AutoRai

Nissan Qashqai 2.0 dCi in productie

(5/8/2007)
Eind april is in de Nissan-fabriek in Sunderland, Groot-Brittannië, de productie gestart van de compacte crossover QASHQAI met hoogwaardige 2,0-liter dCi-dieselmotor. De QASHQAI is in deze configuratie verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. Nissan verwacht dat meer dan 25 procent van alle QASHQAIâs verkocht wordt met deze dieselmotor.

De 2,0-liter dCi-motor in de QASHQAI produceert 110 kW (150 pk) bij
4.000 toeren per minuut en een koppel van 320 Nm bij 2.000 toeren per minuut. De motor combineert die prestaties in de tweewielaangedreven QASHQAI met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,6 l/100 km en een CO -uitstoot van 174 g/km als hij is gekoppeld aan de handmatig bediende transmissie. Met deze cijfers is deze QASHQAI-uitvoering topscoorder in zijn klasse.

De verbruiks- en uitstootgegevens voor de overige configuraties zijn: 6,9 l/100 km en 184 g/km voor de handgeschakelde vierwielaangedreven versie en 7,8 l/100 km en 208 g/km voor de vierwielaangedreven versie met automaat.

De motor is in samenwerking met Nissans Alliantie-partner Renault ontworpen en levert veel rijplezier dankzij het krachtige en koppelrijke karakter. Hij is tegelijkertijd soepel, verfijnd en milieuvriendelijk, waarmee hij een nieuwe standaard neerzet voor dieselmotoren in de segmenten van compacte gezinsautoâs en compacte SUVâs.

In aanvulling op de soortgelijke krachtbron van Renault, bevat de Nissan-motor unieke technologieën, waaronder een standaard roetfilter en dubbele balansassen. De motor is naar keuze bovendien verkrijgbaar in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak of â ongebruikelijk voor dit marktsegment â een automatische zestrapstransmissie. Deze 2.0 dCi motor voldoet uiteraard aan de Euro 4-norm.

Motorakoestiek
Het prestatieniveau van de dieselmotor is mogelijk dankzij de nieuwste generatie common-rail injectiesysteem met een werkdruk van 1.600 bar. Piëzo-injectoren van Bosch geven snelle en precieze controle over het inspuitproces, waardoor in vijf fasen inspuiten mogelijk is: twee voorinspuitingen, een hoofdinspuiting en twee na-inspuitingen.

De voorinspuitingen verbeteren de motorakoestiek door het karakteristieke dieselgeklop te minimaliseren. De na-inspuitingen verlengen de hoofdverbranding om roet te verbranden, zodat de schadelijke emissies al beperkt worden voordat de uitlaatgassen de verbrandingskamer verlaten.

De motorakoestiek was een van de prioriteiten bij het ontwerpen van de nieuwe motor. Het onderste deel van de motor, met zijn aluminium grondplaat, werd ontworpen voor een hogere efficiëntie en een verbeterde opname van vibraties. Dubbele, in tegengestelde richting draaiende balansassen dragen fors bij aan de verfijnde draai-eigenschappen van de motor, vooral bij hogere toerentallen. Samen met de toepassing van voorinspuiting, zorgt deze techniek voor een forse reductie van geluid en vibraties. Deze motor is uitgerust met kettingaangedreven nokkenassen omwille van akoestisch comfort, maar ook ten gunste van de betrouwbaarheid en
onderhoudsvriendelijkheid.

Roetfilter
Uniek voor zijn klasse is dat de 2.0 dCi-motor standaard wordt uitgerust met een Diesel Partikel Filter (DPF) met een periodiek regeneratiesysteem. Wanneer de gefilterde deeltjes tot een bepaald niveau ophopen, start de motor een proces genaamd thermische regeneratie. Daarbij zorgt een tweede na-inspuiting voor een temperatuurverhoging van de uitlaatgassen. Vanaf een bepaalde temperatuur oxideren de roetdeeltjes in de filter, waarna deze weer optimaal kan functioneren. Uitlaatgasrecirculatie (EGR) zorgt voor een gecontroleerde temperatuurverhoging in de verbrandingskamer, waardoor schadelijke emissies (NOx) beperkt worden.

Orders
Sinds de verkoopstart van de QASHQAI twee maanden terug heeft Nissan in Nederland al meer dan 4200 orders mogen noteren. De eerste klantenanalyses tonen aan dat het merendeel van de kopers die voor de tweewielaangedreven QASHQAI kozen een auto in het C-segment reden. Dat strookt met de verwachting van Nissan dat klanten zouden inzien dat de QASHQAI een prima alternatief vormt voor de traditionele compacte gezinsauto. Vijftien procent van alle ontvangen orders betreft de nieuwe QASHQAI met 2,0-liter dieselmotor.

Nissan-technici bij het Nissan Technical Centre Europe, met vestigingen in het Britse Cranfield en het Spaanse Barcelona, hebben de afstemming van en de kernvelden in het motormanagement speciaal aangepast, aangezien het de eerste keer is dat de 2.0 dCi-motor wordt toegepast in een model met vierwielaandrijving. Het is bovendien de eerste keer dat deze motor gekoppeld wordt aan een automatische zestrapstransmissie.

Er rollen momenteel elke dag 700 Nissans QASHQAI van de band in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland om aan de wereldwijde vraag naar de QASHQAI te kunnen voldoen.