Het zoekverhaal - deel II: mediabedrijven weer baas over hun eigen business

FAST introduceert eerste zakelijke zoekplatform voor mediabedrijven

FAST Media Network al even groot als Yahoo! en groeit sneller

Amsterdam, 8 mei 2007 - Fast Search & Transfer (FAST), een vooraanstaand ontwikkelaar van zoektechnologieën, introduceert FASTMedia, het eerste zakelijke zoekplatform voor mediabedrijven. FASTMedia is ontwikkeld in samenwerking met toonaangevende mediabedrijven die actief zijn in uiteenlopende markten, waaronder radio en tv, kranten, uitgevers, kabelmaatschappijen en webportals. FASTMedia biedt mediabedrijven een compleet platform om hun content beschikbaar te stellen, hun klanten, partners en werknemers te bedienen, hun merknamen te beschermen en hun content te gelde te maken. Kortom, FASTMedia stelt mediabedrijven in staat om binnen de digitale marktplaats van tegenwoordig beter te concurreren en daardoor beter te presteren.

Het FASTMedia-platform vormt het bewijs dat zoektechnologie inmiddels is geëvolueerd tot een strategische business-driver voor mediabedrijven.

"De strijd om de webhegemonie is bepaald nog niet gestreden", zegt Sue Feldman, IDC's vice-president voor Search and Digital Market Technologies. "Uit ons laatste onderzoek blijkt dat gebruikers helemaal niet uitsluitend de grote zoekmachines op het web gebruiken. De meesten gaan direct naar hun favoriete sites om informatie te vinden en passeren dus de zoek-engines op het web. Om dat soort zoekverkeer commercieel nuttig te gebruiken zijn geavanceerde ad-matching platforms vereist, die gebruikersgedrag analyseren, zoekopdrachten aan advertenties koppelen, advertentie-uitwisselingen afhandelen en advertentietransacties volgen. Mediabedrijven die weer wat willen terugpakken van hun afkalvende advertentieomzet kunnen dat doen door iets te implementeren wat wij een 'digital marketplace in a box' noemen."

"FASTMedia verandert de regels van het spel in de mediamarkt", zegt CEO en medeoprichter John Lervik van FAST. "Met ons platform, dat al door vele bedrijven wordt ingezet om nieuwe business-modellen te ontwikkelen, worden mediabedrijven weer onafhankelijk van de grote zoekengines op het web en ontwikkelen daardoor betere klantrelaties, profiteren meer van hun digitale eigendommen en verbeteren daardoor hun operationele winsten."

Klantennetwerk FASTMedia al even groot als Yahoo! maar groeit sneller Een recente, onafhankelijke studie uitgevoerd door IDC kwam tot de conclusie dat meer dan 70% van alle zoekopdrachten op het web niet afkomstig is van zoek-engines. In plaats daarvan gaan mensen direct naar de informatiebronnen, webwinkels en andere websites van hun eigen voorkeur en zoeken daar. Deze resultaten worden bevestigd door een eigen onderzoek van FAST onder 35 grote Amerikaanse mediabedrijven. Gecombineerd genereert dit 'FAST Media Network' al evenveel zoekverkeer als Yahoo!, met dit verschil dat het FAST-verkeer meer dan twee keer zo snel groeit. Indien deze groei met de huidige snelheid doorgaat, zal het aantal zoekopdrachten binnen het gezamenlijke FAST Media Network over twee jaar groter zijn dan het zoekvolume via Google, wat uiteraard een grondige verschuiving in de markt teweeg zal brengen. FAST helpt honderden mediabedrijven om het verschijnsel 'zoeken op het web' te veranderen van iets wat hun wereld in de laatste jaren grondig heeft verstoord, naar een platform dat hen in staat stelt om hun business ook in de toekomst met succes te laten groeien.

"Deze getallen vertellen een krachtig verhaal", zegt Perry Solomon, vice-president en General Manager van de Media Solutions Group van FAST. "De gecombineerde statistieken over het zoekverkeer die we bij onze mediaklanten aantreffen, wijzen uit dat het geaggregeerde volume binnenkort dat van de grote zoek-engines op het web zal overtreffen. De uitdaging is nu om mediabedrijven te helpen om beter en winstgevender gebruik te maken van dit zoekverkeer. Innovatie is hierbij het toverwoord en telkens opnieuw blijkt zoektechnologie de meest effectieve methode te zijn om mensen met informatie, producten, services en experts te verbinden - anders gezegd: door zoeken kom je met elkaar in contact. De toonaangevende mediabedrijven begrijpen dit concept en veranderen de manier waarop consumenten met hun digitale wereld omgaan."

FASTMedia vormt een brede verzameling bewezen oplossingen, die gebaseerd zijn op het FAST ESP-platform en die gebruikmaken van FAST Adaptive Informatie Warehouse (FAST AIW):


· FAST AdMomentum: het meest robuuste en flexibele private-label contextgevoelige advertentieplatform van de industrie, dat mediabedrijven in staat stelt om gerichte, relevante advertenties aan hun doelgroepen aan te bieden.
· FAST Multimedia Miner: laat mediabedrijven hun multimedia-materialen optimaal inzetten binnen zeer aanpasbare, gepersonaliseerde klantomgevingen, waarmee de doelgroepen relevante informatie in elk formaat - audio, video, afbeeldingen, tekst - kunnen zoeken en ontdekken via een enkele zoek-interface.
· FAST Featured Content: stelt mediabedrijven in staat om content aan te bieden die gerelateerd is aan zoekopdrachten. Door gerichte promoties en dynamische navigatie worden zo ook 'premium content' en abonnementsvormen beter onder de aandacht gebracht.

FAST Unity: hiermee kunnen meerdere mediabedrijven hun content via zoekportals gezamenlijk aanbieden. Dit is niet alleen aantrekkelijker voor gebruikers maar genereert ook extra zoekverkeer naar hun eigen content en de producten van commerciële partners.

FAST Mobile Search Platform (FAST MSP): stelt mediabedrijven in staat om gerichte en persoonlijke content en advertenties af te leveren op mobiele apparatuur.

"De grote zoek-engines hebben de relaties van mediabedrijven met hun doelgroepen en met adverteerders danig verstoord", zegt Solomon. "Met FAST AdMomentum kunnen uitgevers de controle over die advertentierelaties herwinnen - en nieuwe relaties met kleine en middelgrote adverteerders ontwikkelen - en tegelijkertijd hun doelgroepen bedienen met gerichte site-specifieke content, aanbiedingen en advertenties. Er is nu geen reden meer om advertentienetwerken van derden te gebruiken, en ook niet meer om omzet of klanten met anderen te delen."

Over FAST
FAST is de ontwikkelaar van de real-time enterprise zoek- en business intelligence technologieën die gebruikt worden door een aantal van 's werelds bekendste organisaties met hoge eisen op het gebied van informatiesystemen. FAST's flexibele en schaalbare geïntegreerde technologieplatform en portal zorgt ervoor dat gebruikers toegang hebben tot de voor hun relevante informatie, ongeacht het gebruikte medium. De oplossingen van FAST worden gebruikt door ruim 2.600 klanten en partners over de hele wereld, waaronder America Online (AOL), Cardinal Health, CareerBuilder.com, Chordiant, CIGNA, CNET, Dell, Factiva, Fidelity Investments, Findexa, IBM, Knight Ridder, LexisNexis, Overture, Rakuten, Reed Elsevier, Reuters, Sensis, Stellent, Tenet Healthcare, Thomas Industrial Networks, T-Online, US Army, Virgilio (Telecom Italia), Vodafone en Wanadoo.

Het hoofdkantoor van FAST bevindt zich in Noorwegen en het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld, waaronder in Nederland (Afrika Gebouw van het Atlas Complex in Amsterdam Zuid-Oost). FAST is genoteerd op de aandelenbeurs van Oslo, onder de ticker 'FAST. Meer informatie over FAST is te vinden op www.fastsearch.com.