Unilever NV



* Unilever Wetenschapsprijs 2007 naar Pr. David Julius

Unilever Wetenschapsprijs 2007 naar Pr. David Julius

09/05/2007 : Vlaardingen, 9 mei.- Unilever heeft vandaag bekendgemaakt dat zij haar Wetenschapsprijs ter waarde van EUR 250.000 heeft toegekend aan David Julius, professor fysiologie aan de University of California in San Francisco (VS).

Professor Julius, uitverkozen door een jury van vooraanstaande wetenschappers, heeft de prijs gekregen voor zijn uitmuntende werk aan het inzichtelijk maken van de manier waarop mensen op moleculair niveau temperatuur waarnemen.

De prijs zal op 9 mei 2007 aan professor Julius worden overhandigd door Unilevers Group Chief Executive Patrick Cescau in aanwezigheid van Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje, tijdens het Unilever Vitality Symposium in Vlaardingen.

De Unilever Wetenschapsprijs wordt uitgereikt aan vooraanstaande wetenschappers op het gebied van biowetenschappen, natuurkunde, sociale wetenschappen, voedingsleer, medicijnen of een combinatie hiervan, wier werk een bijdrage levert aan Unilevers missie om vitaliteit aan het leven toe te voegen.

Het geldbedrag van EUR 250.000 moet worden besteed aan wetenschappelijk onderzoek. De prijs laat zien dat Unilever hoog inzet op wetenschappelijke uitmuntendheid, de motor achter baanbrekende innovaties die mensen helpen er goed uit te zien, zich goed te voelen en meer uit het leven te halen.

Voor de redactie:


* Professor Julius heeft de receptoren voor capsaïcine, het hete bestanddeel in rode pepers, en het verkoelende bestanddeel menthol ontdekt en beschreven. Deze receptoren worden ook geactiveerd door respectievelijk hoge en lage temperaturen. Hiermee wordt aangetoond dat er een gemeenschappelijk mechanisme ten grondslag ligt aan de manier waarop het perifere zenuwstelsel temperatuur waarneemt.

* Doorbraken op dit gebied zijn van belang voor ons onderzoek om multisensorische prikkelingen te gebruiken in zowel onze voedingsproducten als in onze producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Zo is het mogelijk op een gecontroleerde manier en zonder gebruik te hoeven maken van menthol of capsaïcine een gewenste gevoelstemperatuur te realiseren, als onderdeel van de multisensorische uitstraling.

* Professor Julius' bevindingen hebben bovendien een belangrijke bijdrage geleverd aan het inzichtelijk maken van de werking van de zenuwbanen die meewerken aan het ontstaan van acute en chronische pijn, vooral binnen de context van weefselbeschadiging en infectie. Dit kan leiden tot nieuwe doelstellingen bij het ontwikkelen van pijnstillers.

* De jury van vooraanstaande wetenschappers die professor Julius heeft uitgeroepen tot winnaar bestond uit:
Voorzitter:
Prof. dr. Tony Cheetham, University of California, Santa Barbara, Californië, VS
Leden:
Prof. dr. Bert Meijer, Technische Universiteit van Eindhoven Prof. dr. Linda Buck, University of Washington, Washington, VS Prof. Sir Harold Kroto, Florida State University, Florida, VS Prof. Michael Gibney, University of Dublin, Ierland Prof. dr. C.N.R. Rao, President of the Academy of Sciences for the Developing World, Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research, Bangalore, India.

* Nadere informatie over het werk van professor David Julius en de selectiecriteria voor de Wetenschapsprijs van Unilever zijn te vinden op http://www.ucsf.edu/djlab en
http://www.unileverscienceprize.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Gerbert van Genderen Stort, woordvoerder Unilever N.V.:
+31-(0)10-2174844

Over Unilever

Het is Unilevers missie vitaliteit toe te voegen aan het leven. Wij voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.

Unilever is een van de grootste producenten van consumentengoederen met een hoge omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld met een sterke lokale verankering in circa 100 landen wereldwijd.

Haar portefeuille omvat een aantal van 's werelds bekendste en populairste merken, waaronder twaalf merken met elk een jaaromzet van meer dan EUR 1 miljard. Unilever is wereldwijd marktleider in veel van de categorieën waarin zij actief is. Haar merkenportefeuille omvat bekende merken als Knorr, Calvé, Becel/Flora, Bertolli, Dove, Lipton, Pond's, Axe/Lynx, Omo, Glorix/Domestos en Unox.

Unilever had eind 2006 179.000 medewerkers en behaalde in 2006 een jaaromzet van zo'n EUR 40 miljard. Meer informatie over Unilever en haar merken is te vinden op http://www.unilever.com/.

WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

Unilever N.V. :

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

press-office.rotterdam@unilever.com