Gemeente Leiden

Leiden eerste gemeente in Nederland in Digitaal Klanten Dossier (DKD)

De gemeente Leiden heeft als eerste gemeente in Nederland gegevens geleverd aan het Digitaal Klant Dossier (DKD).

Het DKD is een virtueel dossier met relevante informatie uit de databases van verschillende organisaties op het gebied van werk en inkomen zoals UWV, CWI, en Sociale Diensten. De gegevens worden automatisch aangeleverd, samengevoegd en zijn direct op het beeldscherm te zien. Van de financiële situatie van de klant tot onder meer voertuigbezit, werkervaring, polisadministratie, uitkeringen en re-integratie. Het DKD ontsluit hiermee een schat aan informatie.

Minder rompslomp voor cliënt
Het gebruik van het DKD wordt in de loop van dit jaar gerealiseerd. Klanten hoeven dan niet langer steeds dezelfde informatie op te geven. En kunnen via internet bovendien altijd en overal hun eigen gegevens inzien, zelf informatie of formulieren opvragen en bepaalde gegevens wijzigen. Dat is gemakkelijk en transparant. Bovendien kan de klant de juiste aandacht verwachten. Want door minder nadruk op gegevensverzameling gaat alle aandacht naar de serviceverlening. Mensen die een uitkering aanvragen moeten vaak meerdere malen dezelfde gegevens aanleveren. Het DKD geeft de klant de snelste weg terug naar werk.

Koploper in Nederland
De dienst Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid van de gemeente Leiden is één van de koplopers op het gebied van de geautomatiseerde ondersteuning van het uitkeringsproces. Hierdoor kon de gemeente Leiden als enige gemeente in Nederland op tijd de gegevens aanleveren. Wethouder Sociale Zaken Paul Jonas (SP) is verheugd met deze positie: "Wij streven er naar onze cliënten zo goed mogelijk te helpen. Als we ze van deze bureaucratische rompslomp kunnen afhelpen, is dat grote winst. Dan kan de aandacht bij de cliënt zelf komen te liggen."

Klein feestje
Om deze mijlpaal te vieren zullen Annet en Annette van de website www.stopzinlooswerk.nl in de week van 21 mei een bezoek brengen aan de Sociale diensten van Leiden en Leiderdorp.

Uiteraard zingen ze het actielied 'Stop Zinloos Werk'. Ze zullen ook de gelegenheid aangrijpen om nog eens te benadrukken hoe belangrijk het DKD is en wordt voor de manier waarop de medewerkers van sociale diensten hun werk doen. Het wordt er beter en leuker door!

Meer informatie over het Digitaal Klanten Dossier is te vinden op www.bkwi.nl en www.dkd.nl

Nadere informatie:
Eric Seugling, Bureau Communicatie, telefoon (071) 516 5118.


---- --