Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Verkeersstudie Koninginneweg
Bijeenkomst over aanvullende maatregelen verkeersveiligheid
Koninginneweggebied op 9 mei
Uit de evaluatie Verkeersstudie Koninginneweggebied in 2006 is
gebleken dat de eerder genomen maatregelen een beperkt positief effect
hebben gehad op de verkeersveiligheid in het gebied. Destijds is
aangegeven dat eventuele aanvullende maatregelen om de
verkeerssnelheid en -intensiteit in dit gebied nog verder terug te
dringen, nader onderzocht zouden worden.
Tijdens een bijeenkomst op woensdag 9 mei, vanaf 19.30 uur, in de
Magneet aan de Cranendonckweg 40 worden deze aanvullende maatregelen
met de aanwezigen besproken.
Kruising (black spot)
De gewijzigde voorrangsregeling en de aanpassingen op het kruispunt
Koninginneweg-Roelantweg-Van Hoochstratenweg hebben nog niet geleid
tot voldoende veiligheid. Oorzaak hiervan is niet de inrichting van
het kruispunt zelf maar meer de inrichting van de Van Hoochstratenweg
en de Roelantweg. Hier wordt nog steeds te hard gereden.
Profielaanpassingen
Om de snelheid in deze twee straten te verminderen wordt een
herprofilering voorgesteld. De straten staan voorlopig echter nog niet
in de planning voor wegonderhoud, daarom wordt nu in eerste instantie
aanbevolen de entrees van beide straten aan te passen, zodat duidelijk
is dat de automobilist zich in een verblijfsgebied bevindt. Ook
fietssuggestiestroken kunnen al worden aangelegd. In een later
stadium, bij straatonderhoud, kan het profiel van de straat worden
versmald.
Bewegwijzering
Nog steeds is er in Oud IJsselmonde sprake van oneigenlijk
vrachtverkeer afkomstig van de A16. Dit komt o.a. door de
bewegwijzering op de A15 en A16. Met Rijkswaterstaat wordt overleg
gevoerd om de wegbewijzering te verbeteren.
Bussluis
Een bussluis onder het viaduct op de Koninginneweg is herhaaldelijk
door bewoners naar voren gebracht als oplossing voor het terugdringen
van het verkeer op deze weg. Het doorgaand verkeer zal door zon
maatregel inderdaad drastisch worden geweerd. Een negatief effect
hiervan is de bereikbaarheid van Oud IJsselmonde. De verbinding tussen
Groot - en Oud IJsselmonde vervalt bij deze maatregel.
Versmalling Koninginneweg
Het aanbrengen van een versmalling aan de noordkant van het viaduct
zal weinig effect hebben op de verkeersintensiteit. Recente tellingen
geven aan dat, ondanks de bestaande versmalling aan de zuidkant, het
verkeer op de Koninginneweg weer toeneemt.
Herprofilering Koninginneweg
Het versmallen van het profiel, om zodoende de snelheid te
verminderen, is alleen mogelijk als de busroute over de Koninginneweg
vervalt. Bij een volgend straatonderhoud zou de Koninginneweg dan als
verblijfsgebied kunnen worden ingericht. Als bijkomend voordeel van
zon versmalling kan de vrij gekomen ruimte als parkeerstrook worden
benut.
Het rapport ligt vanaf donderdag 3 mei ter inzage bij het
deelgemeentelijk informatiecentrum aan de Groene tuin 317.