Miko


Algemene vergadering Miko van 9 mei 2007

Benoeming van twee nieuwe onafhankelijke bestuurders

Turnhout, 9 mei 2007 - Op de algemene vergadering van 9 mei 2007 kondigde Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, aan dat het boekjaar 2006 goed is afgesloten. De omzet steeg met 9,2 % tot 90,62 miljoen euro, de EBITDA en de nettowinst stegen met respectievelijk 4,4 % (tot 13,16 miljoen euro) en
9,1 % (tot 4,94 miljoen euro).

Tevens werd een bruto dividend van 0,79 euro per aandeel goedgekeurd. Dit betekent een verhoging van 4,0 %. Netto komt dit neer op 0,59 euro per aandeel.

Op de algemene vergadering werd ook overgegaan tot de benoeming van twee nieuwe onafhankelijke bestuurders, met name de heren Chris Van Doorslaer, CEO van Carta Mundi, en Flor Joosen, CEO van Joosen-Luyckx.

Er werd ook gewezen op diverse innovaties die in 2006 werden gerealiseerd:

a. Miko neemt Duurzaam Ondernemen zeer serieus. In dit kader werd het Puro project opgestart. Het betreft een duurzame koffie die met grote onderscheiding voldoet aan de 3 bekende 'duurzaamheids P's': Profit, People en Planet. Het People aspect wordt gerealiseerd door het feit dat Purokoffie enkel Fairtrade koffies bevat, die een garantie geven dat kleine koffietelers een prijs krijgen voor hun koffie die hoger ligt dan de marktprijzen, zodat zij kunnen overleven. Het Planet aspect wordt waargemaakt door, in samenwerking met het World Land Trust, een deel van de Puro omzet te reserveren voor aankoop van regenwoud in Ecuador. Momenteel is in Ecuador al een oppervlakte regenwoud gelijk aan 500 voetbalvelden duurzaam beschermd. Voor Puro is er evenwel nog een cruciale vierde P, namelijk deze van Pleasure; de verkoop van Puro geeft ook een goed gevoel, omdat we een beetje wereldverbeteraar kunnen zijn: 'een weg van 1.000 mijl begint met één enkele stap...'.

b. Finalisering van de nieuwe Ambassador Espressimo machine. Het betreft een concept waarbij een espresso van hoge kwaliteit eenvoudig kan gezet worden met voorgedoseerde capsules.

c. Diversificatie naar margarineverpakkingen in de kunststofverwerkingsafdeling. MPC-DG Plastics heeft hiervoor zijn installaties moeten aanpassen, waardoor zij nu klaar staan om deze nieuwe markt verder uit te diepen.

Tevens werd de overname in 2006 van het Duitse Leo Coffee benadrukt. Dit brengt een uitbreiding van het Miko-territorium met zich, een nieuw thuisland voor de koffieserviceafdeling. Dit nieuwe filiaal zal de volgende jaren nog aanzienlijke investeringen vergen, maar Miko is ervan overtuigd dat Leo Coffee en Duitsland voor de groep op termijn andermaal een groeimarkt zal worden.

Voor wat betreft de verwachtingen voor 2007 werd gewezen op het grillige verloop van zowel de koffie- als kunststofgrondstoffen. Het jaar is evenwel goed ingezet. Het is Miko's missie om een jaarlijkse groei van +/- 8 % waar te maken. Om dit te realiseren is er voor dit jaar een investeringsbudget van 11,9 miljoen euro goedgekeurd; 3,14 miljoen euro is voorzien voor de koffieserviceafdeling en 8,76 miljoen euro voor de kunststofverwerkingsafdeling.

OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 540 mensen te werk en haalde in 2006 een omzet van 90,62 miljoen euro. Momenteel is 44 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 56 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE