Overgewicht bij kinderen: brandbrief aan de ministers Rouvoet en Klink
10-5-2007
De Hartstichting maakt zich ernstig zorgen over de schrikbarende
stijging van het aantal kinderen met overgewicht.
Dinsdag 8 mei j.l. heeft de Hartstichting samen met de Consumentenbond
een gezonden aan de ministers Rouvoet (Jeugd & gezin) en Klink
(Volksgezondheid). In de brandbrief doen de Hartstichting en de bond
de volgende oproep:
- Een verbod op reclame voor ongezonde voeding * op tijden dat
kinderen TV kijken (van 7 uur 's ochtends tot 21 uur 's avonds)
- Een verbod op de inzet van kinderidolen en fictieve figuren als
marketinginstrument voor de verkoop van ongezonde producten
- Een verbod op spaaracties en gratis cadeautjes bij ongezonde voeding
* Onder ongezonde voeding verstaan we voedingsmiddelen met veel
calorieën en weinig voedingsstoffen zoals snoep, junkfood, frisdrank,
ijs, chips, snacks en koek.
Daarnaast verwachten de Consumentenbond en de Hartstichting van
industrie en overheid een actieve rol in het verminderen van de
reclame en promotie van energiedichte voedingsmiddelen richting
kinderen via nieuwe media zoals mobiele telefoons en internet. Verdere
restricties moeten worden opgelegd om promotie voor voeding richting
kinderen via wedstrijden, point-of-sale promotie, verpakkingen,
prijsvragen, productplacement, sponsorships etc. in te perken.
De oproep van de Hartstichting en de Consumentenbond wordt ondersteund
door een groot aantal maatschappelijke organisaties, zoals de KWF
Kankerbestrijding en het Diabetes Fonds, en wetenschappers die bezig
houden met het overgewicht bij kinderen. Ook zij maken zich ernstig
zorgen en hebben de brief aan de ministers mede ondertekend.
Download hier de brief.
Zie het origineel
Lees meer over overgewicht bij kinderen, het effect van reclame en de
voorgestelde maatregelen in de brochure 'Hollands Welvaren'