Ingezonden persbericht


Persbericht

Supermarkten moeten stoppen met hun reclameacties voor vlees.

De Stichting Varkens in Nood wil dat de Nederlandse supermarkten stoppen met het lokken van klanten met lage vleesprijzen. Wekelijks hebben zij meer dan negen vleesaanbiedingen in hun winkelfolders gezet, met een gemiddeld kortingspercentage van 26,9%. Vlees wordt, over de ruggen van de dieren, extreem goedkoop aangeboden. Door de lage vleesprijzen blijft er geen cent over om te investeren in dierenwelzijn.

Vooral de vleesacties krijgen een prominente plaats in de winkelfolders. Vlees wordt in de supermarktbranche gezien als een klantenlokker bij uitstek. Kippenbouten worden regelmatig voor slechts ¤1,99 per kilo verkocht en bij een supermarktbedrijf is de gemiddelde actieprijs voor varkensvlees niet meer dan ¤ 4,50 per kilo. Kortingsacties op vlees van 50% komen regelmatig voor. Zo worden de vleesprijzen laag gehouden en wordt de consument een prijskoper. Varkensvlees kost nog maar 40% van wat het veertig jaar geleden kostte, kip is meer dan zes keer zo goedkoop geworden. Deze cijfers komen uit het rapport Vlees als Lokmiddel, een verslag van het onderzoek dat Stichting Varkens in Nood heeft gedaan naar vleesreclames.

Door de prijsacties wordt het verschil met biologisch vlees (vaak twee keer zo duur) of met vleesvervangers ook steeds groter. Vleesvervangers zijn zelfs vaak drie maal zo duur als regulier vlees. In de onderzoeksperiode van 8 weken werd in minder dan 2% van alle vleesreclames aandacht besteed aan biologisch vlees of vleesvervangers.

Supermarkten hebben een bepalende rol in de vleesconsumptie, want 60% van het vlees dat we consumeren wordt verkocht via de kassa van de supermarkt. Dat is elke week 8 miljoen kilo vlees. Het stimuleren van de vleesconsumptie en het lokken van klanten met goedkoop vlees van dieren die onder erbarmelijke omstandigheden hebben moeten leven, is onethisch, onmaatschappelijk en moet stoppen.

De productie van vlees als maatschappelijk en ethisch probleem

De intensieve veehouderij wordt al jaren bekritiseerd omdat het slecht gesteld is met het dierenwelzijn. Steeds intensievere methoden zorgen voor een zo laag mogelijke kostprijs. Ruimte voor investeringen in dierenwelzijn ontbreekt en de productiedieren hebben het dan ook onveranderd slecht. Ook het milieu wordt zwaar belast door de productie van vlees. Uit een recent FAO-rapport blijkt bijvoorbeeld dat de veehouderij goed is voor 18% van het broeikaseffect, meer dan al het mondiale verkeer bij elkaar. Verder zorgt de productie van veevoer voor de verwoesting van enorme oerwouden en een verlies aan biodiversiteit; natuur die nooit meer terug zal keren. De veehouderij zorgt ook in Nederland voor milieuvervuiling, onder andere door mest en ammoniak. Nederland kent de hoogste stikstofbelasting van heel Europa. De volksgezondheid wordt bedreigd door de overdracht van resistente bacterieën, als de MRSA bacterie en ziekten als vogelgriep.

Kortom, er is alle aanleiding om de consumptie van vlees te ontmoedigen en niet aan te moedigen zoals de supermarkten nu doen.

Rapport Vlees als Lokmiddel

Het betreft een onderzoek naar het stunten met vleesprijzen van vijf grote supermarktbedrijven in Nederland: Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Dirk van den Broek en de Plus supermarkten. In de onderzoeksperiode van week 8 t/m15 in 2007 werden alleen al bij deze supermarkten 354 reclameacties voor vlees gevoerd. Slechts drie keer was biologisch vlees in de aanbieding en drie keer was er extra aandacht in de folder voor een vleesvervanger. Regulier rundergehakt wordt aangeboden voor ¤4,99 per kilo, terwijl het biologisch gehakt dezelfde week ¤ 9,99 kost. Gehakt zonder vlees ( vleesvervanger) kost in die week zelfs ¤ 12,51 per kilo

In een brief aan de directies van de supermarkten heeft Stichting Varkens in Nood verzocht om geen klanten meer te lokken met goedkope vleesaanbiedingen. Verder gaat de Stichting actie voeren om de supermarkten van Nederland te bewegen haar aanbiedingenbeleid te veranderen.

Geen betere tijd om hier mee te beginnen dan aan het begin de barbecueperiode.

Het rapport 'Vlees als lokmiddel' kunt u ook nalezen op onze website: http://mail.varkensinnood.nl/fileadmin/rapporten/Rapport_SMALL_6.pdf

Voor beeldmateriaal kunt u op de pagina met fotomateriaal terecht.

Meer informatie:
Stichting Varkens in Nood /Hans Baaij 020-6177757

Stichting Varkens in Nood
varkensinnood.nl
Tel: 020 - 61 777 57
Fax: 020 - 417 78 50