Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 9 mei 2007

Omzet thuiswinkelbranche stijgt naar ¤ 3,7 miljard

Omzetstijging van 13,2 % ten opzichte van 2005

Nederlandse consumenten gaven in 2006 3,69 miljard euro uit aan producten en diensten die ze kochten via internet, catalogi, telefoon of de post. De thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen 'op afstand' heeft daarmee een omzetgroei van 13,2 % behaald ten opzichte van 2005. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2', het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar consumentenbestedingen via internet en andere kanalen in samenwerking met de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Internetondernemers zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging; in totaal is er in 2006 voor 2,82 miljard euro omgezet door webondernemers. Dat is 28 % meer dan in 2005, toen de omzet 2,21 miljard euro telde. In de overige kanalen (catalogi, telefoon, post) daalde de omzet van 1,04 miljard euro in 2005 naar 0,87 miljard euro in 2006, een afname van 17 %.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Dat de omzet van online bedrijven toeneemt, komt onder meer doordat Nederland een steeds grotere online populatie telt. In 2006 ging het om 64% van de bevolking, tegenover 61,4 % in 2005. Bovendien gaan online kopers gaan steeds vaker online bestellen, al dan niet met de catalogus op schoot. Dat zien we ook terug in het gemiddelde bestede bedrag per online koper, dat in 2006 verder is gestegen van ¤ 433 naar ¤ 441 per onlonline koper.'

Aandeel verkoop op afstand 4,43 % van totale detailhandelomzet Tussen 2003 en 2005 nam de omzet van de detailhandel af ten opzichte van voorgaande jaren. Die stagnatie is voorbij: in de retail steeg de omzet vorig jaar naar 83,1 miljard euro (bron: CBS), dat is 5,3 % meer dan in 2005. Van die 83,1 miljard, is 3,7 miljard euro door de thuiswinkelbranche omgezet. Dat betekent dat de verkoop op afstand 4,43 % van de totale detailhandelomzet voor haar rekening neemt. In 2005 was dit 4,12 %.

Aandeel internet non-food detailhandel naar 2,54 % In de detailhandel is in de non-foodsector ruim 48 miljard euro omgezet, waarvan 2,09 miljard euro middels de thuiswinkels. Het leeuwendeel daarvan wordt via internet uitgegeven; 1,23 miljard euro. Dat houdt in dat inmiddels 2,54 % (in 2005 was dat 2,2 %) van de non-food-omzet via het internet is gerealiseerd. De andere verkoopkanalen deden het minder goed dan de voorgaande jaren. Ze behaalden gezamenlijk een non-food-omzet van 866 miljoen euro, dat is 1,79 % van de genoemde 48 miljard. In 2005 was dat nog ruim 1,04 miljard, 2,3 % van het totaal.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de circa 500 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

EINDE PERSBERICHT

---

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (business-to-consumer), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (business-to-business), online verkopen van consumenten onderling (consumer-to-consumer) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 99 miljoen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholder relaties, producten en diensten en inzet van middelen. Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 500 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten. Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

Achtergrondinformatie (