Rouvoet Klink en Bussemaker staan 4-kant achter beweegcampagne


08.05.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nisb

Nisb

NISB-directeur Clémence Ross en bewindslieden fietsende voorbeelden voor alle gemeenten

Zuid-Holland decor voor aftrap campagne 30minutenbewegen

Op 10 mei vindt om 11.45 uur de Zuid-Hollandse aftrap plaats van de campagne 30minutenbewegen. Clémence Ross, nieuwe directeur van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), brengt een bezoek aan de provincie Zuid-Holland. Vanaf het provinciehuis in Den Haag fietst zij naar het ministerie van VWS om met de ministers Rouvoet en Klink en staatssecretaris Bussemaker terug te fietsen. Op het provinciehuis worden zij ontvangen door Jan Franssen, commissaris van de koningin, en Jan Waaijer, voorzitter Sportservice Zuid-Holland. Verder gaan zij in gesprek met inwoners van Zuid-Holland over het belang van bewegen. Ross overhandigt het eerste oranjegekleurde plaatsnaambord van 30minutenbewegen aan Tonny van de Vondervoort, Zuid-Hollandse gedeputeerde voor Samenleving en Sport.

Beweegcampagne gaat het land in
Onder het motto alle gemeenten bewegen toert NISB van 9 t/m 11 mei met een speciale campagnebus door het land. Clémence Ross bezoekt in drie dagen alle Nederlandse provincies. In het kader van de campagne 30minutenbewegen levert zij persoonlijk maar liefst 443 plaatsnaamborden af om zo de campagne op lokaal niveau kracht bij te zetten. Door de landelijke campagne te verbinden met regionale en lokale beweegactiviteiten, bereikt NISB nog meer Nederlanders en laat hen zien en beleven dat bewegen niet alleen gezond maar ook leuk is.
Per provincie wordt het eerste plaatsnaambord officieel overhandigd aan burgemeester, wethouder of gedeputeerde. De borden worden vervolgens in de betreffende gemeenten geplaatst.

De campagne 30minutenbewegen
De campagne 30minutenbewegen richt zich op alle Nederlanders met de boodschap om (meer) te gaan bewegen. Te weinig lichaamsbeweging geeft een verhoogd risico op het krijgen van onder meer diabetes, bepaalde vormen van kanker, obesitas, stress en depressie. NISB voert de beweegcampagne uit in opdracht van het ministerie van VWS en wil bereiken dat 65% van de Nederlanders in 2010 aan de beweegnorm voldoet. Vier groepen krijgen bijzondere aandacht in de campagne: vmbo-scholieren, 50-plussers, chronisch zieken en werknemers met zittende beroepen. Dit zijn de groepen die niet of nauwelijks aan sport en bewegen toekomen.
Acties
Behalve de toer met de campagnebus staan voor dit jaar meer acties gepland, waaronder Start met (beweegclinics voor beginnende sporters), Beweegmaatje (Internetcommunity) en evenementen op vmbo-scholen. Meer informatie staat op www.30minutenbewegen.nl

Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen
NISB, het landelijk kennis- en innovatie-instituut op het gebied van sport en bewegen. NISB voert campagne, geeft richting aan vernieuwing, werkt aan deskundigheidsbevordering en ondersteunt professionals in het werkveld van sport- en bewegingsstimulering.


Noot voor de redactie (