GroenLinks in de Europese Unie

PERSBERICHT

GroenLinks pleit voor behoud Beneluxtrein

Brussel, 10 mei 2007 - De Nederlandse Spoorwegen wil de intercity treindienst Amsterdam-Brussel via Roosendaal in december afschaffen, vanwege de komst van de hogesnelheidslijn (HSL). GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk maakt zich grote zorgen over de ingrijpende gevolgen voor treinreizigers en de economische machtspositie van de NS. Vandaag stelde hij hierover vragen aan eurocommissaris Kroes. Ook stuurt hij een brief aan minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings.

De nieuwe verbinding naar Brussel via de HSL is sneller, maar gaat niet langs de steden Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Met het verdwijnen van de huidige Beneluxtrein worden reizigers gedwongen om gebruik te maken van de duurdere hogesnelheidstrein, waarbij ze vooraf kaartjes moeten reserveren.

Volgens Lagendijk maakt de NS misbruik van haar economische machtspositie, omdat zij alle belang heeft bij het verdwijnen van de Beneluxtrein: "De NS bezit 90% van alle aandelen van High Speed Alliance (HSA), de exploitant van de toekomstige treindiensten over de HSL-Zuid. Er valt daarom veel geld te verdienen voor de NS om meer passagiers afhankelijk te laten maken van de HSL. De huidige Beneluxtreindienst valt bovendien onder het Hoofdrailnet. De NS heeft tot 2014 het monopolie op deze lijn en is hiermee de enige die toestemming heeft om deze dienst te exploiteren. Het is dus voor andere treinaanbieders niet mogelijk om een alternatief te bieden".

Voor de inwoners van de zuidelijke regio´s in Nederland wordt een treinreis naar België straks erg moeilijk gemaakt. Nu heeft het zuiden van Nederland via Roosendaal een snelle verbinding met Brussel, maar als het aan de NS ligt zal die verdwijnen. Volgens Lagendijk is het nog maar de vraag of de trage stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen behouden blijft. Een shuttledienst tussen Breda en Antwerpen is ook onzeker.

Lagendijk (geboren in Roosendaal): "In het ergste geval moeten reizigers uit Zeeland en Brabant straks eerst naar Rotterdam om daar op de trein naar Brussel te stappen. Dat is een absurd idee. Ik vind het heel belangrijk dat Zeeland en Brabant hun goede verbinding met België houden. De inwoners van deze provincies zijn vaak van België afhankelijk en andersom. De Beneluxtrein moet daarom behouden blijven".

In 2001 maakte minister Netelenbos afspraken met de NS over de hogesnelheidslijn. Zij verzekerde daarbij dat iedereen die dat wilde, ook na 2007 gebruik kon blijven maken van de Beneluxtrein via Roosendaal.


-----------------------

Schriftelijke vraag van Joost Lagendijk aan de Europese Commissie:

Rover, de Nederlandse reizigersvereniging, heeft op 19 maart een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De Nederlandse Spoorwegen (NS) wil de Beneluxtrein via Roosendaal, eind december opheffen. Deze wordt dan vervangen door een hoge snelheidsverbinding via het traject HSL-Zuid. Voor deze dienst moeten, in tegenstelling tot de Beneluxtrein, vooraf kaartjes worden gereserveerd. Verder zijn de kosten voor een kaartje hoger en volgt de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel een ander traject dan de Beneluxdienst.

De N.S. is zowel exploitant van de huidige Beneluxdienst, als grootaandeelhouder (90%) van High Speed Alliance. Dit is het bedrijf dat de nieuwe hogesnelheidslijn gaat exploiteren. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een ander bedrijf de Beneluxdienst gaat exploiteren aangezien dit alleen op rendabele wijze kan als het wordt geïntegreerd met het binnenlandse treinverkeer. Dit kan echter niet aangezien de N.S. nog tot 2014 de exclusieve concessie heeft om de dienst Amsterdam-Roosendaal te exploiteren.


1. Bent u het met mij eens dat de N.S. door de Beneluxdienst op te heffen haar economische machtspositie misbruikt?

a. Zo nee, waarom niet?

b. Zo ja, gaat u hiertegen optreden?


-----------------------

Anita de Horde
Persvoorlichter Kathalijne Buitenweg & Joost Lagendijk

GroenLinks in het Europees Parlement
Bureau 8G 305
Wiertzstraat
B- 1047 Brussel
Tel: 0032 - 228 414 71
Mobile: 0031 - 6 270 150 80
E-mail: groenlinks-nl@europarl.europa.eu www.groenlinks.nl/europa