Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Symposium: Verkeerskundigen verliezen greep op verkeersstromen

Den Haag, 9 mei 2007

Dynamisch verkeersmanagement (DVM) heeft behoefte aan regie. Een landelijk opererende DVM-regisseur kan daar verandering in brengen. Deze kan de samenwerking tussen de verschillende overheden en marktpartijen verbeteren. Alleen op die wijze kan de veelheid aan initiatieven tot resultaten leiden en kan het informeren en sturen van het verkeer in samenhang goed geregeld worden. Eerdere pogingen om tot een dergelijke samenwerking te komen zijn gestrand.

Het informeren en geleiden van verkeersstromen door verkeersprofessionals is op dit moment verre van optimaal. Dit is voornamelijk te wijten aan gebrekkige onderlinge afstemming tussen de betrokken partijen, die zich afzonderlijk op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau met het beheersen van het verkeer bezighouden. Met de enorme toename van het aantal verkeersbewegingen in de toekomst is het hard nodig dat de aanpak radicaal over een andere boeg wordt gegooid. Dit komt duidelijk naar voren tijdens het symposium op 10 mei in de Doelen te Rotterdam zal openen en uit verschillende bijdragen van deelnemende verkeersdeskundigen. Ook het vakblad Verkeerskunde, tevens organisator van dit tweejaarlijks symposium, waarschuwt voor de gevolgen als DVM niet beter wordt gestroomlijnd. Deze waarschuwing wordt tevens onderkend door de ANWB.

Hoewel er veel initiatieven in de richting van dynamische verkeersmaatregelen binnen Nederland van de grond komen, is het effect van de energie en het geld die hieraan worden besteed veel minder dan het zou kunnen zijn. Door gebrek aan afstemming blijft het op dit moment meestal bij het realiseren van losse bouwstenen, die afzonderlijk vaak van goede kwaliteit zijn, maar niet worden gebruiktom tot een solide bouwwerk te komen. Daardoor blijft effectiviteit uit en raakt de weggebruiker in het oerwoud van informatie en regelgeving gemakkelijk de weg kwijt. Naar het oordeel van verkeerskundigen kan het vertrouwen van de weggebruiker maar één keer worden beschaamd.

Om dit te voorkomen is een landelijk opererende 'bouwopzichter' nodig: een DVM-regisseur. Deze kan overigens ook bestaan uit een klein team van vertegenwoordigers van de verschillende organisaties. Hierbij moet worden voorkomen, dat er een zoveelste commissie wordt opgericht die tot draagvlak en consensus tracht te komen. 'Ik ken uit mijn praktijkervaring wel 20 initiatieven in die richting die voortijdig zijn gestrand,' aldus Marcel Westerman van adviesbureau Marcel en lid van het DVM-organisatiecomité. De inmiddels breed gedragen wens om tot een krachtige regie van DVM-ontwikkelingen te komen, moet duidelijk op een andere manier invulling krijgen.


Noot voor de redactie;

Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB