het land. Ervaring heeft namelijk geleerd dat je niet in het wilde weg campagne moet gaan voeren. Het is namelijk heel moeilijk om mensen te laten verhuizen. Daarbij spelen zoveel factoren een rol. Maar bij mensen, die zich oriënteren moet je in beeld komen. Aan hen moet je laten zien dat Hardenberg een aantrekkelijk alternatief is om te gaan wonen. Ook al krijg je misschien een baan in Zwolle, Emmen of Almelo, vertelt Prinsse, die aangeeft dat de campagne zich qua doelgroepen met name richt op jonge gezinnen (met of zonder kinderen) en senioren.

Beurs Huis Totaal Hardenberg
In de komende 2-3 jaar worden verschillende acties uitgevoerd om Hardenberg als aantrekkelijke woongemeente te promoten. Naast de webmarketing richten we ons deze zomer ook op de toeristen. Een promotieteam zal zich bovendien laten zien op de grote evenementen in de regio. Ook willen we nog voor de zomer alle werkgevers in de gemeente benaderen met de vraag of zij bij vacatures ook een informatieflyer van wonen in Hardenberg mee willen sturen aan de kandidaten. Bovendien wordt op 4, 5 en 6 oktober in de Evenementenhal in Hardenberg de beurs Huis Totaal Hardenberg gehouden. Dit is de webwijzer voor wonen en leven in de gemeente Hardenberg, aldus Prinsse.

Werken in Hardenberg
Prinsse zegt dat het vinden van een baan een belangrijke reden kan zijn om te verhuizen. Daarom denken we dat de combinatie van wonen en werken nog sterker kan zijn. We zijn daarom op dit moment in gesprek met een aantal werkgevers hoe we het werken in de gemeente Hardenberg ook beter kunnen profileren. Eén van de gedachten daarbij is om de campagnesite in te zetten voor de promotie van vacatures in de gemeente Hardenberg. Ik hoop dat eind dit jaar de eerste vacatures daarop te vinden zullen zijn. Bovendien: de slogan Gun jezelf de ruimte past ook perfect bij dit thema.

Hardenberg op de kaart
Ik ben ervan overtuigd dat alleen al omdat we dit doen de gemeente Hardenberg zal opvallen en daarmee hoe dan ook op een positieve manier op de kaart wordt gezet. Ik ben daarom blij dat de gemeenteraad 150.000 euro beschikbaar heeft gesteld voor de campagne. Inmiddels hebben enkele woonpartners daar al bijna een ton in euros aan toegevoegd. Dat biedt een goede basis om in de komende jaren van ons te laten horen. En mocht het zo zijn dat mensen, die de campagne tegenkomen niet direct naar ons gebied verhuizen, dan hebben ze toch maar mooi kennis gemaakt met Hardenberg. Wellicht leidt dat tot een vakantie, een dagje winkelen of wat dan ook. Ook dat is goed voor onze plaatselijke economie. Wat dat betreft slaan we dus twee vliegen in één klap, aldus Prinsse.