08.05.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nisb
Nisb
NISB-directeur Clémence Ross en bewindslieden fietsende voorbeelden voor alle gemeenten
Zuid-Holland decor voor aftrap campagne 30minutenbewegen
Op 10 mei vindt om 11.45 uur de Zuid-Hollandse aftrap plaats van de campagne
30minutenbewegen. Clémence Ross, nieuwe directeur van het Nederlands Instituut
voor Sport en Bewegen (NISB), brengt een bezoek aan de provincie Zuid-Holland. Vanaf het
provinciehuis in Den Haag fietst zij naar het ministerie van VWS om met de ministers
Rouvoet en Klink en staatssecretaris Bussemaker terug te fietsen. Op het provinciehuis
worden zij ontvangen door Jan Franssen, commissaris van de koningin, en Jan Waaijer,
voorzitter Sportservice Zuid-Holland. Verder gaan zij in gesprek met inwoners van
Zuid-Holland over het belang van bewegen. Ross overhandigt het eerste oranjegekleurde
plaatsnaambord van 30minutenbewegen aan Tonny van de Vondervoort, Zuid-Hollandse
gedeputeerde voor Samenleving en Sport.
Beweegcampagne gaat het land in
Onder het motto alle gemeenten bewegen toert NISB van 9 t/m 11 mei met een speciale
campagnebus door het land. Clémence Ross bezoekt in drie dagen alle Nederlandse
provincies. In het kader van de campagne 30minutenbewegen levert zij persoonlijk maar
liefst 443 plaatsnaamborden af om zo de campagne op lokaal niveau kracht bij te zetten.
Door de landelijke campagne te verbinden met regionale en lokale beweegactiviteiten,
bereikt NISB nog meer Nederlanders en laat hen zien en beleven dat bewegen niet alleen
gezond maar ook leuk is.
Per provincie wordt het eerste plaatsnaambord officieel overhandigd aan burgemeester,
wethouder of gedeputeerde. De borden worden vervolgens in de betreffende gemeenten
geplaatst.
De campagne 30minutenbewegen
De campagne 30minutenbewegen richt zich op alle Nederlanders met de boodschap om (meer) te
gaan bewegen. Te weinig lichaamsbeweging geeft een verhoogd risico op het krijgen van
onder meer diabetes, bepaalde vormen van kanker, obesitas, stress en depressie. NISB
voert de beweegcampagne uit in opdracht van het ministerie van VWS en wil bereiken dat
65% van de Nederlanders in 2010 aan de beweegnorm voldoet. Vier groepen krijgen
bijzondere aandacht in de campagne: vmbo-scholieren, 50-plussers, chronisch zieken en
werknemers met zittende beroepen. Dit zijn de groepen die niet of nauwelijks aan sport en
bewegen toekomen.
Acties
Behalve de toer met de campagnebus staan voor dit jaar meer acties gepland, waaronder
Start met (beweegclinics voor beginnende sporters), Beweegmaatje (Internetcommunity) en
evenementen op vmbo-scholen. Meer informatie staat op www.30minutenbewegen.nl
Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen
NISB, het landelijk kennis- en innovatie-instituut op het gebied van sport en bewegen.
NISB voert campagne, geeft richting aan vernieuwing, werkt aan deskundigheidsbevordering
en ondersteunt professionals in het werkveld van sport- en bewegingsstimulering.
Noot voor de redactie (