AutoRai

Opel exclusief partner van Joost internet-tv

(5/8/2007)
Opel is een exclusief partnerschap aangegaan met Joost internet-tv. Tijdens de pilot-fase van Joost, die drie maanden duurt en begin mei 2007 van start is gegaan, worden de Opel GT, Antara, Corsa en de Astra-familie in verschillende reclame-formats voorgeschoteld aan de kijkers van de internettelevisiezender.

Opel is in haar marketingstrategie continu op zoek naar vernieuwende wegen om haar producten onder de aandacht te brengen. Speciale marketingcampagnes en nieuwe media horen daar als vanzelfsprekend bij. Zo was Opel de eerste autofabrikant die een partnerschap aanging met het live portal van Vodafone en reclame maakte via audio-Podcast. Opel ondersteunt ook de interactieve televisiekanalen Betty TV en Blucom en heeft verschillende internetblogs gecreëerd. "Dankzij frisse ideeën en opwindende producten heeft Opel gedurende jaren veranderingen teweeggebracht in heel wat autosegmenten. De innovatiedrang van ons merk komt bovendien duidelijk naar voren in onze communicatie, waarin we ook actief trends creëren met ons gebruik van nieuwe mediakanalenâ, zegt Alain Visser, Executive Director Sales, Marketing en Aftersales van Opel.

TV anywhere, anytime
Joost is een nieuw revolutionair project van de oprichters van Kazaa (peer-to-peer bestandsuitwisseling) en Skype (internettelefonie), Niklas Zennström en Janus Friis. Onder het motto âTV anywhere, anytimeâ worden standaard tv-programmaâs gecombineerd met de interactieve voordelen van het Web 2.0-systeem. Zo kunnen kijkers van Joost kiezen op welk tijdstip ze een programma willen bekijken, extra programma-informatie oproepen en gebruik maken van de geïntegreerde chat- en RSS-nieuwsfuncties. De dienst is gratis voor de kijker. De inkomsten voor Joost worden gehaald uit reclame. Onder de populaire programmaâs die te zien zijn tijdens de pilot-fase zitten producties van bekende mediabedrijven als Warner Bros. Records, Viacom en MTV.

In plaats van uit te zenden in het gebruikelijke MPEG-2 bestandsformaat, gebruikt Joost speciale software om de bestandsgrootte met ongeveer een derde te verkleinen, terwijl het hoge resolutie HDTV-formaat behouden blijft. Tijdens de pilot van drie maanden kan slechts een selecte groep van een miljoen kijkers Joost testen. Ongeveer 60 procent daarvan bevindt zich in de VS, de overige 40 procent in West-Europa.