Gemeente Den Haag

|Datum | |

|                                           |9 mei 2007                   |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
|                                           |                             |
Bestuurlijke reactie op IVW-rapport Randstadrail

Namens alle betrokken partijen heeft de Haagse wethouder Marnix Norder op dinsdagmiddag 9 mei een eerste bestuurlijke reactie gegeven op het onderzoeksrapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat over RandstadRail. De inhoud van deze reactie treft u aan in de bijgevoegde commissiebrief.

Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie): Directie Voorlichting en Externe Betrekkingen: Geertje Janssen, tel. 070 353 5085 of 06 5244 3669

GJ/CL/07/98


---- --
Retouradres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag | | |
|Aan: de Commissie Verkeer Milieu           |Uw brief van                 |
|                                           |                             |
|                                           |Uw kenmerk                   |
|                                           |                             |
|                                           |Ons kenmerk                  |
|                                           |DSB/2007.571                 |
|                                           |Doorkiesnummer               |
|                                           |                             |
|                                           |E-mailadres                  |
|                                           |                             |
|                                           |Aantal bijlagen              |
|                                           |1                            |
|                                           |Datum                        |
|                                           |9 mei 2007                   |
|Onderwerp                                  |                             |
|eerste reactie rapport IVW inzake          |                             |
|Randstadrail                               |                             |
Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de samenvatting van het onderzoeksrapport van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat naar RandstadRail met een eerste reactie op hoofdlijnen. Uiteraard vergt dit rapport nog nadere bestudering. Voor het volledige rapport verwijs ik u naar de website van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (www.ivw.nl/nl/actueel/nieuwsberichten)

Namens alle bij RandstadRail betrokken partijen laat ik u weten dat ik het in grote lijnen eens ben met de inhoudelijke analyse van de IVW over de oorzaken die uiteindelijk hebben geleid tot de ontsporing van een RandstadRail-voertuig bij Forepark op 29 november 2006. Belangrijk is dat de Inspectie in het definitieve rapport bevestigt dat er geen sprake is geweest van onverantwoord handelen door een van de partijen. De belangrijkste constateringen zoals ze in het rapport zijn opgetekend, zijn bekend bij betrokken partijen en inmiddels verwerkt in de manier waarop we nu werken en testen.

Het rapport maakt duidelijk dat een intensievere en langere testperiode geen garantie had geboden dat de ontsporingen zich dan niet zouden hebben voorgedaan. Het probleem met de wissel kwam aan het licht door een uitzonderlijke combinatie van gebeurtenissen, waarvan het maar zeer de vraag is of die zich tijdens een testperiode ook zou hebben voorgedaan. Wel is het zo dat we bij langer testen andere "kinderziektes" mogelijk eerder op het spoor waren gekomen.

Hoewel ik de analyse van de IVW op hoofdlijnen deel, onderschrijf ik niet alle conclusies en ook worden mijns inziens niet alle gekozen kwalificaties onderbouwd door de feiten in het rapport. Bijvoorbeeld de opvatting ten aanzien van de handelswijze van de metrobestuurder van het voertuig dat op 29 november wissel 846 openreed.

In de conclusie van de Inspectie over het vermeende gebrek aan opleiding van HTM personeel komt onvoldoende tot uiting, dat de opleiding ook door de Inspectie zelf is goedgekeurd en dus voldeed aan de normen die daarvoor worden gesteld. Naast een goede opleiding van het personeel is overigens praktijkervaring en routine nodig om fouten tot een minimum te beperken. De vervoerbedrijven hebben de werkinstructies en procedures verbeterd en het personeel van de Centraleverkeersleiding (CVL) is opnieuw geïnstrueerd.

Als laatste wil ik hier de conclusie van de Inspectie noemen over een 'onverantwoorde keuze' voor de aanschaf van het communicatiesysteem. De keuze werd o.a. ingegeven door het feit dat RET en HTM bestaande communicatiesystemen hebben. De afweging is goed onderbouwd en gedeeld met safetymanagers, inclusief de IVW.

De ontsporing werd - zoals uit het rapport blijkt - veroorzaakt door de kapotte wissel. Onze aandacht is bij het huidige testbedrijf daarom extra op de wissels gericht. We zijn nog niet tevreden. Alle wissels zijn grondig geïnspecteerd. Daarbij bleken ook andere wissels niet goed te functioneren. Deze zijn aangepast en worden momenteel volop getest.

Deze intensieve testperiode leidt ertoe dat het langer duurt, maar het voordeel is dat wanneer RandstadRail over enige tijd wordt vrijgegeven we naar verwachting nauwelijks voor verrassingen kunnen komen te staan.

Ik wil u er nogmaals op wijzen dat alle betrokken partijen op dit moment de hoogste prioriteit geven aan de volledige herstart van RandstadRail en het terugwinnen van het vertrouwen van de reizigers.

Met vriendelijke groet,
de wethouder van Bouwen en Wonen,

Marnix Norder


---- --