20 miljoen zonnebl
oempitten kleuren Nederland geel
03.05.2007 / 11:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: De zonnebloem
De zonnebloem
Zonnebloem.jpg
P E R S B E R I C H T
Breda, 3 mei 2007
Superboeren starten campagne Zonnebloem
20 miljoen zonnebloempitten kleuren Nederland geel
Basisscholen, gemeenten, particulieren en afdelingen van Nationale Vereniging de
Zonnebloem gaan 20 miljoen zonnebloempitten planten. Ze doen dat in het kader van de
nieuwe publiekscampagne van de Zonnebloem, 'De Zonnebloem kleurt je wereld'.
'Superboeren' Joost Volmer en Reinier Robbemond verrichten op donderdag 10 mei om 18.30
uur de aftrap. Beide voetballers van de kersverse eredivisionist De Graafschap geven en
passant het startschot van de rolstoeldriedaagse Roll-over Bronckhorst in Wichmond.
Met de campagne wil de Zonnebloem de aandacht vestigen op de meer dan 1 miljoen
huisbezoeken, die de 38.500 vrijwilligers brengen aan 60.000 mensen met een fysieke
beperking door ziekte, handicap of leeftijd. Alhoewel de meeste mensen de Zonnebloem
kennen van de aangepaste vakanties en het eigen vakantieschip, vormt dit bezoekwerk sinds
jaar en dag het hart van de vrijwilligersorganisatie. Het is een effectief wapen tegen
sociale uitsluiting en vereenzaming van mensen die vanwege fysieke beperkingen niet of
nauwelijks de deur uitkunnen. En de bezoeken brengen extra kleur in hun leven.
De Zonnebloem hoopt met de 20 miljoen pitten Nederland begin september helemaal geel te
kleuren. De animo voor de actie is groot. Afdelingen, vrijwilligers, ondersteunende leden
en donateurs van de Zonnebloem zaaien overal in het land mee. Ook hebben al meer dan 300
basisscholen zonnebloempitten besteld. Bovendien wagen 50 gemeenten een poging om de
geelste gemeente van Nederland te worden, waaronder Utrecht, Almere, Enschede, Amersfoort
en Den Bosch. In de afsluitende Week van de Zonnebloem (3 t/m 9 september) wordt iedereen
opgeroepen om alle zelfgekweekte zonnebloemen af te snijden en ermee bij een ziek of
gehandicapt iemand op bezoek te gaan. Ook vinden die week allerlei activiteiten plaats,
zoals een conferentie over eenzaamheid. De campagne 'de Zonnebloem kleurt je wereld'
wordt ondersteund door commercials, stopperadvertenties en posters met Danny de Munk als
boegbeeld.