Hardenberg: gun jezelf de ruimte
Ondernemers en gemeente starten campagne om wonen in Hardenberg te
promoten
Hardenberg, gun jezelf de ruimte. Dat is de slogan, die de komende
jaren wordt ingezet om het wonen in de gemeente Hardenberg te
promoten. Een groot aantal ondernemers en de gemeente Hardenberg
hebben daartoe in de afgelopen maanden samen een campagne ontwikkeld.
Vanmiddag werd met de onthulling van een promotietrailer en de
ingebruikname van de website www.gunjezelfderuimte.nl de start
officieel gemarkeerd. De campagne vouwt zich in de komende 2 tot 3
jaar uit door de inzet van allerlei regionale en landelijke acties,
aldus wethouder Douwe Prinsse.
Hardenberg leeft lekker zeg ik altijd, aldus Prinsse bij de officiële
start van de campagne, vanmiddag in de Evenementenhal. Er zijn veel
argumenten om in de gemeente Hardenberg te komen wonen: de prettige,
schone en veilige leefomgeving; de mooie natuurgebieden en
uitgestrekte weilanden; alle stadse voorzieningen op het gebied van
sport, gezondheid, onderwijs, winkelen en uitgaan; betaalbaarheid van
de huizen en natuurlijk de bijna 60.000 mede-inwoners: vriendelijk,
behulpzaam en nuchter.
Groeikernen
Volgens Prinsse is het uitvoeren van de campagne niet ingegeven door
het feit dat er teveel mensen uit de gemeente Hardenberg vertrekken.
Dat is mij in de afgelopen weken wel eens gevraagd. Maar dat is niet
het geval. We zijn in de afgelopen jaren qua inwoneraantal alleen maar
gegroeid. Vorig jaar nog met zon 300. De reden voor de campagne ligt
meer in het feit dat we met name in Hardenberg en Dedemsvaart de
komende jaren meer huizen en appartementen bouwen, dan strikt
noodzakelijk voor de aanwas van de eigen inwoners. Beide kernen zijn
aangewezen als groeikernen. Bovendien is de groei van het aantal
inwoners belangrijk om de mooie voorzieningen, die we nu al hebben te
verbeteren en in stand te houden. Daarom hebben we ervoor gekozen om
samen met onze woonpartners een campagne te ontwikkelen, waarin we de
gemeente Hardenberg als aantrekkelijke woongemeente positioneren,
aldus Prinsse. De woonpartners zijn: makelaars, woningcorporaties,
projectontwikkelaars en financieringsinstellingen.
Eigen inwoners in beeld
De campagne Hardenberg, gun jezelf de ruimte heeft een eigen logo en
een speciaal ontworpen vormgeving. Daarmee willen we benadrukken dat
we als gemeente niet de afzender willen zijn. Nee, deze campagne is
van ons allemaal. Van inwoners en ondernemers. Immers zij zijn de
beste ambassadeurs. Daarom richten we ons in de eerste paar weken ook
vooral op de eigen inwoners om mee te doen. Door verhalen in te
sturen, door als fotomodel te fungeren of door fotos en videos te
maken. Al die zaken krijgen een plek op de speciaal gebouwde website
www.gunjezelfderuimte.nl , die als basis voor de campagne wordt
ingezet en waar toekomstige bewoners kennis kunnen maken met dat wat
de gemeente Hardenberg te bieden heeft en haar inwoners. Wist u
bijvoorbeeld dat de uitvinder van Bluetooth in Hardenberg woont? Hij
is deze maand Hardenberger van de maand op de website.
Kom proefwonen
De wethouder benadrukt dat internet een belangrijke speler is. Dit
medium wordt zo langzamerhand het meest gebruikt om informatie te
verzamelen. Web-marketing zal dan ook een belangrijk onderdeel zijn
van onze campagne. Zo zijn we vanaf volgende week zichtbaar op de
bekende woonsite Funda.nl. Bijna 80.000 mensen, die zoeken op elke
willekeurige plaats in Overijssel, krijgen automatisch een advertentie
te zien van de campagnesite. We proberen het extra aantrekkelijk te
maken door de actie Kom een weekendje proefwonen in Hardenberg op
Funda te lanceren. Potentiële inwoners maken met die actie kans om het
wonen in de gemeente Hardenberg gratis een weekendje uit te proberen.
Prinsse hoopt dat veel ondernemers en inwoners een link van de
campagnesite op hun eigen website willen plaatsen, zodat een
olievlekwerking ontstaat.
In beeld bij woningzoekenden
De campagneacties richten zich met name op mensen, die zich al
oriënteren op een woning in het noorden en oosten van het land.
Ervaring heeft namelijk geleerd dat je niet in het wilde weg campagne
moet gaan voeren. Het is namelijk heel moeilijk om mensen te laten
verhuizen. Daarbij spelen zoveel factoren een rol. Maar bij mensen,
die zich oriënteren moet je in beeld komen. Aan hen moet je laten zien
dat Hardenberg een aantrekkelijk alternatief is om te gaan wonen. Ook
al krijg je misschien een baan in Zwolle, Emmen of Almelo, vertelt
Prinsse, die aangeeft dat de campagne zich qua doelgroepen met name
richt op jonge gezinnen (met of zonder kinderen) en senioren.
Beurs Huis Totaal Hardenberg
In de komende 2-3 jaar worden verschillende acties uitgevoerd om
Hardenberg als aantrekkelijke woongemeente te promoten. Naast de
webmarketing richten we ons deze zomer ook op de toeristen. Een
promotieteam zal zich bovendien laten zien op de grote evenementen in
de regio. Ook willen we nog voor de zomer alle werkgevers in de
gemeente benaderen met de vraag of zij bij vacatures ook een
informatieflyer van wonen in Hardenberg mee willen sturen aan de
kandidaten. Bovendien wordt op 4, 5 en 6 oktober in de Evenementenhal
in Hardenberg de beurs Huis Totaal Hardenberg gehouden. Dit is de
webwijzer voor wonen en leven in de gemeente Hardenberg, aldus
Prinsse.
Werken in Hardenberg
Prinsse zegt dat het vinden van een baan een belangrijke reden kan
zijn om te verhuizen. Daarom denken we dat de combinatie van wonen en
werken nog sterker kan zijn. We zijn daarom op dit moment in gesprek
met een aantal werkgevers hoe we het werken in de gemeente Hardenberg
ook beter kunnen profileren. Eén van de gedachten daarbij is om de
campagnesite in te zetten voor de promotie van vacatures in de
gemeente Hardenberg. Ik hoop dat eind dit jaar de eerste vacatures
daarop te vinden zullen zijn. Bovendien: de slogan Gun jezelf de
ruimte past ook perfect bij dit thema.
Hardenberg op de kaart
Ik ben ervan overtuigd dat alleen al omdat we dit doen de gemeente
Hardenberg zal opvallen en daarmee hoe dan ook op een positieve manier
op de kaart wordt gezet. Ik ben daarom blij dat de gemeenteraad
150.000 euro beschikbaar heeft gesteld voor de campagne. Inmiddels
hebben enkele woonpartners daar al bijna een ton in euros aan
toegevoegd. Dat biedt een goede basis om in de komende jaren van ons
te laten horen. En mocht het zo zijn dat mensen, die de campagne
tegenkomen niet direct naar ons gebied verhuizen, dan hebben ze toch
maar mooi kennis gemaakt met Hardenberg. Wellicht leidt dat tot een
vakantie, een dagje winkelen of wat dan ook. Ook dat is goed voor onze
plaatselijke economie. Wat dat betreft slaan we dus twee vliegen in
één klap, aldus Prinsse.
Gemeente Hardenberg