Succes ICT-offshoring afhankelijk van goede communicatie


ICT-projecten internationaal offshoren alleen succesvol bij goede communicatie

MAARSSEN, 20070426 -- De markt voor offshore-sourcing groeit snel. TCS, de grootste Indiase offshore dienstverlener maakte vorige week een recordomzet bekend van 4,3 miljard dollar over 2006. Ook in Nederland zijn steeds meer ondernemingen bezig met omvangrijke offshore IT-projecten, die grote kostenbesparingen opleveren. Deze voordelen kunnen echter teniet worden gedaan door interculturele verschillen en taalbarrières. Horizon Interlingua organiseert hierover op 9 mei een seminar: ICT-professionals leren hoe zij optimale resultaten bereiken door goede communicatie met hun ICT-offshorepartner. Sprekers Paul Tjia, GPI Consultancy, en Nils Nugteren, LogicaCMG Application Services, geven een overzicht van ontwikkelingen en best-practices. Er zijn workshops van Horizon Interlingua en Boertiengroep.

Doorbraak van offshoring
Vorige week zijn de jaarcijfers van TCS, de grootste Indiase offshore dienstverlener, bekendgemaakt. Het bedrijf telt nu al 90.000 medewerkers en heeft een recordomzet van 4,3 miljard dollar behaald. Ook de groei buiten de VS is fors, en voor het eerst heeft de omzet in Europa de grens van 1 miljard dollar overschreden. Kortgeleden heeft TCS zelfs een kantoor geopend op IJsland.

Ook in Nederland groeit de markt voor offshore-sourcing snel, en steeds meer grote ondernemingen zijn nu bezig met omvangrijke offshore projecten. Dit levert grote kostenbesparingen op ICT-gebied. Ook kleinere organisaties beginnen IT-projecten in het buitenland uit te laten voeren. Het aanbod stijgt ook: uit het laatste onderzoek van GPI Consultancy bleek dat er in Nederland nu al meer dan 200 ondernemingen actief bezig zijn om offshore IT-diensten aan te bieden. We verwachten daarom dat offshoring ook in 2007 met vele tientallen procenten zal groeien, en steeds meer ingeburgerd zal raken.

Het belang van goede communicatie
Voordelen uit kostenbesparing kunnen echter teniet worden gedaan door grote interculturele verschillen en taalbarrières, en kunnen de succesvolle implementatie van een offshore ICT-project in de weg staan. Voorbeelden hiervan zijn een verkeerde interpretatie van opdrachten door het moeilijk verstaan van het Engels van Indiërs of miscommunicatie over het halen van deadlines door cultuurverschillen. Goede communicatie met de offshore partner is essentieel. Bewustwording van taalgebruik en interculturele verschillen zorgt voor een effectievere samenwerking en optimaal resultaat.

9 mei: Seminar 'Succesvol communiceren bij offshoring van ICT-activiteiten'
Op woensdag 9 mei leren ICT professionals van ICT-bedrijven, banken, verzekeraars en andere internationale bedrijven tijdens een middagbijeenkomst hoe zij optimale resultaten bereiken door goede communicatie met hun ICT-offshorepartner. Horizon Interlingua organiseert dit praktijkgerichte seminar. Sprekers Paul Tjia, Senior Consultant GPI Consultancy, en Nils Nugteren, Service Delivery Director bij LogicaCMG Application Services, geven een overzicht van trends, ontwikkelingen en aansprekende best-practices. Er zijn workshops van Horizon Interlingua en Boertiengroep. De kosten zijn 85 euro. Locatie: Meeting Plaza Maarssen.

Over Horizon Interlingua
Horizon Interlingua verzorgt al 30 jaar taaltrainingen voor de Nederlandse zakelijke markt. Het mogelijk maken van effectieve communicatie met buitenlandse relaties of collega's is het doel van de trainingen. Horizon Interlingua biedt open- en maatwerktrainingen aan, in de talen Engels, Duits, Frans, Spaans en Nederlands voor anderstaligen. Horizon Interlingua is gevestigd te Amsterdam en beschikt over trainingslocaties in Bunnik, Rotterdam en Zwolle. Horizon Interlingua is onderdeel van de Freia-groep: www.freia.nl.





Ingezonden persbericht