Ministerie van Buitenlandse Zaken

Verordening exportcontrole voor goederen voor tweeërlei gebruik

Voorstel voor een Verordening van de Raad tot instelling van een communautaire regeling voor controle op de uitvoer van producten en technologie voor tweeërlei gebruikDatum Raadsdocument: 18 .12. 2006 nr. Raadsdocument: 2006/0266 (ACC)
nr. Commissiedocument: COM(2006) 829 final
Eerstverantwoordelijke ministerie: EZ i.o.m. BZ, FIN, BZK, DEF, JUS, OCW, VROM Behandelingstraject in Brussel: Raadswerkgroep "Dual-use", Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen, tijdpad is nog onbekend.
* Achtergrond, Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
* Subsidiariteit en Proportionaliteit

* Consequenties

* Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Achtergrond, Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Sinds 1994 heeft de EG een gemeenschappelijke regeling voor de controle op de uitvoer van goederen en technologie die zowel geschikt zijn voor civiel als voor militair eindgebruik (goederen voor tweeërlei gebruik). De huidige regeling is neergelegd in Verordening (EG) nr.1334/2000, doorgaans aangeduid als de ` dual-use-verordening'. De Commissie stelt thans een aantal wijzigingen voor. In de eerste plaats om de lidstaten in staat te stellen te voldoen aan de verplichtingen die voor hen voortvloeien uit Resolutie 1540 (2004) van de VN-Veiligheidsraad inzake non-proliferatie. In de tweede plaats om gevolg te geven aan de aanbevelingen van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen naar aanleiding van de "peer reviews" (2004) van de tenuitvoerlegging van de dual-use-verordening door de lidstaten. Tot het uitvoeren van deze `reviews' was besloten in het "actieplan voor de toepassing van de grondbeginselen voor een EU-strategie ter bestrijding van de verspreiding van massavernietigingswapens" van Thessaloniki in 2003.
Voorts beoogt de verordening meer duidelijkheid te scheppen in de reikwijdte van de verordening en de vermindring van de administratieve lasten voor de EG-exporteurs bij de uitvoering van de controles.

Om te voldoen aan de internationale verplichtingen van de VN Resolutie en de Thessaloniki strategie stelt de Commissie op gebied van de exportcontrole de volgende nieuwe controlemogelijkheden voor: o de invoering van extra controlemogelijkheden op doorvoer (transit/transhipment) en op de tussenhandel en de bestraffing van illegale dienstverlening met betrekking tot de doorvoer en driehoekshandel (brokering) in producten voor tweeërlei gebruik, als die kunnen worden gebruikt in een programma ter vervaardiging van een massavernietigingswapens;
o controles op de immateriële overdracht van technologie en programmatuur, onder andere via electronische media, telefoon en internet (Intangible Technology Transfer, ITT), inclusief het verlenen van technische assistentie/bijstand.
o aanpassing van de controle op produkten die niet zijn opgenomen in de lijsten van de verordening (catch all) om de efficiëntie en de transparantie ervan te vergroten. De verordening voorziet in die mogelijkheid.

Om meer duidelijkheid te scheppen in de reikwijdte van de verordening en de administratieve lasten voor de EG-exporteurs bij het uitvoeren van de controles te verminderen bevat de verordening een aantal wijzigingen met betrekking tot vergunningen: De Commissie stelt de harmonisatie voor van de gebruiksvoorwaarden van verschillende typen reeds bestaande vergunningen. Daarnaast introduceert de verordening een nieuwe vergunning: de communautaire algemene export vergunning, en vervangt zij de vergunningplicht voor sommige intracommunautaire handel door een meldplicht, bijvoorbeeld voor de intracommunautaire handel in nucleaire goederen, waarvoor nu een vergunningplicht geldt. Ook zijn de exporteurs en leveranciers van de meest strategische producten voor tweeërlei gebruik (nog niet gedefinieerd) binnen de Gemeenschap verplicht zich te registreren en introduceert de verordening indicatieve termijnen voor het behandelen van uitvoervergunningen en verzoeken om informatie.

Een belangrijk onderdeel van de verordening is de verplichting voor de lidstaten om, in het kader van een minimum-harmonisatie, in ieder geval te voorzien in de verplichting tot strafbaarstelling bij ernstige schendingen van de verordening. Aldus wordt verhinderd dat dergelijke schendingen in sommige lidstaten louter met bestuursrechtelijke sancties worden afgedaan.

Ook wil de Commissie de bevoegdheid voor het onderhandelen met derde landen, bijvoorbeeld voor voorschriften inzake wederuitvoer. Deze Commissiebevoegdheid zou ook gelden bij het vaststellen van specifieke projectgebaseerde voorschriften inzake uitvoercontrole wanneer derde landen betrokken zijn bij door de EG gefinancierde projecten.

Ten slotte verplicht een nieuw onderdeel van de verordening de lidstaten tot een verbeterde informatie-uitwisseling over geweigerde vergunningen (denials) en andere gevoelige informatie, onder andere door de eventuele invoering van een beveiligd elektronisch systeem voor de uitwisseling van informatie over geweigerde vergunningen en andere gevoelige informatie.

Rechtsbasis van het voorstel: Art. 133 EG

Besluitvormingsprocedure en Rol EP: gekwalificeerde meerderheid Raad, geen rol EP

Instelling nieuw Comitologie-comité: ja, een regelgevingscomité (op basis van artikel 19 van het voorstel)

Subsidiariteit en Proportionaliteit

Bevoegdheid: Het voorstel ligt op het terrein van de gemeenschappelijke handelspolitiek, waarvoor een exclusieve EG-bevoegdheid bestaat. De bevoegdheid tot het stellen van de verplichting tot strafbaarstelling door de EG op het terrein van de handelspolitiek is evenwel niet door het Hof erkend. Dit kan echter niet worden uitgesloten (zie het onderdeel: Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling). Nederland is echter geen voorstander van de verplichtig tot strafbaarstelling van ernstige inbreuken op de bepalingen in de verordening, te meer het nut en noodzaak daartoe in het voorstel ontoereikend zijn gemotiveerd.

Subsidiariteit: Niet van toepassing. De gemeenschappelijke handelspolitiek behoort tot de exclusieve bevoegdheden van de EG.

Proportionaliteit: Positief. Het betreft hier actualisering van de bestaande verordening. Daarnaast stelt de Commissie een uitbreiding van de reikwijdte van de verordening voor met bepalingen op het gebied van dienstverlening met betrekking tot de doorvoer en driehoekshandel in strategische goederen die niet via ons grondgebied worden verzonden voor. Nederland kan deze uitbreiding op hoofdlijnen ondersteunen.

Los van de terughoudendheid ten aanzien van het gebruik van de bevoegdheid tot strafrechtelijke harmonisatie op het terrein van de handelspolitiek, is het voor Nederland cruciaal niet uitsluitend strafrechterlijke handhaving toe te kunnen passen, maar dat ook de mogelijkheid voor bestuursrechtelijke handhaving blijft bestaan. Benadrukt dient te worden dat Nederland geen (mogelijke) beperking van keuzevrijheid van de lidstaten ten aanzien van de meest effectieve handhavingmodaliteit wenst.

Consequenties

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar): Op korte termijn geen.
Voor de eventuele ontwikkeling van een veilig systeem voor informatie-uitwisseling over weigeringen kunnen in de periode 2007-2010 de totale kosten bedragen: EUR 565.000.

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de (Rijks)overheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger: De implementatie van de verordening op het gebied van vergunningverlening, controle en handhaving zal voor het grootste deel plaatsvinden in het kader van het reguliere douanetoezicht op de in-, uit- en doorvoer van goederen. Toezicht op de naleving van die aspecten die geen betrekking hebben op dit grensoverschrijdende verkeer van fysieke goederen (=dienstverlening) zal uitgeoefend worden door de FIOD-ECD. De FIOD-ECD is ook belast met de opsporing van strafbare feiten.

De invoering van nieuwe controlemaatregelen (doorvoer, brokering) biedt de Douane de mogelijkheid op te treden bij het vermoeden van onrechtmatige export, doorvoer en brokering van goederen voor tweeërlei gebruik. Tot op heden heeft de Douane deze mogelijkheid juridisch niet.

De toename in lasten voor de overheid als gevolg van de wijziging van de verordening zal tot een minimum beperkt worden. Enkele nieuwe maatregelen zullen de uitvoercontroles door de Douane vergemakkelijken (meldplicht) wat een beperkte vermindering van administratieve en personele lasten tot gevolg zal hebben.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de inlichtingendiensten (AIVD en MIVD). De toepassing van de controlemaatregelen zal ingegeven worden door informatie aangereikt door deze diensten. Dit heeft een toename van de werkzaamheden van deze diensten en dus een administratieve en personele lastenverzwaring tot gevolg.

Voor bedrijven zijn er zowel toe- als afnames van administratieve lasten. De toename als gevolg van de wijziging van de verordening zal tot een minimum bep erkt worden. Nederland streeft bij de nieuwe verordening naar de invoering van de minst ingrijpende vorm van vergunningplicht (ad hoc vergunningplicht) en beperkt zich tot wat redelijkerwijs toepasbaar en uitvoerbaar is. Hierdoor zullen de controles door de Douane geen lastentoename betekenen voor de bedrijven. Daarbij zal de invoering van nieuwe maatregelen (meldplicht in plaats van vergunning) een lastenvermindering voor het bedrijfsleven betekenen. Ook met de communautaire algemene export vergunning wordt een lastenarm alternatief geï ntroduceerd.

Het is op voorhand niet mogelijk om exact aan te geven om hoeveel gevallen (vergunningen/ meldingen) het zal gaan. Dit is afhankelijk van de door de lidstaten nog overeen te komen wijze van implementatie van nieuwe verplichtingen.

Op dit moment worden er in Nederland per jaar 500 vergunningen voor export van goederen voor tweeërlei gebruik afgegeven. Hiervan zijn ongeveer 10 globale/algemene vergunningen. Jaarlijks worden ongeveer 5 ad hoc vergunningen opgelegd.

Door de wijzigingen in de verordening worden naar verwachting ongeveer 5 vergunningen omgezet in meldingen. De nieuwe controlemaatregelen zullen waarschijnlijk ongeveer 5 á 10 ad hoc vergunningen voor respectievelijk doorvoer als brokering worden opgelegd.

De huidige administratieve lasten voor bedrijven zijn gezien het aantal vergunningen gering. Er is als gevolg van de verordening sprake van zowel toe- als afnames, maar dit zijn kleine veranderingen. Onduidelijk is of er per saldo sprake zal zijn van een toe- of afname, maar het gaat hoe dan ook niet om een substantiële wijziging van de administratieve lasten voor bedrijven.

Per saldo mag verwacht worden dat voor de overheid het geheel aan maatregelen zal leiden tot een geringe (administratieve/personele) lastenverzwaring, vooral bij de inlichtingendiensten.

Vervolgtraject financiële afspraken: De omvang van de kosten is nog niet bekend. Wanneer er meer duidelijkheid is over de kosten, zal er een toedeling van de kosten plaatsvinden over de verschillende betrokken departementen.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG) alsmede informatie inzake mogelijke implementatie- en notificatieproblemen: Het voorstel ziet enerzijds op goederen voor tweeërlei gebruik en anderzijds op bepaalde vormen van export van dienstverlening met betrekking tot die goederen. Het gedeelte dat ziet op goederen zal worden geïmplementeerd in een besluit op grond van de Algemene Douanewet (Adw). Er wordt bekeken onder welk nationaal wettelijk kader de bepalingen ten aanzien van de diensten kunnen worden geïmplementeerd. Voorlopig vallen deze, voor zover het betreft de immateriële overdracht van technologie en programmatuur, onder andere via elektronische media, telefoon en internet onder het overgangsrechtelijke regime van de Algemene Douanewet. Strafbaarstelling van overtredingen van de verordening valt voor zover nodig onder de Wet op de economische delicten.

Voorgestelde implementatietermijn (evt. commentaar haalbaarheid, dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding): De verordening treedt in werking 90 dagen na publicatie van de verordening in het publicatieblad van de EG.

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de lidstaten strafsancties zullen moeten vaststellen ingeval van schendingen en daarnaast de noodzakelijke bevoegdheden moeten attribueren voor wat betreft afgifte van vergunningen, het houden van toezicht op de naleving enz. Dat geldt in het bijzonder op het terrein van de brokering waar in Nederland nog slechts beperkte rechtsinstrumenten voorhanden zijn. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij de voorgestelde datum van inwerkingtreding. Omdat het hier de controle op dienstverlening betreft, en niet de controle op de export van fysieke goederen, is de Adw niet geschikt. Voor de brokering in wapens geldt het Besluit financieel verkeer strategische goederen, maar voor het implementeren van de nieuwe verordening wordt ook gedacht aan gebruik van de Sanctiewet.

Consequenties voor ontwikkelingslanden: geen. Het voorstel heeft betrekking op controles op uitvoer van goederen voor tweeërlei gebruik naar alle derde landen, ongeacht de status van ontwikkelingsland.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

De voorgestelde verordening betreft vooral actualisering van reeds bestaande wetgeving. Met betrekking tot de voorgestelde nieuwe bepalingen kan Nederland in grote lijnen akkoord gaan

De Nederlandse belangen liggen op het terrein van o de buitenlandse politiek (het tegengaan van de proliferatie van massavernietigingswapens en de beperking van conventionele bewapening in spanningsgebieden) en
o de handelspolitiek (ook voor Dual Use goederen een interne markt, maar met eenvormige controle aan de buitengrenzen van de Europese Gemeenschap, zo min mogelijke verstoring van internationale handel en zo klein mogelijke administratieve lasten voor bedrijfsleven en overheid).

Naast een uitbreiding en toename van de controle op een aantal terreinen zoals brokering, doorvoer en ITT, onder meer vanwege risico's die verband houden met terrorisme en de verplichtingen voortvloeiend uit VNVR Resolutie 1540, wordt tegelijkertijd beoogd andere aspecten van de controle te vereenvoudigen, onder meer door de introductie van een globale communautaire vergunning.

In zijn algemeenheid kan Nederland instemmen met de wijzigingen en de toevoegingen van brokering en doorvoer.
Nederland is echter van mening dat niet alleen voorzien moet worden in de controle van vergunningplichtige goederen, maar dat ook voorzien moet worden in mogelijkheden om niet-vergunningplichtige goederen te controleren als die gebruikt kunnen worden in een programma ter vervaardiging van een massavernietigingswapen. Dat geldt ook voor goederen die een conventionele militaire toepassing kunnen krijgen in een land waarop een internationaal wapenembargo van kracht is.

De bevoegdheid tot het stellen van de verplichting tot strafbaarstelling door de EG op het terrein van de handelspolitiek is niet door het Hof erkend. Niet uitgesloten kan echter worden dat de door het Hof in zaak C-176/03 gevolgde redenering op het beleidsterrein milieu ook buiten dit beleidsterrein kan opg aan voor andere terreinen van Gemeenschapsrecht waarvoor een duidelijke EG-doelstelling in artikel 2 en/of 3 EG-Verdrag en duidelijke bevoegdheden en doelstellingen (zoals in artikel 174 en 175 EG) bestaan. Nederland is terughoudend ten aanzien van strafrecht in de eerste pijler. Voor Nederland is van groot belang dat het voorstel geen ongewenste effecten heeft op het Nederlandse strafrecht.

In een aantal gevallen plaatst Nederland ook kanttekeningen bij de praktische uitvoerbaarheid van het voorstel, mede in het licht van de vaak beperkte capaciteit bij uitvoerende en toezichthoudende diensten. Daarnaast is het voor de inlichtingendiensten van belang dat de nieuwe verordening voor informatie-uitwisseling, bijvoorbeeld over geweigerde vergunningen, de geheimhoudingsplicht onverlet laat. Indien indicatieve termijnen worden ingevoerd dient de tijdsduur zodanig te zijn dat er voldoende tijd is voor benodigd internationaal onderzoek. Ook dienen er regels te komen voor verantwoorde werking van rechtshulp en informatie-uitwisseling bijvoorbeeld op het gebied van brokering. Ook is Nederland het standpunt toegedaan dat nieuwe bepalingen (o.a. definities) zoveel mogelijk dienen aan te sluiten bij de reeds bestaande Europese wetgeving zoals bijvoorbeeld in het Communautair Douane Wetboek, en tenminste eenduidig en transparant dienen te zijn. Met het voorstel om de Commissie onderhandelingsbevoegdheid met derde landen te geven is Nederland het aan de ene kant eens, aangezien dan niet 27 landen afzonderlijk hoeven te onderhandelen. Aan de andere kant is een voorzichtige opstelling geboden ten aanzien van de reikwijdte. De Commissie is ambitieus op het gebied van exportcontrole en de lidstaten hechten sterk aan hun nationale bevoegdheid.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl