Nederlandse Hartstichting

Overgewicht bij kinderen: brandbrief aan de ministers Rouvoet en Klink

10-5-2007

De Hartstichting maakt zich ernstig zorgen over de schrikbarende stijging van het aantal kinderen met overgewicht. Dinsdag 8 mei j.l. heeft de Hartstichting samen met de Consumentenbond een gezonden aan de ministers Rouvoet (Jeugd & gezin) en Klink (Volksgezondheid). In de brandbrief doen de Hartstichting en de bond de volgende oproep:

- Een verbod op reclame voor ongezonde voeding * op tijden dat kinderen TV kijken (van 7 uur 's ochtends tot 21 uur 's avonds)
- Een verbod op de inzet van kinderidolen en fictieve figuren als marketinginstrument voor de verkoop van ongezonde producten
- Een verbod op spaaracties en gratis cadeautjes bij ongezonde voeding


* Onder ongezonde voeding verstaan we voedingsmiddelen met veel calorieën en weinig voedingsstoffen zoals snoep, junkfood, frisdrank, ijs, chips, snacks en koek.

Daarnaast verwachten de Consumentenbond en de Hartstichting van industrie en overheid een actieve rol in het verminderen van de reclame en promotie van energiedichte voedingsmiddelen richting kinderen via nieuwe media zoals mobiele telefoons en internet. Verdere restricties moeten worden opgelegd om promotie voor voeding richting kinderen via wedstrijden, point-of-sale promotie, verpakkingen, prijsvragen, productplacement, sponsorships etc. in te perken.

De oproep van de Hartstichting en de Consumentenbond wordt ondersteund door een groot aantal maatschappelijke organisaties, zoals de KWF Kankerbestrijding en het Diabetes Fonds, en wetenschappers die bezig houden met het overgewicht bij kinderen. Ook zij maken zich ernstig zorgen en hebben de brief aan de ministers mede ondertekend. Download hier de brief. Zie het origineel
Lees meer over overgewicht bij kinderen, het effect van reclame en de voorgestelde maatregelen in de brochure 'Hollands Welvaren'