Jubileumcongres SWOV
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Van harte gefeliciteerd, SWOV. Voor sommigen schijnt 45 een lastige
leeftijd te zijn, maar bij u zijn nog geen tekenen van een
midlifecrisis te bespeuren. Integendeel, de SWOV zit in de bloei van
zijn leven! Met uw onderzoeken draagt u al bijna vijf decennia bij aan
de verkeersveiligheid in Nederland. En daar wil ik de SWOV voor
bedanken. Dat doe ik als minister tot stichting, maar óók van mens tot
mens. Want de medewerkers van de SWOV redden indirect elke dag levens
door onderzoek te doen waar wij vervolgens beleid mee kunnen maken.
Beleid dat leidt tot nog meer verkeersveiligheid. Een van de mooiste
combinaties van wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke
betrokkenheid, als je het mij vraagt.
Verkeersveiligheid leeft echt. Kijk maar naar deze week, de
Wereldverkeersveiligheidsweek. Maandag reikte ik een prijs voor het
beste verkeersveiligheididee, uit aan een tienjarig jongetje. Hij vond
slagbomen bij stoplichten een goed idee, dan kan je niet meer door
rood fietsen. Was iedereen maar zo betrokken!
Diezelfde dag presenteerde ik de ongevalscijfers over 2006. Vorig jaar
zijn er 811 mensen dodelijk verongelukt, zes minder dan in 2005. Geen
spectaculaire daling dus, maar ook geen stijging. De doelstelling voor
2010 hebben we vorig jaar aangescherpt tot maximaal 750 doden. De
doelstelling voor 2020 staat nu op 580, maar in overleg met de
collega-bestuurders in de regio, wil ik kijken of we ook dat cijfer
naar beneden kunnen bijstellen.
Voor de buitenstaander klinkt dat misschien heel makkelijk, een
cijfertje bijstellen. Hoppa, waarom niet maximaal 500 doden, 400, 300,
waarom geen nul? Maar zo werkt het dus niet, dat weten wij allemaal.
Je moet het streefcijfer wel ergens op baseren.
En dan komt de SWOV in beeld. Het ministerie wilde vorig jaar graag
een ambitieuzere doelstelling voor 2010, van 900 naar 750 doden. En
zowel de SWOV als de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer, hebben met
onderzoek aangetoond dat dit een realistisch streven was. Dat geeft
zelfvertrouwen om door te gaan op de ingeslagen weg.
In het onderzoek blikt de SWOV niet alleen terug, maar juist ook
vooruit. U helpt ons realistische langetermijndoelen te stellen, door
bijvoorbeeld het effect van verkeersveiligheidsmaatregelen te
onderzoeken. Ook hebben de mensen van de SWOV inhoudelijk sterk
bijgedragen aan het concept van Duurzaam Veilig, tegenwoordig een van
de peilers onder ons verkeersveiligheidsbeleid. Maar ook bij de
`hier-en-nu-zaken' bewijst het SWOV haar waarde, bijvoorbeeld als de
nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat snel iets moet vinden van
zoiets als de Segway...
Niet alleen bij Verkeer en Waterstaat, bij veel meer partijen bestaat
een grote vraag naar gedegen kennis over verkeersveiligheid. Ook
provincies, stadsregio's, gemeentes en andere partners op het gebied
van verkeersveiligheid baseren hun beleid op de waardevolle bouwstenen
van de SWOV. Juist die interactie tussen onderzoek en beleid, willen
we de komende tijd versterken.
De SWOV is écht een goede samenwerkingspartner. U werkt veelvuldig
samen met tal van andere grotere en kleinere instanties. De rapporten
en conclusies zijn openbaar, dus makkelijk en laagdrempelig
toegankelijk. De kennis gaat zelfs de grenzen over en de SWOV staat in
het buitenland, net als in Nederland, in hoog aanzien. Verkeer en
Waterstaat waardeert de instelling en de inzet van het SWOV enorm.
Dames en heren, Verkeersveiligheidbeleid is niet iets wat je als
ministerie alleen doet. Je praat met mensen, maatschappelijke
organisaties en andere overheden. Zo creëer je draagvlak en dat leidt
tot grotere successen. Om het verkeer de komende jaren nóg veiliger te
maken, zijn forse inspanningen nodig. Daar ben ik mij heel goed van
bewust. Op dit moment zetten we bij VenW de lijn uit, die ons naar de
doelen van 2020 moet brengen. We gaan door in de ingeslagen richting,
maar met een sterkere nadruk op beleidsinnovaties die het gedrag van
de verkeersdeelnemers positief kunnen beïnvloeden. Hiermee kunnen we
zowel het aantal verkeersdoden, maar vooral ook het aantal
ziekenhuisgewonden nog verder omlaag worden gebracht. Ook willen we
andere beleidsterreinen bij verkeersveiligheid betrekken. Over de
precieze vorm van die langetermijnstrategie komen we zeker nog te
praten, ook met u. Maar ik wil alvast twee belangrijke elementen
noemen. Ten eerste zal veiligheidsvergrotende voertuigtechnologie in
de toekomst een grote rol spelen bij het omlaag brengen van het aantal
ongevallen. VenW zal innovaties op dit gebied gaan stimuleren. Ten
tweede wil ik dat Nederland haar internationale toppositie op het
gebied van verkeersveiligheid behoudt. Dit doen we door te leren van
de landen om ons heen. Met name de gesprekken met de andere best
performing countries, Noorwegen, Zweden en Groot-Brittannië zijn
nuttig. Maar wat écht van belang is, is dat die internationaal
opgedane kennis zijn weerslag vindt in onze dagelijkse praktijk. Daar
ligt een grote uitdaging. Ik ga er vol voor om, mét uw hulp, de
doelstellingen voor 2010 en 2020 te halen. Ik wens de SWOV alvast veel
succes met het nieuwe onderzoeksprogramma. Laat de goede ideeën en
analyses over verkeersveiligheid maar doorkomen! Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat