Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlander kiest vaker voor design en energiezuinige apparatuur

Zoetermeer - 10 mei 2007 - In 2006 zijn opnieuw meer huishoudelijke apparaten verkocht dan het jaar daarvoor. Wat vooral opvalt is de toename van design en energiezuinige apparatuur. De consument kiest voor het milieu en heeft door de aantrekkende economie ook meer te besteden. Dat heeft zich vertaald in bijna 4% stijging van de afzetcijfers zo blijkt uit het optimistisch gestemde jaarverslag van de Vlehan, Vereniging Leveranciers Huishoudelijke Apparaten in Nederland.

Gesteund door de plannen van het nieuwe kabinet dat heeft aangekondigd dat er meer nieuwe woningen gebouwd gaan worden, voorziet directeur Jeroen de Roos van de Vlehan een rooskleurige toekomst voor de leden van zijn branchevereniging. Hij verwacht ook dat de energiezuinige en milieubewuste trend zich in 2007 voortzet. De omzetgroei in de detailhandel was voor het eerst weer hoger dan het topjaar 2002. Uit cijfers van het CBS blijkt een omzetgroei van 5,4%. De prijzen stegen licht, 0,8%. De consumptieve bestedingen van de huishoudens in duurzame consumentengoederen stegen het afgelopen jaar met 6%. Nederlanders kochten vooral platte LCD kleurentelevisies en kleinhuishoudelijk zoals koffie- espressoapparaten (met pads en capsules), strijkijzers en stofzuigers.

Winkels in non food zetten in 2006 ook meer om (6,3%). Er werden 8% meer koelkasten en 10% meer koffiezetters verkocht. De hoogste groeicijfers werden bereikt in de winkels in woninginrichtingartikelen en consumentenelektronica.

Consument kiest voor het milieu
De branche heeft zich in de afgelopen jaren enorm ingezet om steeds energiezuiniger apparaten te ontwikkelen en te produceren. De Roos: 'de consument heeft duidelijk waardering voor de inspanningen van de fabrikant en retailer. De nieuwe en betere producten slaan zeer goed aan en zorgen voor een gezonde omzetgroei in deze grotendeels op vervangingsvraag gebaseerde markt. In het jaar 2000 werd nog 56% van de koelkasten verkocht met een energielabel A of hoger. In 2006 is dit percentage gestegen naar 92,5%.'

De consument kiest daarnaast voor leuke, innovatieve producten waarbij de prijs ondergeschikt is. Zo blijkt uit de stijgende verkoopcijfers van de koffiezetters en bv. de thuistap. Design doet het ook goed met name de stainless steel en aluminium kleine huishoudproducten (RVS look). De groei in dit segment was dan ook bovengemiddeld (12% in waarde). Innovaties zoals de thuistap leverden daaraan een belangrijke bijdrage. Het WK voetbal zorgde voor pure additionele omzet. Een snelgroeiend segment is de persoonlijke verzorging voor mannen, zoals de bodygroom, geschikt voor het verwijderen van lichaamshaar onder de kaaklijn. Maar ook de sapcentrifuge, passend in de gezondheidstrend deed het goed.

Hogere bestedingen
De Vlehan stelt in het jaarverslag over 2006 vast dat de consument een beduidend beter product koopt tegen bijna dezelfde prijs. Tevens signaleert de Vlehan een tendens naar steeds grotere apparaten. Vorig jaar werd, voor het eerst sinds jaren, gemiddeld meer besteed aan grote huishoudelijke apparaten (+4%). Bij de vervanging van zijn oude apparaat koos de milieubewuste consument voor een nieuwe, veel betere machine met een hoger toerental (75% van de omzet) en een belading van boven de vijf kilo. Deze trend naar grotere wasautomaten vertaalt zich ook naar de droogautomaten.

De verkoop van droogautomaten verliep grillig. Het weer in de afgelopen zomer zorgde voor veel schommelingen in de afzet van droogautomaten. Toch koos de consument voor de grotere, iets duurdere en energiezuiniger droogtommels geschikt voor meer dan 5,5 kg (ruim 85% van de omzet). De totale omzet groeide hier met 4,6%.

Het aantal afwasautomaten dat werd verkocht steeg met 4%.Inmiddels wordt bijna 80% van de omzet gerealiseerd in de in- en onderbouwapparaten. De gemiddelde prijs daalde licht. Ook hier kiest men steeds vaker voor de beste energieklasse AAA (83% van de omzet) waardoor in dit topsegment de omzet groeide met 3,5%.

Bij het aanhoudende warme weer afgelopen jaar werden extreem veel koelkasten verkocht. De consument kiest ook hier voor de duurdere modellen met meer specificaties (No Frost en Side by Side). 2-Deurs koelkasten met de vriezer aan de onderzijde blijven het populairst met een omzetaandeel van 41%.

Ook werden er meer vriezers verkocht (3,1%). De prijs steeg licht maar met meer dan 40% van de omzet in de energieklassen A+ en A++ wordt de algemene trend naar nog meer efficiëntie ook in dit segment bevestigd.

Kijken we naar de kookplaten dan kiest de Nederlandse consument veelal voor de minder dure kookplaten op gas. Er werden meer fornuizen / ovens verkocht tegen een lagere prijs. Het aantal bijbehorende afzuigkappen groeide licht (1,9%). Maar het eiland/schouwkap model nam met 41% in aantallen en 65% in waarde toe.

De vrijstaande magnetrons raken een beetje uit de gratie. Het aantal inbouwmagnetrons daarentegen groeide met 7%. Vooral de combi oven/magnetron is populair.


- Einde bericht -

Nadere informatie:
Vlehan, directeur Jeroen de Roos, email jdr@fme.nl, telefoon: 079 - 3531371 Een exemplaar van het jaarverslag kunt u aanvragen bij Caroline van Loon, cze@fme.nl