Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Verkeersstudie Koninginneweg

Bijeenkomst over aanvullende maatregelen verkeersveiligheid Koninginneweggebied op 9 mei

Uit de evaluatie Verkeersstudie Koninginneweggebied in 2006 is gebleken dat de eerder genomen maatregelen een beperkt positief effect hebben gehad op de verkeersveiligheid in het gebied. Destijds is aangegeven dat eventuele aanvullende maatregelen om de verkeerssnelheid en -intensiteit in dit gebied nog verder terug te dringen, nader onderzocht zouden worden.

Tijdens een bijeenkomst op woensdag 9 mei, vanaf 19.30 uur, in de Magneet aan de Cranendonckweg 40 worden deze aanvullende maatregelen met de aanwezigen besproken.

Kruising (black spot)
De gewijzigde voorrangsregeling en de aanpassingen op het kruispunt Koninginneweg-Roelantweg-Van Hoochstratenweg hebben nog niet geleid tot voldoende veiligheid. Oorzaak hiervan is niet de inrichting van het kruispunt zelf maar meer de inrichting van de Van Hoochstratenweg en de Roelantweg. Hier wordt nog steeds te hard gereden.

Profielaanpassingen
Om de snelheid in deze twee straten te verminderen wordt een herprofilering voorgesteld. De straten staan voorlopig echter nog niet in de planning voor wegonderhoud, daarom wordt nu in eerste instantie aanbevolen de entrees van beide straten aan te passen, zodat duidelijk is dat de automobilist zich in een verblijfsgebied bevindt. Ook fietssuggestiestroken kunnen al worden aangelegd. In een later stadium, bij straatonderhoud, kan het profiel van de straat worden versmald.

Bewegwijzering
Nog steeds is er in Oud IJsselmonde sprake van oneigenlijk vrachtverkeer afkomstig van de A16. Dit komt o.a. door de bewegwijzering op de A15 en A16. Met Rijkswaterstaat wordt overleg gevoerd om de wegbewijzering te verbeteren.

Bussluis
Een bussluis onder het viaduct op de Koninginneweg is herhaaldelijk door bewoners naar voren gebracht als oplossing voor het terugdringen van het verkeer op deze weg. Het doorgaand verkeer zal door zon maatregel inderdaad drastisch worden geweerd. Een negatief effect hiervan is de bereikbaarheid van Oud IJsselmonde. De verbinding tussen Groot - en Oud IJsselmonde vervalt bij deze maatregel.

Versmalling Koninginneweg
Het aanbrengen van een versmalling aan de noordkant van het viaduct zal weinig effect hebben op de verkeersintensiteit. Recente tellingen geven aan dat, ondanks de bestaande versmalling aan de zuidkant, het verkeer op de Koninginneweg weer toeneemt.

Herprofilering Koninginneweg
Het versmallen van het profiel, om zodoende de snelheid te verminderen, is alleen mogelijk als de busroute over de Koninginneweg vervalt. Bij een volgend straatonderhoud zou de Koninginneweg dan als verblijfsgebied kunnen worden ingericht. Als bijkomend voordeel van zon versmalling kan de vrij gekomen ruimte als parkeerstrook worden benut.

Het rapport ligt vanaf donderdag 3 mei ter inzage bij het deelgemeentelijk informatiecentrum aan de Groene tuin 317.