solidariteit tussen de generaties
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het
Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's -
Meer solidariteit tussen de generatiesDatum Raadsdocument: 10 mei 2007
Nr. Raadsdocument: 9717/07
Nr. Commissiedocument: COM (2007) 244
Eerstverantwoordelijk ministerie: VWS i.o.m. SZW, FIN, EZ, OCW, VNG,
BZK en VROM Behandelingstraject in Brussel: Raadswerkgroep Sociale
Vraagstukken, Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en
Consumentenzaken (tijdpad onbekend)
* Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit
* Consequenties
* Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
In 2005 is de Commissie met het Groenboek Confronting demographic
change een debat begonnen over de noodzaak om de solidariteit tussen
generaties te versterken. In vervolg hierop komt de Commissie nu met
een mededeling waarin aangesloten wordt op de European Alliance for
Families (Europese Alliantie voor het Gezin) van de Duitse
gezinsminister Von der Leyen.
De mededeling heeft tot doel lidstaten te helpen om de gevolgen van de
demografische veranderingen die op hen afkomen aan te pakken. Centraal
staat de vraag hoe de lage geboortecijfers kunnen worden omgebogen
teneinde de vergrijzing te beperken. Hiertoe dient er in Europa een
goede balans te komen in de combinatie van werk, gezin en privéleven.
Ouders in spé zouden zo min mogelijk maatschappelijke belemmeringen
moeten ondervinden bij het vervullen van hun kinderwens. De mededeling
beziet deze problematiek vooral vanuit sociaal-economisch perspectief.
De mededeling ziet de Europese Alliantie voor het Gezin als mogelijk
platform voor kennisuitwisseling en ervaring. In juni wordt hiervoor
een High Level Groep van experts op het gebied van demografie
opgericht. Tijdens de Europese Raad van 8 en 9 maart j.l. is de
Alliantie voor het Gezin opgericht. De Alliantie zal vooral
functioneren als een platform voor uitwisseling van standpunten en
kennis. De High Level Group van deskundigen zal complementair
functioneren aan het Werkgelegenheidscomité (EMCO) en het Sociale
Beschermingscomité (SPC) en de High Level Group gender mainstreaming.
De lidstaten zullen in hun jaarlijkse voortgangsrapport rapporteren
over hun staat van voorbereiding op de demografische veranderingen.
Elke twee jaar wordt een Europees Demografie Forum gehouden.
Rechtsbasis van het voorstel: niet van toepassing
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: niet van
toepassing
Instelling nieuw Comitologie-comité: niet van toepassing
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit: Strikt genomen niet van toepassing want het betreft
een mededeling.
De Commissie heeft geen bevoegdheid op dit beleidsterrein en benadrukt
terecht dat gezinsbeleid het exclusieve domein is van de lidstaten.
Nederland is zich wel bewust van het belang van demografie als
onderdeel van familiebeleid in verschillende Europese lidstaten en
steunt de aandacht van de Commissie voor dit thema.
Proportionaliteit: Strikt genomen niet van toepassing want het betreft
een mededeling. Er wordt geen concrete wet- en regelgeving voor de
toekomst aangekondigd, wat gezien de bevoegdheid van de Commissie op
dit terrein ook niet ter sprake kan zijn. Nederland is ook geen
voorstander van nieuwe wet- en regelgeving. De Commissie wil de
lidstaten ondersteunen door het uitwisselen van goede voorbeelden en
het ontwikkelen van instrumenten waarmee de Europese Alliantie voor
het Gezin kan functioneren als een platform voor onderzoek en
uitwisseling van kennis. Nederland ondersteunt dit.
Consequenties
Consequenties voor de EU-begroting: Geen
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de
rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger:
Geen
Vervolgtraject financiële afspraken: niet van toepassing
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid,
(informatie over het inschakelen van nationale agentschappen /
zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering,
notificatie en handhaving en/of sanctionering): niet van toepassing
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel
voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en
beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: niet van toepassing
Consequenties voor ontwikkelingslanden: Geen
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Nederland ondersteunt de mededeling van de Commissie en de oprichting
van de Europese Alliantie voor het Gezin, die bijdragen aan de
Lissabonstrategie door het versterken van de arbeidsparticipatie van
vrouwen, het ondersteunen van de mogelijkheden om werk, gezins- en
privéleven te combineren en door het ondersteunen van
jeugdwerkgelegenheid en het voorkomen van uitval van jongeren
("inclusion of young people"). Financiële ondersteuning bij het
grootbrengen van kinderen zou primair gekoppeld moeten zijn aan
bevordering van arbeidsparticipatie. Daarnaast ziet Nederland, naast
de demografische aspecten van gezinsbeleid, ook graag aandacht voor
het ondersteunen van ouders/opvoeders bij het opvoeden van hun
kinderen, zodat ze veilig en gezond kunnen opgroeien.
Hoewel de Commissie geen bevoegdheid heeft op dit beleidsterrein,
verwelkomt Nederland de toenemende aandacht in Europees verband voor
jeugd- en gezinsbeleid. Nederland hecht grote waarde aan het gezin als
sociale eenheid, vooral geredeneerd vanuit het belang van het kind.
Nederland is zich bewust van het belang van demografie als onderdeel
van familiebeleid in verschillende Europese lidstaten en steunt de
aandacht voor dit thema. Nederland, evenals de Commissie, benadrukt
dat jeugd- en gezinsbeleid een nationale aangelegenheid is.
Nederland is geen voorstander van nieuwe wet- en regelgeveving.
Gezinsvriendelijke maatregelen kunnen de combinatie van arbeid en zorg
echter vergemakkelijken en op deze wijze een bijdrage leveren aan de
Lissabonstrategie (verhogen arbeidsparticipatie). Maatwerk is daarbij
het uitgangspunt. Nederland is voorstander van een brede benadering
van het gezinsbeleid, gezien de complexiteit en de noodzaak van goed
jeugd-en familiebeleid. Hieronder vallen bijvoorbeeld de sociale
invalshoeken van jeugd- en familiebeleid, zoals een gunstig opvoed- en
opgroeiklimaat voor kinderen, maar ook bevordering van voor- en
vroegschoolse educatie.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken