20 miljoen zonnebl oempitten kleuren Nederland geel


03.05.2007 / 11:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: De zonnebloem

De zonnebloem

Zonnebloem.jpg

P E R S B E R I C H T

Breda, 3 mei 2007

Superboeren starten campagne Zonnebloem
20 miljoen zonnebloempitten kleuren Nederland geel

Basisscholen, gemeenten, particulieren en afdelingen van Nationale Vereniging de Zonnebloem gaan 20 miljoen zonnebloempitten planten. Ze doen dat in het kader van de nieuwe publiekscampagne van de Zonnebloem, 'De Zonnebloem kleurt je wereld'. 'Superboeren' Joost Volmer en Reinier Robbemond verrichten op donderdag 10 mei om 18.30 uur de aftrap. Beide voetballers van de kersverse eredivisionist De Graafschap geven en passant het startschot van de rolstoeldriedaagse Roll-over Bronckhorst in Wichmond.

Met de campagne wil de Zonnebloem de aandacht vestigen op de meer dan 1 miljoen huisbezoeken, die de 38.500 vrijwilligers brengen aan 60.000 mensen met een fysieke beperking door ziekte, handicap of leeftijd. Alhoewel de meeste mensen de Zonnebloem kennen van de aangepaste vakanties en het eigen vakantieschip, vormt dit bezoekwerk sinds jaar en dag het hart van de vrijwilligersorganisatie. Het is een effectief wapen tegen sociale uitsluiting en vereenzaming van mensen die vanwege fysieke beperkingen niet of nauwelijks de deur uitkunnen. En de bezoeken brengen extra kleur in hun leven.

De Zonnebloem hoopt met de 20 miljoen pitten Nederland begin september helemaal geel te kleuren. De animo voor de actie is groot. Afdelingen, vrijwilligers, ondersteunende leden en donateurs van de Zonnebloem zaaien overal in het land mee. Ook hebben al meer dan 300 basisscholen zonnebloempitten besteld. Bovendien wagen 50 gemeenten een poging om de geelste gemeente van Nederland te worden, waaronder Utrecht, Almere, Enschede, Amersfoort en Den Bosch. In de afsluitende Week van de Zonnebloem (3 t/m 9 september) wordt iedereen opgeroepen om alle zelfgekweekte zonnebloemen af te snijden en ermee bij een ziek of gehandicapt iemand op bezoek te gaan. Ook vinden die week allerlei activiteiten plaats, zoals een conferentie over eenzaamheid. De campagne 'de Zonnebloem kleurt je wereld' wordt ondersteund door commercials, stopperadvertenties en posters met Danny de Munk als boegbeeld.